کد خبر: 963961
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
ناوشکن دانکن بدون حمایت متحدان اروپایی لندن آمد
انگلیس برای آنچه که تأمین امنیت نفتکش‌های خود در خلیج فارس نامیده، به هر ابزاری متوسل می‌شود تا شرکای اروپایی خود را برای پیوستن به ائتلاف دریایی امریکا ترغیب کند، اما اروپایی‌ها تاکنون پاسخ قطعی به خواسته‌های لندن نداده و تنها تأکید کرده‌اند که درحال هماهنگ‌سازی امکانات بر سر این مسئله هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با موضع‌گیری مبهم اروپایی‌ها، لندن دیروز اعلام کرد که ناوشکن اچ‌ام‌اس دانکن، برای تأمین امنیت کشتیرانی وارد خلیج فارس شده است؛ اقدامی که نشان می‌دهد انگلیس در منطقه تنها مانده است.
به‌رغم حمایت‌های سیاسی مقامات آلمان و فرانسه از انگلیس در برابر توقیف نفتکش این کشور توسط نیرو‌های ایرانی، اروپایی‌ها حاضر نشده‌اند بیش از این در حمایت از انگلیس هزینه داده و وارد چالش با ایران شوند. وزیر دفاع فرانسه روز شنبه در مصاحبه با نشریه «اِست رپوبلیکن» در پاسخ درخواست انگلیس برای ورود اروپایی‌ها به ائتلاف تأمین امنیت نفتکش‌ها در خلیج فارس گفت: «پاریس، لندن و برلین در حال تدارک هماهنگی امکانات و تبادل اطلاعات برای تقویت امنیت دریایی در خلیج فارس هستند، بدون آنکه در این طرح نیازی به استقرار امکانات نظامی مضاعف در منطقه باشد». فلورانس پارلی، به رایزنی‌های خود با طرف‌های آلمانی و انگلیسی برای تشکیل چنین نیرویی اشاره کرد و افزود: «این طرح ضمن فراهم کردن امکان مشارکت در تأمین امنیت حمل و نقل دریایی در خلیج فارس، از حیث استقلال عمل در برقراری شرایط لازم نیز مؤثر خواهد بود». پارلی گفت: «گفتگو‌ها در این خصوص در جریان است. ما از همه امکانات در محل برخورداریم. هدف این طرح تقویت و مضاعف کردن نیرو‌ها و تجهیزات نیست بلکه تنها به هماهنگ کردن امکانات و تبادل اطلاعات خلاصه می‌شود». در این ارتباط، روزنامه «لو فیگارو» فرانسه هم در مقاله‌ای در ارتباط با طرح تأمین امنیت دریایی تنگه هرمز نوشت: «ایالات متحده برنامه‌ای دارد. اروپایی‌ها هم، اما آن‌ها نمی‌خواهند با واشنگتن همکاری کنند. ایران، این دو طرح را به طور کلی رد می‌کند. به طور خلاصه، امنیت ناوبری در تنگه هرمز، محل تمام تنش‌ها در طول دو ماه گذشته، بسیار پیچیده شده است». سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم هفته گذشته بدون تأیید ادعای دیپلمات‌های ارشد اروپایی درباره پیوستن پاریس به ائتلاف دریایی مورد نظر لندن گفته بود که این کشور «در سطح دیپلماتیک خواهان ایجاد شرایطی برای گفت‌وگوی جامع منطقه‌ای در مورد امنیت دریایی است». وی گفته بود: «وضعیت در منطقه خلیج فارس بسیار نگران‌کننده است. آزادی ناوگان‌ها در معرض خطر است و این وضعیت نه‌تن‌ها مانع از مبادلات تجاری دریایی است بلکه باعث افزایش تنش‌های به وجود آمده، می‌شود». وزارت خارجه آلمان هم چند روز پیش ضمن ابراز تمایل این کشور برای ورود به ائتلاف امریکا در تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، گفته بود: «برلین به راهبرد فشار حداکثری امریکا علیه تهران نمی‌پیوندد.»
پس از آنکه نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» در پی نقض قوانین دریایی و بین‌المللی از سوی ایران توقیف شد، لندن به کشور‌های اروپایی پیشنهاد داد برای تأمین امنیت نفتکش‌های خود یک ائتلاف نظامی در خلیج فارس تشکیل دهند، اما اروپایی‌ها از پیوستن به ائتلاف‌های جدید در منطقه نگران هستند و معتقدند که این مسئله می‌تواند به تشدید تنش‌ها در خلیج فارس دامن بزند، چرا که ائتلاف دریایی امریکا که به بهانه حفاظت از امنیت دریایی و خطوط کشتیرانی در خلیج فارس قرار است تشکیل شود، هدفش مقابله با سیاست‌های ایران در منطقه است و همین مسئله سبب شده بسیاری از متحدان امریکا از ورود به این ائتلاف خودداری کنند. باتوجه به افزایش تنش‌ها در منطقه، اروپایی‌ها در ورود به ائتلاف‌های ضد ایرانی محتاطانه عمل می‌کنند. مقامات اروپایی از این مسئله نگران هستند که افزایش فشار‌ها به ایران، ممکن است به خروج تهران از برجام منجر شود و آن‌ها به هر ابزاری متوسل می‌شوند تا مانع فروپاشی برجام شوند، زیرا فروپاشی برجام چالش‌های امنیتی جدیدی را برای اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.

تنهایی لندن در خلیج فارس
دولت انگلیس پس از اینکه نتوانست پاسخ مثبتی از شرکای اروپایی خود برای حفاظت از کشتی‌هایش در خلیج فارس بگیرد، خود به تنهایی دست به کار شده و یک ناوشکن خود را به منطقه اعزام کرده است. انگلیس روز یک شنبه اعلام کرد که ناوشکن اچ‌ام‌اس دانکن برای تأمین امنیت کشتیرانی وارد خلیج فارس شده است. طبق بیانیه دولت انگلیس، ناوشکن دانکن در کنار ناو محافظ مونتروز از کشتی‌هایی که با پرچم بریتانیا از تنگه هرمز عبور می‌کنند، محافظت می‌کند. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفت: «آزادی کشتیرانی برای نظام تجاری و اقتصادی جهان اهمیت اساسی دارد و دولت بریتانیا متعهد است که برای دفاع از آن هر چه می‌تواند بکند. امنیت کشتی‌های حامل پرچم انگلیس برای ما اولویت است، با این حال پس از توقیف غیرقابل قبول و غیرقانونی نفتکش استینا ایمپرو همچنان برای تنش‌زدایی با ایران تلاش خواهیم کرد». انگلیس گفته است: «این اقدامی نظامی نیست بلکه هدف آن افزایش امنیت در تنگه هرمز و ممانعت از اختلال در آزادی کشتیرانی است.»
علاوه بر اروپایی‌ها که حاضر به همراهی با انگلیس در ماجرای توقیف نفتکش این کشور در تنگه هرمز نشدند، دولت امریکا هم دست‌کم تاکنون حاضر به حمایت لندن نشده است و اختلافاتی بین دو متحد بر سر مقابله با تهران وجود دارد. شبکه ام اس ان دیروز در گزارشی با اشاره به این اختلافات نوشت: «دولت انگلیس هفته گذشته درخواست امریکا برای تشکیل یک ائتلاف چندملیتی علیه ایران با هدف اعلامی محافظت از کشتی‌ها در خلیج فارس را رد کرد». ام‌اس ان اعلام کرد: «لندن در حالی این درخواست را رد کرد که نفتکش خودش هنگام عبور از تنگه هرمز توسط ایران توقیف شده است. انگلیس به جای اجابت درخواست امریکا تلاش کرد حضور نظامی خودش را در منطقه افزایش دهد». ایلان گلدنبرگ، از مقام‌های سابق وزارت خارجه امریکا درباره این موضوع می‌گوید: «این نشانه‌ای وحشتناک است که امریکا و نزدیک‌ترین متحدان این کشور قادر به کار کردن بر سر مسئله‌ای تا این حد پایه‌ای نیستند». بر اساس این گزارش، «ارتش امریکا هم تمایل چندانی برای حمایت از انگلیس ندارد.»
هرچند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به دنبال افزایش فشار‌ها به ایران است، اما حاضر نیست در حمایت از متحدان اروپایی واشنگتن، هزینه کند و در ماجرای تنش انگلیس و ایران، محتاطانه برخورد کرده است. پیش‌تر دونالد ترامپ هم در سخنانی با بیان اینکه امریکا در خلیج فارس تانکر‌های زیادی ندارد، گفته بود که انگلیس باید خودش محافظت از کشتی‌هایش را برعهده بگیرد. هرچند انگلیس به حمایت امریکا در افزایش فشار‌های سیاسی به ایران دل بسته بود، اما اظهارات مقامات واشنگتن، آرزوی لندن را به یأس تبدیل کرد و پس از توقیف نفتکش انگلیس در تنگه هرمز، این کشور در مقابل ایران دست بسته مانده است. همچنان که هفته گذشته فیلیپ هاموند، وزیر دارایی انگلیس در سخنانی گفته بود که لندن گزینه تحریمی در برابر تهران ندارد، حتی برگزاری چند دور نشست امنیتی مقامات لندن برای نحوه مقابله با ایران، تاکنون نتیجه‌ای حاصل در بر نداشته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
1
با سلام چرا ما برای حمایت از آزادی کشتیرانی و حفظ امنیت تردد کشتیهایمان در تنگه جبل الطارق به همراه کشورهای دوست و هم پیمان گروه نگهبان تشکیل نمیدهیم و ناگروه اعزام نمیکنیم؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
عزیزم ناگروه نیست ناوگروه
یعنی گروهی متشکل از چند ناو
مشکل اینه که کشورهای دوست اصلا تاو که هیچ ناوچه هم ندارند
ناشناس
| Germany
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
انصارالله یمن درکنارقدرت موشکی وپهپادبایدناوگان قدرتمندزیردریایی داشته باشه به عنوان متحدویارایران
محمدرضا کیانفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
0
امیرعلی ابوالفتح کارشناس سیاسی گفت: ترامپ فقط منافع ملی آمریکا را مد نظر قرار می‌دهد.

آقای ابوالفتح،
این نشان از نبوغ آقای ترامپ دارد خیلی بسیار زیاد بینهایت عالی خواهد بود که ما نیز از ایشان الگو بگیریم و فقط منافع ملی کشور خودمان را مدنظر قرار دهیم.

سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
اتحاد با خائنین وطن فروش؟؟!!
شماها خودتان با خودتان مشکل دارید
هیچوقت با خریت مسکلی حل نشده نمیشود و نخواهد شد
نمونه اش برجام
ناشناس
| Germany
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
ببخشید!خائنین وطنفروش به فکراتحادند؟
عبدالله حسبن پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
0
اگر انگلستان در خلیج همیشه فارس به خطای مرتکب شود فورا" پوست روپاه پیر را پوست اندازی کنید. منظور منو قف کردن انگلستان را.
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
1
امیدواریم نیروی دریایی سپاه وارتش جمهوری اسلامی ایران هرچه زودتروسریعترقادرباشه زیردریایی های اقیانوس پیماباپیشرانه وموتور اتمی روطراحی وبه مرحله تولیدانبوه برسونه که نبایددراین زمینه زمان روازدست دادحتی همین الان هم دیرهست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار