کد خبر: 964057
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۴
در این روز‌هایی که همه از گرمای هوا و افزایش دما حرف می‌زنند و مسئولان در مورد صرفه‌جویی در آب و برق هشدار می‌دهند، اما باران‌های وقت و بی‌وقت کار خودش را می‌کند و گویی وظیفه‌ای جز جاری کردن سیل و به‌تبع‌ آن تخریب و ویرانی و هرازگاهی، گرفتن جانی ندارد
محمدرضا هادیلو
سرويس ايران جوان آنلاين: در این روز‌هایی که همه از گرمای هوا و افزایش دما حرف می‌زنند و مسئولان در مورد صرفه‌جویی در آب و برق هشدار می‌دهند، اما باران‌های وقت و بی‌وقت کار خودش را می‌کند و گویی وظیفه‌ای جز جاری کردن سیل و به‌تبع‌آن تخریب و ویرانی و هرازگاهی، گرفتن جانی ندارد. طی روز‌های اخیر سیل در بخش‌هایی از خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان و حالا کرمان خساراتی به بار آورده و از گلستان و به صورت خاص آق‌قلا خبر می‌رسد که در صورت بارش باران حوادث ناگواری در راه است. در میان تمام کمبود بارش‌ها، سیل سه قربانی در سیستان و بلوچستان و کرمان گرفته و کارشناسان اعلام کرده‌اند در صورت انجام نشدن اقداماتی برای پیشگیری و کنترل سیلاب در آق‌قلا، کل منطقه مجدداً ممکن است در معرض تخریب بالا قرار گیرد.

با وجود گرم شدن هوا، سازمان هواشناسی از رعد و برق، بارش باران و وزش باد شدید موقتی چهار روزه در ۱۲ استان خبر داده و اعلام کرده طی چند روز آینده برای نواحی شرقی کشور، شمال یزد و سمنان وزش شدید باد و در مناطق مستعد، خیزش گرد و خاک انتظار می‌رود. احتمال بارش‌ها در حالی مطرح می‌شود که باران چند روز اخیر و بروز سیلاب‌ها در حالی مردم را تهدید می‌کند که خشکسالی همین مردم را به ستوه آورده است و قطعی مکرر آب در شهر‌های بزرگ و سهمیه‌بندی آب در برخی از روستا‌ها و کاهش منابع آبی زندگی مردم در استان‌های مرکزی و جنوب و جنوب شرق را به شدت تحت تأثیر قرار داده است و در این میان طرح‌های آبخیزداری نتوانسته است با مهار سیلاب‌ها تهدیدی که جان مردم را به خطر می‌اندازد به فرصتی برای زندگی بهتر تبدیل کند.

سیل جان ۳ نفر را گرفت

«مانسون» پدیده‌ای است که این روز‌ها در جنوب و شرق کرمان غوغایی به پا کرده و زندگی مردمی که در خشکسالی غرق شده بودند را از روال عادی خارج و موجب بروز سیلاب‌های ناگهانی و خسارات جانی و مالی شده است. طی روز‌های اخیر و در مناطقی از کرمان و هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در حالی آسمان کاملاً صاف و گرمای هوا مردم را کلافه کرده که بارندگی‌های بالا دست رودخانه‌ها به یکباره حجم عظیمی از سنگ و آب گل آلود را وارد بستر رودخانه‌هایی می‌کند که از گرما و بی‌آبی ترک خورده‌اند و با حرکت این گل و لای فاجعه‌ای در پایین دست به وقوع می‌پیوندد.

سیلاب‌ها یک قربانی در کرمان و دو قربانی در سیستان و بلوچستان گرفته و این بارندگی‌ها موجب جاری شدن آب در روستای ده‌پاک در حاشیه یک رودخانه فصلی شده است. سیلاب در شرق و جنوب کرمان کیلومتر‌ها راه روستایی را تخریب کرده و ارتباط روستا‌های زیادی را با یکدیگر و شهر‌های اطراف قطع کرده است. تلاش برای بازگشایی این راه‌ها پس از فروکش کردن سیلاب در حالی ادامه دارد که سازمان هواشناسی هشدار داده است که بارندگی‌ها حداقل تا چند روز آینده ادامه خواهد یافت و احتمال به خطرافتادن جان افراد بیشتری در این روز‌ها وجود دارد. در همین رابطه مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به اینکه سیلاب روز‌های اخیر به ۴۰ روستا در کرمان خسارت زده و موجب آب گرفتگی برخی از منازل در روستا‌ها در بخش سوغان شهرستان ارزوئیه شده است، از بسته شدن راه ۱۵ روستا در منطقه میجان خبر داده و می‌گوید: «برخی از راه‌های روستایی بسته شده‌اند و خسارت‌هایی هم به تأسیسات جاده ای، آب‌رسانی و برق وارد شده است.»

باران تن همه را می‌لرزاند!

بارش‌هایی که در راه است تن همه را به لرزه در آورده و از آنجایی که مسئولان پس از سیلاب‌های اخیر که چند استان را درنوردید و خرابی‌های بی‌شماری هم بر جای گذاشت، دست روی دست گذاشته و بدون برنامه و تدبیری روزگار را به حال خودش رها کرده‌اند، بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که هر بارش و به هر مقدار می‌تواند فاجعه‌ای به همراه داشته باشد.

اخیراً مقاله‌ای در مورد وضعیت آق‌قلا منتشر شده که نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد، با نزدیک شدن سیلاب به مناطق مسکونی و افزایش عمق و سرعت جریان، سیلاب فرصت خروج از مسیل رودخانه را در برخی مناطق پیدا کرده و وارد زمین‌های کشاورزی و مناطق شهری می‌شود.
در این مقاله پیش‌بینی شده بود که بعد از گذشت نزدیک به ۵۰ ساعت از زمان وقوع سیلاب و رسیدن به نقطه پیک هیدروگراف، جریان سیلاب با شدت بیشتری مناطق مسکونی جناح راست رودخانه را احاطه می‌کند. همچنین سیلاب در زمان اوج خود و ساعاتی پس از آن نیز مسیر خود را از خیابان‌های اصلی و فرعی شهر باز کرده و تقریباً بیشتر نواحی و تأسیسات شهری را دربر می‌گیرد. بحرانی‌ترین وضعیت از حدود دو ونیم روز بعد از وقوع سیلاب شروع شده و به مدت ۳۵ ساعت ادامه می‌یابد و بحرانی‌ترین شرایط از نظر آب‌گرفتگی و سرعت جریان هم در روز چهارم سیلاب روی می‌دهد.

در ارزیابی خطرات هم آمده، عمق و سرعت جریان از مهم‌ترین فاکتور‌های تعیین اثرات سیلاب بوده و اگر عمق جریان بیشتر از یک و نیم‌متر و سرعت جریان یک متر بر ثانیه باشد، شاخص مخاطره بالا بوده و ناحیه پرخطر و وضعیت قرمز تلقی می‌شود که در این صورت مناطق مورد نظر در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند. حال باید پرسید واقعاً مسئولان چه برنامه‌ای دارند و از سیل‌های اخیر چه تجربیاتی به دست آورده‌اند تا حداقل جلوی جاری شدن سیلاب‌هایی را بگیرند که در این خشکسالی‌ها هم دست از سر مردم مناطق مختلف بر‌نمی‌دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار