کد خبر: 964217
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳
در پی انتشار حکم محکومیت محمد رسول‌اف، خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای از قوه قضائیه خواست تا از صدور حکم زندان و ممنوع‌الکاری برای سینماگران خودداری کند.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محمدرسول‌اف، کارگردان سینما با حکم دادگاه انقلاب، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام اسلامی، به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از خروج از کشور و همچنین محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شده است.
این کارگردان سینما سابقه تولید آثار بدون مجوز را دارد و در سال ۸۸ به دلیل فیلمبرداری غیرمجاز دستگیر و به جرم اقدام علیه امنیت کشور، به شش سال زندان محکوم شد ولی این حکم به یک سال تقلیل پیدا کرد و در نهایت رسول‌اف در آخرین روز‌های سال ۸۹ از زندان آزاد شد. وی بعد از آزادی از زندان سه فیلم مسئله‌دار «به امید دیدار» و «دستنوشته‌ها نمی‌سوزند» و «لرد» را ساخت. این فیلمساز در «لرد» به حمایت از فرقه بهائیان پرداخت و همین باعث شد تا در سال ۹۶ هنگام ورود به کشور بازداشت شود. به رغم اینکه خانه سینما و کانون کارگردانان سینما از محتوای فیلم‌های رسول‌اف باخبر بودند و از فعالیت‌های وی اطلاع داشتند، در کمال تعجب وقتی دادگاه انقلاب حکم محکومیت وی را صادر کرد، در بیانیه‌های رسمی از یک مجرم محکوم به حمایت پرداختند.
کانون کارگردانان سینما در بیانیه‌ای خواستار تجدیدنظر در حکم رسول‌اف شد؛ «متهم کردن هنرمندان به جرائم امنیتی و مجازات زندان برایشان در شأن دستگاه قضایی نیست!» در شورای مرکزی کانون کارگردانان اسامی‌ای، چون محسن امیریوسفی کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» و رضا درمیشیان کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» دیده می‌شود. در نهایت نیز خانه سینما که مدت‌هاست در قبال مسائلی، چون بیمه سینماگران ناتوان بوده و در شفافیت مالی نیز دچار مشکلاتی شده، با انتشار بیانیه‌ای، درخواست عجیبی از قوه قضائیه کرده و آورده است: «در رسیدگی به موضوعات مرتبط با سینماگران از صدور احکام زندان و ممنوع‌الکاری خودداری و بزرگوارانه و با شیوه فرهنگی در این خصوص عمل کنند.»
در این بیانیه، ادعا شده است که قواعد و عرفی در سینما برای بررسی تخلف‌ها وجود دارد، گویا خانه سینما تصور کرده است که اتهام رسول‌اف یک اتهام سینمایی است در حالی که وی به جرم «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است که محل قضاوت درباره آن نه خانه سینما و گعده‌های دورهمی سینماگران بلکه قاضی دادگاه انقلاب است. این در حالی است که حتی رسانه‌های ضدانقلاب نیز بر محتوای ضد جمهوری اسلامی فیلم‌های رسول‌اف تأکید کرده‌اند! آیا خانه سینما مطمئن است که می‌داند رسول‌اف چه کسی است و چه کاری کرده است؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار