کد خبر: 964200
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
بنیاد برکت ستاد اجرایی امام (ره) که از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است و هر سال مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در سراسر کشور و به‌خصوص مناطق محروم استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان، هرمزگان و ... انجام می‌دهد.
سرویس ایران جوان آنلاین: بنیاد برکت ستاد اجرایی امام (ره) طی سال‌های اخیر خدمات بی‌شماری را به مناطق محروم استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان و دیگر استان‌های کشور ارائه داده است که این خدمات فقط در سال گذشته شامل بازگشت به کار و رفع مشکلات اقتصادی ۳۵۰ بنگاه اقتصادی، اشتغالزایی مستقیم برای ۴۱ هزار نفر، ساخت هزار و ۲۰۰ باب مدرسه، اهدای ۴ هزار سری جهیزیه، اهدای ۱۵۰ هزار لوازم التحریر و ۲ هزار لوازم ورزشی به مناطق کم‌برخوردار کشور می‌شود. گفتنی است این بنیاد برنامه دارد برای سال‌جاری نیز ۱۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کند.

بنیاد برکت ستاد اجرایی امام (ره) که از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است و هر سال مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در سراسر کشور و به‌خصوص مناطق محروم استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان، هرمزگان و ... انجام می‌دهد. فعالیت‌هایی که عمدتاً شامل توانمندسازی مردم شهر و روستا‌های کم‌برخوردار می‌شود. در این راستا سرپرست مدیریت نظارت معاونت عمرانی برکت به «جوان» می‌گوید: «این بنیاد از سال ۸۶ با هدف توانمندسازی اقتصادی خرد آغاز به کار کرده است. محوریت فعالیت‌های این بخش هم این بوده است که سهام بنگاه‌های اقتصادی که به مشکلات مالی خورده‌اند را بخرد و بعد از توانمندسازی آن‌ها دوباره سهام‌شان را به خودشان واگذار کند. این بنگاه‌ها هم عمدتاً در راستای تولید و اشتغالزایی فعالیت می‌کنند.»
محمدجواد کیوان‌پور اضافه می‌کند: «تاکنون حدود ۳۵۰ شرکت زیر پوشش بنیاد برکت قرار گرفته‌اند که از این تعداد اکنون ۱۸۰ بنگاه اقتصادی خودکفا شده‌اند و بنیاد نیز سهام‌شان را به خودشان واگذار کرده است.»

هدف‌گذاری ایجاد ۱۰۰ هزار شغل جدید

گفتنی است این شرکت‌ها به طور کلی در زمینه‌های داروسازی، صنعت نفت و صنایع وابسته به آن و ... فعالیت می‌کنند. البته چتر حمایتی بنیاد برکت فقط بر سر شرکت‌های بزرگ نیست که باز می‌شود، بلکه این سازمان در کنار کمک به بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، فعالیت‌های اقتصادی اجتماع محور را هم در پیش گرفته است. سرپرست مدیریت نظارت معاونت عمرانی برکت در این باره تصریح می‌کند: «خانه به خانه ظرفیت‌های اقتصادی مناطق روستایی را شناسایی می‌کنیم و بعد از آموزش و توانمندسازی روستاییان و تأمین مواد اولیه برای آن‌ها رونق تولید را رقم می‌زنیم. البته بعد از تولید هم آن‌ها را رها نمی‌کنیم و به این دلیل که اغلب شاهد این هستیم که دلالان سود حاصل از تلاش روستاییان را نصیب خود می‌کنند، برای کوتاه کردن دست سودجویان خودمان بازار هدف را هم به روستاییان معرفی می‌کنیم.» کار‌های مهمی که شاید سال‌هاست مسئولان دولتی برای انجام آن‌ها تلاش کرده‌اند و حالا با روحیه جهادی بنیاد برکت عملیاتی شده است. کیوان‌پور با تأیید مطالب فوق ادامه می‌دهد: «این مردم اغلب فرش‌بافی، پرورش دام و طیور و ... را انجام می‌دهند.» لازم به ذکر است که به گفته این مسئول «بنیاد سال گذشته برای ۴۱ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است و امسال هم پیش‌بینی می‌شود با افزایش دو برابری اشتغالزایی بنیاد برکت، برای ۱۰۰ هزار نفر شغل جدید ایجاد شود.»

اهدا ۳۰ هزار وسایل خانگی

البته همان‌طور که گفته شد خدمات این سازمان فقط به همین چند مورد هم محدود نمی‌شود. بر اساس نمایشگاهی که طی هفته جاری با حضور اصحاب رسانه بنیاد برکت از دستاورد‌های این بخش برگزار کرد. این بنیاد ساخت ۲ هزار مدرسه را در سراسر کشور و به منظور بهبود وضعیت تحصیلی و افزایش سطح دانش مناطق محروم هدف‌گذاری کرده است که از این تعداد تاکنون هزار و ۲۰۰ مدرسه ساخته و تحویل داده شده است. همچنین در راستای رفع مشکلات دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار کشور، سال گذشته ۱۵۰ هزار لوازم التحریر به دانش‌آموزان اهدا شده است که این رقم در سال‌جاری با رشد چشمگیری روبه‌رو خواهد بود. همچنین مراکز ورزشی استان‌ها که فاقد وسایل بازی و ورزشی بودند هم با ۲ هزار سری کامل وسایل ورزشی از جمله میز فوتبال‌دستی، توپ والیبال و بسکتبال و ... تجهیز شده‌اند. از دیگر خدمات این بنیاد هم می‌توان به بحث تسهیل در امر مقدس ازدواج اشاره کرد که سال گذشته ۴ هزار جهیزیه به مناطق محروم و خانواده‌های کم‌درآمد اهدا شده است. امسال هم قرار است اهدا بخشی از جهیزیه‌ها به دختران نخبه که امکان تأمین وسایل زندگی را ندارند، انجام شود. گفتنی است با توجه به سیل اخیر بنیاد برکت اهدا ۳۰ هزار سری وسایل خانگی به مناطق خسارت دیده را تعهد کرده است که از این تعداد تاکنون ۱۸ هزار بسته ارسال شده است. مابقی لوازم خانگی هم بعد از تکمیل و تحویل خانه‌های سیل‌زدگان از طریق نهاد‌های دیگر، اهدا خواهد شد. این وسایل خانگی هم که به همت بنیاد برکت اهدا می‌شوند همگی با هدف رونق تولید داخلی و با استفاده از تولیدات داخلی تأمین می‌شوند. اتفاقی که در سال جاری توانست یخچال‌سازی لرستان را احیا و برای چند صد نفر اشتغالزایی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار