کد خبر: 963934
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
یکی از راه‌های تثبیت و حفظ وقایع مهم و تاریخی مانند خاطرات رزمندگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس که بیشتر با عنوان تاریخ شفاهی از آن یاد می‌شود، ثبت صوتی، تصویری و مکتوب است. به دلیل اهمیت بسیار بالای این بازه زمانی تاریخ معاصر کشورمان، جلوگیری از ورود اسرائیلیات و بستن مسیر ورود برخی اعوجاجات تحت عنوان خاطرات مجهول، مجعول یا مخدوش، اقدامی عقلایی و هوشمندانه است و این در حالی است که هیچ وحدت رویه یا مسیر ساختارمند واحدی در این زمینه وجود ندارد.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سال‌های زیادی از اتمام جنگ تحمیلی نگذشته است، اما برخی اتفاقات پیش آمده در نقل خاطرات یا تاریخ شفاهی آن ایام، الزام طراحی و شکل‌گیری یک مرکز مستقل مشتمل بر بخش‌های گوناگون امری بدیهی و حتی ضروری است که برخی از دلایل آن را ذکر می‌کنیم.
اولاً ممکن است که راوی یا نویسنده یک کتاب برای بالا بردن جذابیت و هیجان اثر عمداً یا سهواً به سمت دراماتیزه یا رمانتیزه کردن اثر حرکت کند. در هر حال وقوع چنین مسئله‌ای قطعاً به مجعول یا مخدوش خواندن همه خاطرات و کتاب‌های منتشر شده در این حوزه از سوی مغرضان و مخالفان همه‌گیر شدن ارزش‌ها و هنجار‌های دفاع مقدس یا متخلق و متزین شدن آحاد مردم جامعه به چنین شاخصه‌هایی هستند، متهم خواهد شد.
ثانیاً ممکن است به دلیل وجود برخی حب و بغض‌های سیاسی، اقتصادی و... سمت واقعیات و حقایق به سوی حذف و اضافه شدن خاطرات و اتفاقاتی منجر گردد که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد انحراف یا افسانه‌سرایی به منظور معرفی غلوآمیز برخی افراد در قامت قهرمانان اساطیری یا شیاطین مجسم شود.
ثالثاً اگر با نگاه بدبینانه‌تری بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم لازم است قبل از وارد کردن اسرائیلیات و ایجاد هر گونه اعوجاج و خلط دروغ و واقعیت از سوی افراد یا جریانات معاند و مخالف با نظام، ضمن بستن مسیر‌های محتمل جهت جلوگیری از تحقق چنین نیات شومی گام‌ها و تدابیر پیشدستانه‌ای اتخاذ گردد.
رابعاً با توجه به فروش قابل اعتنای عمده کتاب‌های مشتمل بر خاطرات ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها پس از مطالعه از سوی بزرگان و تبلیغ این مهم، محتمل است که برخی دست‌اندرکاران تألیف، چاپ و انتشار این کتاب‌ها به بهانه کسب سود سرشار و هنگفت از محل فروش چنین آثاری، دست به اقدامات خلاف واقعی مانند خلق خاطره یا خاطره‌گویی‌های دروغین بزنند.
ذکر یک مصداق موفق به عنوان شاهد مثال، قطعاً کمک بسیار مهمی برای ادراک هر چه بهتر و روشن شدن اذهان مخاطبان در این رابطه می‌کند، مثلاً در نمونه‌های مشابهی مانند چاپ و انتشار قرآن کریم، موسسه دارالقرآن به عنوان متولی و تأیید کننده صحت نگارش و ترتیب آیات و سوره‌های مصحف شریف نظارت می‌کند. دقیقاً به همین ترتیب تصدیق یا تأیید صحت و سقم خاطرات، اطلاعات و اتفاقات مطروحه از سوی راوی، نویسنده و ناشر باید از سوی یک مجموعه متخصص که دارای مولفه‌های لازمه است، صورت بگیرد، البته ساختار تشکیلاتی آن مجموعه قبل از ایجاد باید شاخصه‌هایی داشته باشد تا بتواند ضمن کسب صلاحیت‌های لازمه، اجازه و شرایط بررسی این گونه کتاب‌ها را داشته باشد که البته چگونگی تشکیل ساختار، چینش و کیفیت و کمیت افراد به کار گرفته شده در آن مستلزم کار کارشناسی و استفاده از تجربیات دیگران است.
نکته حائز اهمیت دیگر در این مسیر شیوه و روش تأیید محتوایی کتاب‌هایی از این دست است که بخشی از تاریخ شفاهی معاصر ما محسوب می‌شوند. برای رسیدن به چنین چیزی می‌توان با تقسیم‌بندی‌های کلان جغرافیایی (مثلاً جبهه جنوب، جبهه غرب) یا تقسیم‌بندی منبعث از ساختار نظامی (مانند لشکر، تیپ، گردان و...) یا حتی قرارگاهی (حوزه عملیاتی قرارگاه کربلا یا قرارگاه نجف و...) صورت بگیرد و بعد از آن زیرشاخه‌های دقیق‌تر دیگری تعریف کرد. همچنین می‌توان از نظر تطبیق زمانی و مکانی و نیز بررسی خاطرات افراد دیگری که به صورت همزمان شاهد آن اتفاقات بوده‌اند به درستی و صحت آن‌ها پرداخت تا جلوی هر گونه سوءاستفاده یا انحراف احتمالی در آینده را گرفت. قطعاً متولیان امر نباید منتظر بروز انحراف یا اعوجاج و سپس درمان آن باشند که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار