کد خبر: 964198
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه روابط این کشور با ایالات متحده هنوز به دلیل خرید سامانه پدافندی از روسیه مخدوش است، گفت، اما این مشکل تاثیری بر روابط آنکارا با ناتو نگذاشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) در واکنش به تهدید‌های ایالات متحده مبنی بر تنبیه این کشور به دلیل خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، گفت که درپی این موارد روابط آنکارا با واشنگتن هنوز مخدوش است.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه خرید سامانه‌های پدافندی روسی تاثیری روی روابط ترکیه با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» نگذاشته، توضیح داد: «وقتی که به صحبت‌های دبیرکل [ناتو]و حتی اظهارات معاون او درباره اس-۴۰۰ و دیگر مسائل توجه کنید، [می‌بینید]که ناتو با آن مشکلی ندارد».

وی که برای شرکت در اجساس «آسه‌آن» به «بانکوک» پایتخت تایلند سفر کرده، به شبکه «تی. آر. تی» گفت: «ترکیه به فعالیت‌های ناتو در بسیاری از حوزه‌ها کمک کرده است و ترکیه از نظر کمک‌ها [به ناتو]در جمع پنج عضو برتر قرار دارد. همچنین [مسئله اس-۴۰۰]هیچ وقت در جلسات شورای وزیران ناتو و دیگر جلسات مطرح نشد».

وزیر خارجه ترکیه همچنین افزود: «این بیشتر یک مشکل دوجانبه بین ترکیه و آمریکا است، نه مسئله‌ای بین ترکیه و ناتو».

فرایند تحویل محموله‌های این سامانه پدافندی روسی به ترکیه از روز جمعه (۳۱ تیر ماه) آغاز شد و این سامانه اکنون در در پایگاه هوایی «مرتد» (با نام پیشین آکینجی) در نزدیکی آنکارا مستقر شده است. (جزئیات بیشتر)

منابعی در وزارت خارجه آمریکا همچنین پیشتر هشدار داده بودند اگر ترکیه به پیشبرد قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی اس-۴۰۰ ادامه بدهد، از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشته شده و مابقی هواپیما‌های خریداری شده را نیز تحویل نمی‌گیرد.

دسامبر سال ۲۰۱۷ ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

ترکیه همچنین طی قراردادی به ارزش حدود ۱۱ میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است و بخشی از برنامه تولید این جنگنده‌های مدرن است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار