کد خبر: 964347
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
در لیست شفاف‌سازی مالی خانه سینما در سال ۹۷ درج شده است
خانه سینما با انتشار فهرستی از هزینه‌ها و عملکرد این نهاد صنفی ادعا می‌کند که در سال ۹۷، ۱۵۴ میلیون تومان برای مراسم تشییع ۲۹ هنرمند متوفی و در مقابل ۲۰ میلیون تومان برای کمک به امور بیمه‌ای اعضا هزینه کرده است. انتشار فهرست هزینه‌های خانه سینما دارای نکات تعجب‌آور زیادی است.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: شفافیت یکی از شعار‌هایی است که حسین انتظامی با خود از معاونت مطبوعاتی به سازمان سینمایی آورده است. اگرچه بسیاری از شفاف‌سازی‌های چند ماه اخیر در زیرمجموعه سازمان سینمایی به جای ایجاد شفافیت نقاط ابهام را در اذهان ایجاد کرده است، اما همین که حداقل دسترسی‌ها به اطلاعات مالی حتی به صورت ناقص ایجاد شده و می‌توان با بررسی داده‌های مالی به میزان کارایی و کارآمدی و البته میزان صداقت در عملکرد مالی مجموعه‌های مرتبط با سینما رسید، نکته مثبتی است هر چند این وظیفه‌ای کاملاً فرعی برای سازمان است.
در بهمن ماه سال ۹۷ و پیش از آغاز جشنواره فجر، وزیر ارشاد در مصاحبه‌ای از آغاز شفاف‌سازی عملکرد سازمان سینمایی خبر داد و گفت: «خواستیم از سازمان سینمایی این شفافیت مالی آغاز شود که به ما نگویند رطب خورده نمی‌تواند منع رطب کند! این حرکت از سال گذشته شروع شده و چند صباحی است گسترش بیشتری پیدا کرده است تا سازمان سینمایی بهتر بتواند از جوانان این عرصه و استعداد‌های ناب حمایت و مسیر حمایت‌های خودش را درست تعریف کند.
ضرورت دارد جشنواره‌ها را معنادار کند و نظام شفاف مالی را درون خودش به‌عنوان سازمان حمایت‌کننده و متولی اصلی سینما سامان بخشد.» از آن زمان تاکنون سازمان سینمایی فهرست‌های متعددی از شفاف‌سازی مسائل مالی زیرمجموعه‌اش منتشر کرده است. این اقدام باید مورد حمایت قرار گیرد تا با ادامه روند شفاف‌سازی ارتقای سلامت فعالیت‌های سینمایی فراهم شود.

خرج مرده‌ها بیشتر از کمک به زنده‌ها
اگرچه خانه سینما زیرمجموعه سازمان سینمایی نیست ولی به دلیل اینکه از کمک‌های دولتی بهره‌مند می‌شود فهرستی را با عنوان «گزارش عملکرد ۱۲ ماهه خانه سینما» منتشر کرده است. در این فهرست حمایت‌های خانه سینما و کمک‌های آن و هزینه‌های صورت گرفته در سال ۹۷ ذکر شده است که بعضی از آن‌ها مانند پرداخت یک‌میلیارد و ۳۵۰‌میلیون تومان برای حمایت از برگزاری همزمان سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر در مراکز استان‌ها، عجیب است زیرا در فهرستی که جشنواره فجر ارائه داده هیچ اشاره‌ای به چنین هزینه‌ای نشده است. همچنین خانه سینما مدعی است که بیش از ۶۲ میلیون تومان برای آرای مردمی جشنواره فجر، هزینه کرده این درحالی است که ستاد جشنواره فجر با انتشار هزینه‌های این جشنواره اعلام کرد ۲۴۵ میلیون تومان برای آرای مردمی هزینه کرده است! این نکته مبهم هنوز وجود دارد که چطور برای کاری که بر دوش جشنواره فجر بوده و برای آن هزینه شده است، خانه سینما هم هزینه می‌کند!
از دیگر نکات جالب توجه فهرست منتشر شده از سوی خانه سینما هزینه ۲۰ میلیون تومانی برای تعاونی مسکن خانه سینما در مقابل ۱۰۸ میلیون تومان (بیش از پنج برابر) برای طراحی و تهیه چارت و ساختار سازمانی خانه سینما هزینه شده است! از سوی دیگر مبلغ ۱۱۲ میلیون تومان برای پیگیری و جلسات ثبت صنوف در وزارت کار و طراحی قرارداد روابط کار صنوف خانه سینما هزینه شده است، حتی از این ارقام و هزینه‌های جالب توجه‌تر توجه خانه سینما به اموات هنرمندان و بی‌توجهی به زنده‌هاست. در حالی که بسیاری از هنرمندان عضو خانه سینما مدعی‌اند از کمک‌هزینه‌های خانه سینما بی‌بهره بوده‌اند، این مجمع صنفی اعلام کرده است که ۲۰ میلیون تومان برای کمک به امور بیمه‌ای هزینه کرده است و در مقابل بیش از ۱۵۴ میلیون تومان صرف برگزاری هزینه مراسم تشییع ۲۹ نفر از هنرمندان درگذشته شده است. در این فهرست مصارف مبهمی، چون اختصاص ۴۲۰ میلیون تومان به «سایر امور صنفی» دیده می‌شود که مشخص نیست محل مصرف آن کجاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار