کد خبر: 964333
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۲
گویی دریاچه ارومیه روزی را به خود نخواهد دید که به آرامی چشم باز کند و خبری خوب یا بد در موردش منتشر نشود.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: گویی دریاچه ارومیه روزی را به خود نخواهد دید که به آرامی چشم باز کند و خبری خوب یا بد در موردش منتشر نشود. یک روز از حفر چاه‌های اطرافش و مکیدن آب دریاچه می‌گویند و روز دیگر از بارش‌های خوب و افزایش تراز دریاچه. اما هر چه هست، جای خالی برنامه‌ای مدون و جامع برای احیا و حفظ وضعیت دریاچه ارومیه است. حالا یکبار دیگر خبر‌هایی در مورد تأمین آب مورد نیاز دریاچه منتشر شده. جایی که معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی گفته تا دو سال دیگر یعنی ۱۴۰۰ حدود ۱۰۵ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه شده آذربایجان‌غربی به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

سال ۹۴ بود که وظایفی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه به عهده شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی قرار گرفت. وظایفی که بر اساس آن، این شرکت مؤظف بود برای جبران خشک شدن و تأمین بخشی از آب دریاچه ارومیه، کار خود را آغاز کند.

براین اساس مقرر شد تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۵ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه شده به حوزه دریاچه ارومیه رهاسازی شود که شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی هم اعلام کرد، پساب تصفیه شده تصفیه خانه‌های فاضلاب ارومیه، بوکان، سلماس، میاندوآب، مهاباد، نقده و گلمان ارومیه، به سمت دریاچه ارومیه می‌روند.
در همین رابطه معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی با تأیید وظایف محوله به این شرکت می‌گوید: «برای تأمین آب دریاچه ۴۲ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت جدید به ظرفیت تصفیه خانه‌های استان افزوده شد و علاوه بر این مقرر شد ۶۳ میلیون مترمکعب از ظرفیت‌های موجود ارتقا یابد.»

مقداد اسکندرپور با اشاره به برنامه‌ریزی به عمل آمده در این زمینه، می‌افزاید: «برای تحقق این امر نیازمند ایجاد یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب، ۳۰ واحد ایستگاه پمپاژ نیز نیاز بود که عملیاتی کردن تمام این‌ها نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار بود. از این میزان ۱۹۰ میلیارد تومان باید از طریق ستاد احیای دریاچه ارومیه و ۱۱۰ میلیارد تومان دیگر نیز از طریق منابع عمومی و اعتبارات داخلی شرکت تأمین می‌شد.» وی ادامه می‌دهد: «تاکنون توانسته‌ایم ۶۳ هزار و ۸۹۸ مترمکعب در شبانه‌روز بر ظرفیت پساب تصفیه شده استان افزوده و ۳۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و انتقال جدید احداث کنیم و شش ایستگاه پمپاژ نیز احداث و به بهره‌برداری برسانیم.»

اسکندرپور می‌گوید: «در حال حاضر ۳۸ میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه، ۷ میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه‌خانه بوکان، ۳ میلیون مترمکعب از طریق تصفیه‌خانه سلماس، ۶ میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب میاندوآب، ۸ میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه خانه فاضلاب مهاباد، ۷ میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه خانه فاضلاب نقده و یک میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان ارومیه وارد دریاچه ارومیه می‌شود.» معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان در حال حاضر یک میلیون مترمکعب در ثانیه پساب تصفیه شده وارد دریاچه ارومیه می‌شود، تأکید می‌کند: «طرح تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان نیز یکی از این طرح‌ها بود که در مجموع ۲۲ کیلومتر شبکه و خط انتقال و تصفیه‌خانه برای اتمام این طرح اجرایی شده است و در صورت استقرار جمعیت پیش‌بینی شده در شهرک گلمان، فقط از طریق این تصفیه‌خانه فاضلاب، ۵/۲ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.»
وی با بیان اینکه این تصفیه‌خانه یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور است، ادامه داد: تصفیه‌خانه فاضلاب نقده نیز در حال بهره‌برداری بوده و پساب تصفیه شده از طریق این تصفیه‌خانه از طریق رودخانه گدار به دریاچه ارومیه وارد می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار