کد خبر: 964329
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۰
هنر و رسانه همواره مسیری مناسب برای تبلیغ و اقناع پیرامون یک آرمان یا مکتب فکری فرهنگی بوده‌اند. از سویی دیگر تشکل‌های دانشجویی و فرهنگی در دانشگاه‌ها و مساجد از اصلی‌ترین هسته‌های مقاومت و ترویج تفکر انقلاب اسلامی به شمار می‌روند.
سارا شمسایی‌نیا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: هنر و رسانه همواره مسیری مناسب برای تبلیغ و اقناع پیرامون یک آرمان یا مکتب فکری فرهنگی بوده‌اند. از سویی دیگر تشکل‌های دانشجویی و فرهنگی در دانشگاه‌ها و مساجد از اصلی‌ترین هسته‌های مقاومت و ترویج تفکر انقلاب اسلامی به شمار می‌روند. این تشکل‌ها همواره از هنر‌های رسانه‌ای برای تبیین و تعمیق تحلیل‌ها و رویکرد‌های خود بهره می‌گیرند. اما در این بین از برخی رسانه‌ها مانند نشریه مکتوب استفاده بیشتری صورت گرفته و ظرفیت برخی رسانه‌ها نیز مغفول واقع شده است. مجله صوتی آنلاین یا به عبارتی مجله رادیویی آنلاین یکی از رسانه‌هایی است که با توجه به تسهیل دسترسی مخاطبان و کاربران به فضای مجازی به‌ویژه از طریق تلفن‌های همراه می‌تواند ابزاری مناسب برای ارتباط با مخاطبان پیام‌های فرهنگی و انقلابی باشد.

ایده خوب برای فعالان دانشجویی و فرهنگی
اما در تولید یک مجله رادیویی آنلاین می‌بایست چه نکاتی را در نظر داشت؟ امروزه کاربران فضای مجازی و به‌ویژه پیام‌رسان‌های اجتماعی موبایلی، مانند مخاطبان سنتی رسانه‌های جمعی همچون تلویزیون، رادیو و مطبوعات نبوده و تمایل دارند پیام‌های رسانه‌ای را در قالبی کوتاه و گویا دریافت کنند. امری که در دورانی که فست‌فود غذای غالب شهر‌های مدرن است، از آن به عنوان «پیام ساندویچی» نام برده می‌شود و کنایه‌ای است به یک واقعیت اجتماعی به نام «حوصله کمِ مخاطب امروزی» برای برقراری ارتباط با پیام طراحی و تولید شده توسط برنامه‌ساز یا روزنامه‌نگار.
یک ایده خوب برای فعالین مردمی به‌ویژه فعالان دانشجویی و فرهنگی، ساخت مجله صوتی آنلاین یا پادکست با دوره انتشار متناوب و مخاطب‌شناسی هدفمند است. در دوران کنونی ضبط، ترکیب و تدوین کلام و موسیقی توسط تلفن‌های همراه هوشمند امکان‌پذیر بوده و سازندگان می‌توانند پس از تولید، این پادکست‌ها را در فضای مجازی بارگذاری کنند.
 
مجله صوتی کم‌حجم باشد
اما در توزیع این مجله رادیویی می‌بایست به یک نکته مهم توجه داشت؛ کارکردی که دیروز قیمت خرید در روزنامه‌ها یا حق اشتراک در تلویزیون‌های کابلی داشت، امروز ترافیک اینترنت در دانلود مطالب و محتوا‌ها دارد. به گونه‌ای که برای اکثر مخاطبان مهم است چقدر از حجم اینترنت خود را در تلفن همراه یا هر پلتفرم آنلاین دیگری برای دانلود یک مجله صوتی یا پادکست هزینه می‌کنند. از سویی دیگر مدت زمان دانلود یک فایل صوتی نیز برای مخاطب مهم است؛ مخاطبی که هر چند ثانیه در معرض عرضه و تخاطب با یک پیام رسانه‌ای جذاب از رسانه‌های دیگر است. بنابراین در تولید پادکست، مجله صوتی یا رادیوی اینترنتی، در کنار توجه به مدت زمان کوتاه کل فایل، حجم کم آن نیز به گونه‌ای که به کیفیت صدا ضربه نزند امری مهم است.

قلاب در برنامه‌سازی؛ قانون ۸ ثانیه

قلاب در برنامه‌سازی یک استعاره است که از مهارت ماهیگیری قرض گرفته شده است. این مفهوم اشاره به آن دارد که همانطور که یک ماهیگیر برای صید ماهی از قلاب و طعمه برای جذب ماهی بهره می‌گیرد، یک برنامه‌ساز رادیویی یا یک روزنامه‌نگار نیز می‌بایست هنگام طراحی و تولید برنامه یا گزارش خود به عنصر جذابیت و کشش برای مخاطب به گونه‌ای که بتواند او را با برنامه خود همراه سازد، توجه داشته باشد.
امروزه برنامه‌ساز فرصت کمی برای این کار دارد و از قانونی با عنوان ۸ ثانیه سخن گفته می‌شود؛ به این معنا که مخاطب پیچ یا کنترل رادیو را به دست می‌گیرد و کانال به کانال می‌گردد و روی هر شبکه مدتی تأمل می‌کند و در صورتی که برنامه‌ای که در حال پخش است جذابیت لازم را برای او نداشته باشد به سراغ کانال بعدی می‌رود یا اصلاً رسانه خود را عوض می‌کند؛ مثلاً رادیو را خاموش نموده و سری به شبکه‌های اجتماعی می‌زند یا روزنامه روی میز را مطالعه می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار