کد خبر: 964375
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
کره شمالی بازهم آزمایش موشکی انجام داد
موشک‌هایی که در دریای ژاپن فرو افتادند، اما ساختار مذاکراتی مطلوب دونالد ترامپ را هدف قرار دادند؛ پیونگ‌یانگ که از مذاکرات با طرف امریکایی خیری ندیده و عهدشکنی طرف مقابل یعنی احیای رزمایش مشترک برایش مسجل شده است، به نظر می‌رسد سریال آزمایشات موشکی‌اش را از سرگرفته است تا به طرف امریکایی نشان داده باشد نمی‌تواند از کارت ژست مذاکره و صلح‌طلبی در انتخابات داخلی امریکا برگی بسازد، پیونگ‌یانگ را در وضعیت تعلیق سر بدواند و هیچ امتیازی ندهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  لغو سفر وزیر امور خارجه کره‌شمالی به تایلند برای دیدار با همتای امریکایی‌اش هم نشانه دیگری از خشم پیونگ‌یانگ از عملکرد امریکایی‌هاست. هرچند مقامات امریکا اصرار دارند که مذاکرات دو طرف در آینده نزدیک شروع خواهد شد.
شش روز بعد از آنکه کره‌شمالی دو موشک بالستیک کوتاه‌برد را آزمایش کرد، خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از مقام‌های نظامی این کشور گزارش داد که همسایه شمالی‌شان باز هم صبح روز چهار شنبه به وقت محلی دو موشک بالستیک را آزمایش کرده است. این موشک‌ها پس از رسیدن به ارتفاع ۳۰کیلومتری و طی مسافتی ۲۵۰ کیلومتری به دریای ژاپن افتادند. ستاد مشترک کره‌جنوبی گفت که «موشک‌ها نوعی متفاوت از مدل‌های قبلی بودند.»‌
وزیر دفاع ژاپن گفت که هیچ موشک بالستیکی به حریم این کشور وارد نشده است. به گفته ستاد مشترک کره‌جنوبی، کره‌شمالی هفته پیش دو موشک کوتاه‌برد شلیک کرده بود. گزارش شده که آن دو موشک پس از رسیدن به ارتفاع ۵۰ کیلومتری پس از طی مسافتی ۴۳۰کیلومتری به دریای ژاپن - معروف به دریای شرقی - افتادند.
کره‌شمالی نسبت به برنامه تمرین‌های مشترک نظامی کره‌جنوبی و امریکا که به طور سالانه برگزار می‌شود ابراز خشم کرده است. پیونگ‌یانگ هشدار داده بود که این اقدام می‌تواند بر از سر‌گیری گفتگو‌ها بر سر خلع سلاح اتمی اثر بگذارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و کیم در رژه ۳۰ژوئن دیداری از پیش برنامه‌ریزی نشده در منطقه غیرنظامی میان دو کره داشتند و آنجا موافقت کردند گفتگو‌ها را از سر گیرند. پس از آن مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا گفت که گفتگو‌ها در سطح کاری در ماه ژوئیه شروع خواهد شد، هرچند معلوم نیست پیشرفتی در این زمینه به دست آمده باشد.
اما کره‌شمالی با محکوم کردن برنامه مانور نظامی امریکا و کره‌جنوبی آن را «نقض روح» بیانیه مشترکی که کیم سال پیش در سنگاپور با دونالد ترامپ امضا کرده بود خواند.
کیم سال پیش گفت که کره‌شمالی آزمایش‌های اتمی را متوقف خواهد کرد و دیگر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما پرتاب نخواهد کرد.
با این حال به نظر می‌رسد فعالیت اتمی این کشور ادامه دارد و تصاویر ماهواره‌ای که ماه گذشته از سایت اصلی هسته‌ای کره‌شمالی تهیه شد تحرکاتی را در آنجا نشان داد و به این ترتیب گمان می‌رود که این کشور ممکن است در حال بازپردازی مواد رادیواکتیو برای تولید سوخت بمب باشد.

واکنش منفعلانه امریکا
یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به آزمایش روز چهار شنبه کره‌شمالی به گفتن جملات کلیشه‌ای بسنده کرده و گفت: واشنگتن از گزارش‌ها درباره پرتاب موشکی کره‌شمالی مطلع است و به نظارت دقیقی در این شرایط ادامه خواهد داد؛ سخنانی که نشان می‌دهد سیاست دولت ترامپ چشم‌پوشی در برابر این اقدامات کره و حتی توجیه آن است تا باب مذاکراتی که ترامپ به آن احتیاج دارد باز بماند حتی به قیمت تضعیف چهره امریکا. چنانکه پمپئو درباره پرتاب‌های موشکی هفته پیش کره‌شمالی گفته بود که آن را «تاکتیک مذاکره» می‌داند که «اجازه می‌دهد مذاکرات به جلو پیش برود.» وی البته در این اظهاراتش از طرف کره‌شمالی خواسته بود که از اقدامات تحریک آمیز بیشتر دست بردارد در حالی که واشنگتن و سئول خود در تدارک اقدامات تحریک آمیز هستند. با وجود هشدار‌های مکرر کره‌شمالی، منابع نزدیک به وزارت دفاع کره‌جنوبی می‌گویند این کشور از دو شنبه آینده رزمایش‌های نظامی مشترک با امریکا را از سر خواهد گرفت.
تلویزیون دولتی ژاپن روز چهار شنبه گزارش کرد کره‌جنوبی و امریکا تابستان سال گذشته به دنبال اولین نشست سران امریکا و کره‌شمالی در سنگاپور، این رزمایش‌ها را به حالت تعلیق درآورده بودند.

لغو دیدار وزرای دو طرف
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در جمع خبرنگارانی که او را در کنفرانس امنیت آسیایی در تایلند همراهی می‌کنند، گفت کار‌های مقدماتی روی دور جدید مذاکرات انجام شده، اما هنوز تاریخی مشخص نشده است.
او گفت، منتظر است ببیند که آیا وزیر خارجه کره‌شمالی در انجمن مجمع منطقه‌ای کشور‌های جنوب شرق آسیا شرکت می‌کند و اگر اینگونه شود، آن‌ها دیدار خواهند کرد. وزارت خارجه امریکا گفت، مذاکره‌کننده ارشد امریکا برای گفتگو‌های مرتبط با کره‌شمالی در بانکوک حاضر می‌شود، اما درباره برنامه کاری او صحبتی نکرد. پمپئو گفت: گمان می‌کنیم کار آن‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شد. من بسیار خوش‌بین و امیدوار هستم.
گفتگو‌ها از زمان نشست ماه فوریه رهبران امریکا و کره‌شمالی در هانوی که به دنبال اختلافات بر سر کاهش تحریم‌ها و اقداماتی که کره‌شمالی باید در ازای آن انجام دهد بدون نتیجه پایان یافت، متوقف شده بود. اما آن‌ها در زمان دیدار در منطقه غیرنظامی دو کره در ماه ژوئن برای آغاز دوباره گفتگو‌ها توافق کردند. در آن زمان، مقام‌های امریکایی درباره از سرگیری مذاکرات در هفته‌های آتی سخن می‌گفتند.
وزیر خارجه امریکا دراین‌باره گفته که یک مقدار از آن طولانی‌تر شده است. یک مقدار کار‌های مقدماتی بود که باید انجام می‌شد. هرگز دلم نمی‌خواهد تاریخی تعیین کنم، اما امیدوارم در زمانی که چندان طولانی نشود، نماینده ویژه با مقامی که فکر کنم همتای جدید او از کره‌شمالی باشد، رایزنی کند. از زمان آخرین دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، کره‌شمالی دو موشک کوتاه‌برد بالستیک آزمایش کرده است و طرفین درباره تعریف خلع سلاح هسته‌ای موضع روشنی ندارند. امریکا می‌گوید تا زمانی که این فرایند تکمیل نشده باشد، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. با این حال با اعطای امتیازاتی در ازای گام‌های نسبی موافق است. نشست امنیتی سالانه آسه‌آن در گذشته راهی برای مذاکرات امریکا-کره‌شمالی بوده است، با این حال کره‌شمالی گفته است که دیپلمات ارشد آن امسال شرکت نخواهد کرد. پمپئو گفت: ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که مقام‌های کره‌شمالی در نشست بانکوک حاضر شوند، اما اگر بیایند، به دنبال فرصتی برای دیدار با ری یونگ هو، وزیر خارجه کره‌شمالی خواهم بود. چنین نشستی فوق‌العاده خواهد بود. باید ببینیم آیا می‌آیند و اگر بیایند، اطمینان دارم که دیدار خواهیم کرد. در همین حال، یکی از مقامات ارشد امریکا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد، مقامات امریکا و کره‌شمالی هفته گذشته در مرز غیرنظامی دو کره با یکدیگر دیدار کرده و مقامات کره‌شمالی تمایل خود را برای از سر‌گیری خیلی زود مذاکرات اتمی در سطح هیئت‌های کاری ابراز کردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام ارشد امریکایی ضمن اعلام ادامه مذاکرات مقامات واشنگتن و پیونگ‌یانگ در آینده نزدیک، از لغو سفر وزیر امور خارجه کره‌شمالی به تایلند برای دیدار با همتای امریکایی خود خبر داد تا امید‌های پمپئو برای چنین دیداری از بین برود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار