کد خبر: 964263
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده رئیس‌جمهور آمریکا طی یک هفته گذشته ۷۸ ادعای نادرست مطرح کرده که چند مورد از آن‌ها مربوط به ایران هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک رسانه آمریکایی گزارش داده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته ۷۸ ادعای نادرست مطرح کرده است.

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» که این خبر را امروز سه‌شنبه (۸ مرداد/۳۰ جولای) گزارش داده نوشته ترامپ هفته گذشته هم ۶۱ ادعای نادرست مطرح کرده است.

۲۴ مورد از اظهارات نادرست ترامپ به تحقیقات «رابرت مولر»، بازرس سابق پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا مربوط می‌شوند. او ۱۱ ادعای نادرست هم درباره چین، ۱۰ ادعای نادرست درباره مهاجرت به آمریکا و ۹ ادعای نادرست درباره دستاوردهایش مطرح کرده است.

بخشی از ادعا‌های نادرست ترامپ هم به ایران مربوط می‌شود. به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ در کنفرانس خبری ۲۲ جولای با نخست‌وزیر پاکستان گفت: «کشورشان گرفتار آشوب است. سراسر کشور تظاهرات است. نرخ تورمشان ۷۵ درصد است. کلی مشکلات دارند.»

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» ادعا‌های ترامپ درباره ایران را نادرست خوانده و نوشته بر خلاف آنچه ترامپ گفته نرخ تورم در ایران ۷۵ درصد نیست و ترامپ در این باره غلو کرده است.

دیگر اظهارنظر خلاف واقع ترامپ، وقوع تظاهرات در ایران است که البته شبکه خبری سی‌ان‌ان اشاره‌ای به آن نکرده است.. او این ادعا را در بخش زیادی از ادعاهایش درباره ایران تکرار می‌کند.

دیگر ادعای خلاف واقع ترامپ که سی‌ان‌ان به آن اشاره کرده سخنان او درباره برجام است. او گفته است: «توافقی که اوباما کرد فاجعه بود، چون توافق بسیار کوتاه مدتی بود. این توافق موشک‌های بالستیک را پوشش نمی‌داد و بازرس‌ها نمی‌توانند به سایت‌های مهم بروند. خیلی چیز‌ها خطا بود و البته آن‌ها به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار به علاوه ۱.۸ میلیارد دلار پول‌های نقد، سبز و زیبا دادند.»

سی‌ان‌ان این اظهارات ترامپ را خلاف واقع توصیف کرده و نوشته آمریکا در نتیجه توافق هسته‌ای به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار نداد. طبق برجام، بخشی از دارایی‌های مصادره‌شده ایران در خارج از کشور آزاد شد که رقم آن بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که ترامپ ادعا می‌کند.

به نوشته رسانه آمریکایی، «جک لو»، مقام سابق خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۵ میزان دارایی‌های آزادشده ایران را ۵۶ میلیارد دلار برآورد کرد. پایگاه پولیتیکفکت آن را ۶۰ میلیارد دلار تخمین زده است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار