کد خبر: 964197
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
نگاهی به تعویق در برگزاری لیگ نوزدهم در گفت‌وگوی «جوان» با مهدی دادرس، عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال
فوتبال ایران سال شلوغی را در پیش دارد. مسابقات لیگ، جام حذفی، لیگ قهرمانان آسیا و البته مقدماتی جام‌جهانی به جمع بازی‌های این فصل اضافه شده تا امسال، سال شلوغ و پرترافیکی باشد برای فوتبال.
دنیا حیدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: فوتبال ایران سال شلوغی را در پیش دارد. مسابقات لیگ، جام حذفی، لیگ قهرمانان آسیا و البته مقدماتی جام‌جهانی به جمع بازی‌های این فصل اضافه شده تا امسال، سال شلوغ و پرترافیکی باشد برای فوتبال. با این وجود، اما فدراسیون تأکید دارد که استارت لیگ نوزدهم تا قبل از رسیدن ورزشگاه‌ها به استاندارد‌های حرفه‌ای زده نمی‌شود و بدون تردید با تعویق آغاز خواهد شد؛ مسئله‌ای که به زعم مهدی دادرس، عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال اتفاق بسیارخوبی است اگر از مرحله حرف به مرحله اجرا درآید!

۱۸ سال است که لیگ ایران واژه حرفه‌ای را یدک می‌کشد؛ حرفه‌ای‌شدنی که البته از همه آپشن‌های آن به قول مرحوم حجازی تنها شاهد تغییر شماره پیراهن بازیکنان از فارسی به لاتین بودیم و صد البته نجومی شدن قرارداد بازیکنان و مربیان. حالا، اما بعد از ۱۸ سال، رئیس فدراسیون تأکید دارد لیگ نوزدهم برگزار نمی‌شود مگر در صورت مهیا شدن شرایط ورزشگاه‌ها برای برگزاری بازی‌ها. فکر می‌کنید بعد از گذشت ۱۸ سال این اتفاق شدنی است یا آنچه گفته می‌شود تنها شعاری تازه و موج‌سواری فدراسیون فوتبال است؟
این شعار حرف خوبی است. ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است، اما هر ماهی‌ای هم به قلاب آدم نمی‌افتد. البته ما که پشت پرده ماجرا را نمی‌دانیم. ما تنها آن چیزی را که می‌گویند می‌دانیم و براساس شنیده‌هایمان درخصوص تعویق لیگ برای مهیا شدن شرایط فدراسیون‌هاست که می‌توانیم حرف بزنیم. به همین دلیل اگر همانطور که می‌گویند، هدف برقراری امنیت ورزشگاه‌ها و مهیا کردن امکانات باشد، خیلی هم خوب است. چراکه نه. اما باید اجازه بدهیم ببینیم نتیجه این شعار و حرف خوب به کجا می‌رسد.

در نگاه اول رخ دادن این اتفاق خیلی هم خوب است. اینکه صندلی ورزشگاه‌ها شماره‌گذاری شود. بلیت‌فروشی الکترونیکی شود. گیت گذاشته شود و همچنین دوربین‌هایی برای کنترل تماشاگران که در صورت تخلف، نیرو‌های امنیتی مستقیم سراغ متخلف بروند، اما فکر نمی‌کنید آقایان خیلی دیر به فکر این مسئله افتاده‌اند؟
بله؛ دیر شده، خیلی هم دیر شده است. تا به امروز تعلل بوده که در این شکی نیست، اما حالا که گویا تصمیم گرفته شده مشکلات را حل کنند، مجبوریم تحمل کنیم. به هر حال اینطور که گفته می‌شود قرار است برای جبران تعلل‌های قبلی گام برداشته شود و امیدواریم این تعویق در برگزاری لیگ منجر به نتیجه شود. متأسفانه ما اینطور عادت کرده‌ایم که همه در کار‌ها تعلل کنند و تازه به سختی که می‌خوریم یادشان بیفتد باید این کار را می‌کردیم، باید آن کار را می‌کردیم. بعد هم همه دنبال مقصر می‌گردند. کی بود، کی بود، من نبودم دستم بود، تقصیر آستینم بود! الان هم در آستانه نوزدهمین سال حرفه‌ای شدن فوتبال ایران خیلی دیر به فکر مهیا کردن شرایط افتاده‌ایم، اما با این وجود، امروز هم اگر بتوانیم شرایط را مهیا کنیم و موفق شویم به عملی کردن آنچه می‌گوییم، با وجود این همه دیر شدن باز هم خوب است.

آنچه باعث ایجاد بی‌اعتمادی می‌شود سابقه شنیده شدن اینچنین شعار‌هایی است و اینکه فدراسیون در آستانه آغاز لیگ جدید به صرافت این مسئله افتاده است. درحالی که می‌توانست بعد از پایان لیگ هجدهم گام‌های لازم را در این راستا بردارد. خصوصاً که با وجود ترافیک شدیدی که در بازی‌های فوتبالی امسال داریم، نهایتاً می‌توانیم یک ماه لیگ را به تعویق بیندازیم. درحالی‌که اگر بعد از پایان بازی‌های فصل گذشته اقدامات لازم انجام می‌شد دیگر نیازی به تعویق لیگ نبود.
۱۹ سال این مسائل را با وجود اهمیت زیادی که داشته زیر سبیلی رد کرده‌ایم. چون اراده قوی نبود. همه می‌خواستند بازی‌ها برگزار شود و آماری اراده دهند و تمام. اما اتفاقات اخیر که آخرین آن بازی فینال جام حذفی بود باعث شد صدای برخی نهاد‌ها دربیاید و بعضی مسئولان تأکید کنند که نباید این اتفاق‌ها رخ می‌داد. این مسئله باعث شد تن و بدن آقایان بلرزد و بگویند صندلی‌ها شماره‌گذاری نیست، بلیت‌فروشی اصولی نیست، گیت نیست و کنترل تماشاگران آنطور که باید نیست و کنترل‌کننده خوب عمل نکرده و همین لرزش خوب است و اگر قرار است عقب افتادن بازی‌ها منجر به شماره‌گذاری صندلی‌ها، نصب دوربین‌های کنترل تماشاگران، نصب گیت و بلیت‌فروشی اینترنتی شود همه این سختی‌ها را تحمل می‌کنیم. این همه سال تحمل کردیم این چند روز یا چند هفته را هم تحمل می‌کنیم تا آن اتفاق خوبی که شعارش را می‌دهند رخ دهد و دیگر بهانه‌ای دست کسی نباشد.

اما بدون شک تعویق لیگ باعث ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد؛ چراکه امسال جدا از بازی‌های لیگ، جام حذفی، لیگ قهرمانان آسیا و رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی را هم در پیش داریم که این مستلزم برپایی اردو‌های تیم ملی است. همین اتفاق باعث می‌شود لیگ به فشرده‌ترین شکل ممکن برگزار شود و این می‌تواند در طول مسابقات صدای تیم‌ها را دربیاورد!
چاره‌ای نیست، این همه سال تحمل کردیم، این یک ماه هم روی آن. بدون شک این تأخیر به جریان رقابت‌های فشرده امسال ضربه زیادی می‌زند، اما جراحی بدون درد و خونریزی نیست. البته امیدواریم این جراحی منجر به بهبود شود.

تاج حتی با حضور تماشاگران در جام شهدا هم به بهانه نبودن بلیت‌فروشی الکترونیک و نداشتن گیت و مسائلی از این قبیل موافقت نکرده بود. وقتی فدراسیون تا این اندازه سفت و سخت می‌گیرد، انتظار می‌رود در لیگ نوزدهم دیگر هیچ مشکلی بابت امکانات ورزشگاه‌ها وجود نداشته باشد.
دقیقاً همینطور است. البته درخصوص جام شهدا کم‌لطفی شده است. این مسابقات رسمی نبود و یک تورنمنت دوستانه و غیررسمی بود که نیازی نداشت این همه سفت و سخت بگیرند، اما وقتی برای یک تورنمنت غیررسمی و دوستانه تا این اندازه سفت و سخت گرفته می‌شود انتظار می‌رود این سختگیری‌ها در لیگ به بهترین شکل ممکن اعمال شود و شاهد شروع بازی‌های فصل جدید با امنیت و امکانات کامل باشیم.

یعنی این سختگیری‌ها را به فال نیک می‌گیرید؟
بله. چراکه هیچ لزومی به این همه بگیر و ببند در جام شهدا نبود، اما وقتی می‌بینیم که حتی در یک تورنمنت دوستانه هم اینقدر سختگیری می‌شود، می‌توانیم این را به فال نیک بگیریم که در آینده نیز همینطور سفت و سخت بگیرند و به قول ورزشی‌ها مردانه پای کار باشند تا دیگر شاهد اتفاقات ناگوار در ورزشگاه‌ها نباشیم.

اما اگر بعد از این همه بگیر و ببند آن اتفاق خوبی که باید رخ ندهد چه؟
آن وقت است که زبان رسانه‌ها باید تیز باشد و بپرسند که پس چی شد و مدام این سؤال سه کلمه‌ای را تکرار و تکرار کنند و بگویند وقتی این همه از عقب افتادن لیگ گفتید، از وزیر و مازیار ناظمی گرفته تا رئیس فدراسیون و دیگران، حالا باید پاسخگو باشید که این تعللی که به لیگ ضربه زد به چه دلیل بود وقتی به جایی نرسید. اما الان نمی‌توان پیشداوری کرد. باید منتظر بود و امیدوار که شعار‌های خوبی که می‌دهند به نتیجه برسد. از طرفی هم ما نمی‌دانیم پشت پرده چه اتفاقی رخ داده که مجبور شده‌اند به گام برداشتن در مسیر مهیا کردن ورزشگاه‌ها و رفع مشکلات آنها. بیرون رفتن بی‌بی از بی‌چادری است، اما ان‌شاءالله که اگر اجباری هم در کار هست این اجبار خیری داشته باشد برای فوتبال.

گفته می‌شود اگر ورزشگاه شهری آماده نشود بازی‌های تیم آن شهر در استان همجوار برگزار می‌شود. لیگ‌های ایران استادیوم اختصاصی ندارند که بخواهند بابت مهیا نبودن آن اینگونه جریمه شوند و این کار فشار مالی زیادی به تیم‌هایی می‌آورد که از لحاظ مالی شرایط مناسبی ندارند.
بله، اما تیم‌ها بابت بازی‌ها پول می‌دهند پس باید فشار بیاورند برای مهیا شدن فدراسیون‌ها. ضمن اینکه برای مسئولان استانی و ورزشی استان خوب نیست که بازی‌های تیم‌هایشان در استان همجوار برگزار شود و این شاید بتواند آن‌ها را مجبور کند به مهیا کردن شرایط.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار