کد خبر: 964109
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
معاون وزیر صمت:
صنعت خودرو‌سازی همچنان مورد انتقاد کارشناسان دلسوز و حتی مسئولانی است که دامنه مسئولیتشان به این خودرو‌ساز هم بر می‌گردد. با این حال سرعت بهبود وضعیت و نشانه‌های دل کندن دولت از این دو خودرو‌ساز پر‌حاشیه و تحقق وعده‌هایی، چون برخورد با مدیران چند شغله و ناکارآمد در این صنعت بسیار کند‌تر از وضعیت بحرانی آن‌ها است و چیزی شبیه تجویز استامینوفن (یک مُسکن خفیف) برای بیماری است که دچار سرطان پیشرفته است.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی اصناف اوایل تیرماه وعده داد که دو خودروساز بزرگ نهایتاً تا سال ۹۹ به بخش خصوصی واگذار شوند. این در حالی است که تا پیش از این و در اسفند ماه ۱۳۹۴ رئیس‌جمهور روحانی نیز در سخنرانی خود وعده داده بود که صنعت خودرو خصوصی شود و در اختیار مردم قرار گیرد.
اما گویا منافع و مدیریت شکل گرفته در این دو صنعت خصوصی‌سازی که هم اکنون بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها است، مانع بزرگی برای اصلاحات این دو شرکت خودرو‌ساز باشد که در فضایی غیر‌شفاف در حال تحمیل صدمات سنگینی بر اقتصاد کشور هستند. شاید مهم‌ترین دلیل مقاومت در برابر اصلاحات کند در صنعت خودرو‌سازی را بتوان در پاسخ معاون وزیر صنعت و اظهارات اخیر توکلی یافت. آنجایی که توکلی در این‌باره از تلاش بقای مدیران خودرو‌سازی از روش‌های غیر‌معمول سخن گفته و معاون وزیر در واکنش به اظهارات وی این ادعای توکلی را نه تأیید و نه رد کرده‌است. از زمانی که بحث واگذاری دو خودرو‌ساز بزرگ دوباره مطرح شده رئیس پرونده‌دار سازمان خصوصی، آن‌ها را غیر‌قابل واگذاری دانسته و مسئولان مستقر در وزارت صمت بهبود وضعیت عملکرد و برنامه واگذاری این دو خودرو‌ساز را از ترس اعمال نفوذ خودرو‌سازان بیان نمی‌کنند و معتقد است که باید برخورد با آن‌ها به وقت مناسب موکول شود.

باج مدیریتی برای ماندن!
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دو روز پیش از روش باج‌دهی برای ماندن مدیران در این صنعت سخن گفت و افزود: صنعت خودرو کشور ایراد ساختاری دارد؛ چراکه برخی خودروسازی را محل روزی خود می‌دانند.
وی در گفتگو با خط بازار با بیان اینکه برخی از نمایندگان درخواست‌های استخدامی در صنعت خودرو از برخی مدیران دارند، گفت: این مدیران خودرویی نیز برای باقی ماندن در قدرت تابع خواست نمایندگان می‌شوند. طبق اذعان بسیاری از کارشناسان حضور مدیران کارآمد و سالم در صنعت خودرو یکی از شروط لازم برای کارایی و بهره وری است؛ چراکه این مدیران نه‌تن‌ها زمینه رشد صنعت را فراهم می‌آورند، بلکه با تدبیر هوشمندانه می‌توانند تهدید‌های بیرونی را حداقل نمایند. رشد زیان خالص، افزایش تعداد کارمندان و زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی در دوران قبل و بعد تحریم به هیچ عنوان مؤید حضور مدیران کارآمد در این صنعت نیست.

تجارت نفوذ با درخواست‌های استخدامی
دکتر احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل صنعت خودرو با روی کارآمدن مدیران کارآمد حل خواهد شد یا نه، با اشاره به مناسبات خاص مدیران این شرکت‌ها با برخی نمایندگان مجلس افزود: افرادی که ایران‌خودرو و سایپا را اداره می‌کنند، افراد تازه به دوران رسیده نیستند و روش این افراد این است که باج می‌دهند تا بمانند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: گاهی برخی از نمایندگان یک لیستی از افراد برای استخدام در شرکت‌های خودروسازی می‌دهند و این مدیران خودرویی اطاعت می‌کنند.
وی با بیان اینکه به این شرایط «تجارت نفوذ» گفته می‌شود، تصریح کرد: راه‌حل از بین بردن این وضعیت، مبارزه با فساد در توزیع قدرت و توزیع ثروت است.

واکنش معاون وزیر به اظهارت احمد توکلی
اما فرشاد مقیمی، معاون صنعت وزارت صمت در باره این روش مدیریتی در صنایع خودرو ترجیح می‌دهد موضع رد یا تأیید نگیرد و از این رو گفت: در خصوص باج‌دهی اداره‌کنندگان ایران‌خودرو و سایپا نمی‌توانم الان اظهارنظری داشته باشم. در زمانی که موعد اقدام برسد، عمل خواهیم کرد.
فرشاد مقیمی با بیان اینکه نهضت ساخت داخل به ویژه در صنعت خودرو در چارچوب یک برنامه مدون در حال پیگیری است، گفت: در این خصوص ۱۱ برنامه مصوب را در دستور کار قرار داده‌ایم که تک‌تک آنان در حال انجام است. وی افزود: در این بسته سیاستی جوانب مختلف مورد توجه قرار گرفته‌است، به طور مثال در این برنامه هم به مقوله تولید توجه شده، هم خصوصی‌سازی و واگذاری و قیمت. مقیمی در پاسخ به این سؤال که سهم مدیران ناکارآمد در ضعف‌های کنونی صنعت خودرو از جمله زیان انباشته، زیان خالص شرکت‌های خودروسازی چقدر است، گفت: من در این خصوص پاسخ نمی‌دهم؛ چراکه در مورد هر اظهارنظر من تعابیر مختلفی خواهد شد و ما را از مسیر اصلی‌مان خارج می‌کند. وی در ادامه افزود: تدابیری در این زمینه کرده‌ایم، ولی فعلاً آن را بیان نمی‌کنیم.
این نوع واکنش از سوی مدیر بالادستی دو خودرو‌ساز نشانی واضح از قدرت خودرو‌سازانی است که احتمالاً حفظ وضعیت نا شفاف موجود و تحمیل زیان‌های چند هزار میلیارد تومانی (ولو به تعبیر سایت تابناک «صوری») به نفع آن‌ها و عده‌ای محدود است.
معاون وزیر صمت در واکنش به اظهارات چند روز پیش احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص باج‌دهی اداره‌کنندگان ایران خودرو و سایپا گفت: ایشان از منظر نظارتی خود می‌توانند در این زمینه سخن بگویند ولی من در این خصوص اظهارنظری نمی‌کنم؛ چراکه هر پاسخی ما را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند.
مقیمی در ادامه تأکید کرد: من نمی‌توانم الان اظهارنظری داشته باشم، ولی در زمان دیگری عمل کنم. بنابراین در زمانی که موعد اقدام برسد، عمل خواهیم کرد. به نظر من بهتر است پاسخ این سؤالات را همان آقای توکلی بدهد.
وی در پاسخ به این سؤال که چه تدابیری اندیشیده شده تا واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی دچار مشکلات واگذاری در دهه ۸۰ نشود، گفت: واگذاری‌ها را باید از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های خودروسازی آغاز کرد. مقیمی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های تابعه بایستی واگذار شوند، گفت: مثلاً سهام بانک پارسیان که در اختیار یکی از شرکت خودروسازی است به چه درد تولید می‌خورد؟
وی همچنین با بیان اینکه داشتن ملک و املاک از دیگر فعالیت‌های غیرمولد شرکت‌های خودروسازی است، گفت: این اقلام نیز باید فروخته شود و خاطر نشان کرد روند واگذاری این قبیل از شرکت‌ها و اموال غیرمولد شرکت‌های خودروسازی را به صورت هفتگی رصد و به صورت ماهانه گزارش می‌دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار