کد خبر: 963911
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۳
خوزستان با مشکلات و حوادث غیرمترقبه‌اش همیشه در صدر اخبار قرار دارد و در این بین نام گروه‌های جهادی و خدمات‌رسانی‌هایشان نیز با مناطق محروم این استان گره خورده است. شاید سیل اخیر بیش از هر زمان دیگری موجب شد تا نگاه تمام ایرانیان به این منطقه از کشور برگردد.
سید احمد هاشمی اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: خوزستان با مشکلات و حوادث غیرمترقبه‌اش همیشه در صدر اخبار قرار دارد و در این بین نام گروه‌های جهادی و خدمات‌رسانی‌هایشان نیز با مناطق محروم این استان گره خورده است. شاید سیل اخیر بیش از هر زمان دیگری موجب شد تا نگاه تمام ایرانیان به این منطقه از کشور برگردد. اتفاقی درست در روز‌های نخستین سال جدید که از همان ابتدا بیش از ۲۰۰ نفر از نیرو‌های ناحیه امام علی (ع) سپاه ولیعصر (عج) خوزستان برای ترمیم سیل‌بند‌ها وارد عمل شدند و چند روز بعد هم بیش از ۲۰ هزار نفر در قالب گروه‌های جهادی از سراسر کشور، خدمات‌رسانی به ۲۷۰ روستا را آغاز کردند. از همان روز‌های نخست فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان از آمادگی سپاه برای ساخت‌وساز مسکن‌های آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده خبر داد. حالا بعد از گذشت حدود سه ماه از آن روز‌ها خانه‌ها یکی‌یکی آماده شده و همین چند روز پیش بود که با حضور فرمانده کل سپاه در مناطق سیل‌زده خوزستان، تأکید شد سپاه پاسداران ۳۵ مدرسه را در شهرستان مسجدسلیمان بازسازی می‌کند. سردار حسین سلامی گفت: در راستای توجه رهبر معظم انقلاب و گله ایشان از وضعیت، سپاه تصمیمات مهمی برای مناطق سیل‌زده گرفته و ۱۶ پروژه زیرساختی مختلف نظیر آبرسانی و خطوط حمل‌ونقل ریلی در خوزستان در دست اجراست و گام‌های بلندی برای توسعه زیرساخت‌های ملی با هدف توسعه اقتصاد کشور برداشته شده است.

از همان روز‌های نخست که سیل به خوزستان رسید، تمام گروه‌های جهادی در آماده‌باش بودند و علاوه بر حضور جهادگران استان در مناطق سیل‌زده، بیش از ۲۰ هزار نفر در قالب گروه‌های جهادی به این مناطق اعزام شدند تا نسبت به خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده اقدام شود. سیل فروکش کرد، اما کار‌ها تازه شروع شد و در همین رابطه، چند روز پیش و در سفری که فرمانده کل سپاه پاسداران به خوزستان داشت با اشاره به مصمم بودن سپاه برای پیگیری مشکلات سیل‌زدگان گفت: «در راستای توجه رهبر معظم انقلاب و گله ایشان از وضعیت، سپاه تصمیمات مهمی برای مناطق سیل‌زده گرفته است.»

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی با اشاره به بررسی‌های انجام شده از مناطق سیل‌زده استان اظهار داشت: «بناست که تمامی دستگاه‌ها برای پساسیل ورودی جدی داشته باشند تا با توجه به مشکلات، بتوان آن‌ها را برطرف کرد.» وی با بیان این‌که به دنبال تمرکز بر سه نقطه به عنوان الگو هستیم که در سطح استان خوزستان به کمک بیایند، ادامه داد: «این نقاط به عنوان الگو در استان تبدیل می‌شوند و بعد بر این اساس مشکلات را جارو می‌زنیم و با اصلاح نگرش‌ها می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.» سردار سرلشکر سلامی با یادآوری حماسه‌آفرینی‌های بی‌بدیل غیور‌مردان و زنان خطه خوزستان در سال‌های حماسه و مقاومت دفاع مقدس، رسیدگی و حل مشکلات مردم را اولویت اقدامات در این منطقه عنوان کرد و از آمادگی سپاه و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای انجام هرچه بیشتر اقدامات در عرصه سازندگی و عمرانی، محرومیت‌زدایی و کمک به رفع چالش‌ها و مشکلات مردم خبر داد.

خدمات رایگان پزشکی به روستانشینان

خدمات جهادگران به خوزستانی‌ها فقط به سیل‌زدگان ختم نشده و گروه‌های جهادی با حضور در مناطق محروم در عرصه‌های مختلف به‌خصوص بهداشت و درمان، نیازمندان را بی‌بهره نگذاشتند.
یکی از این گروه‌های جهادی «راه خدا» است. مسئول این گروه با اشاره به ضرورت توجه مسئولان به موضوع بهداشت دهان و دندان در مناطق محروم خوزستان می‌گوید: «اغلب مردم اینگونه مناطق به دلیل مشکلات مالی توان پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند.»

ابراهیم سوفاری که در روستای رغیوه از توابع شهرستان هفتکل به همراه گروهش در حال خدمت‌رسانی در زمینه پزشکی و فرهنگی است، ادامه می‌دهد: «یکی از شایع‌ترین مشکلات مراجعه‌کنندگان مناطق محروم در استان خوزستان مربوط به بیماری‌های دهان و دندان است.» وی با تأکید بر اینکه همزمان که موضوع درمانی بهداشت دهان و دندان در منطقه پیگیری می‌شد، با فعالیت‌های فرهنگی نیز تلاش شد تا به فرهنگ مسواک زدن در بین کودکان توجه شود، می‌گوید: «در این رابطه سعی شد با توضیحاتی که به کودکان داده می‌شود اهمیت این موضوع در بین گروه‌های سنی پایین مورد تأکید قرار بگیرد و همچنین برای ترویج هرچه بیشتر این فرهنگ، به کودکان مسواک هدیه داده شد.»
سوفاری با اشاره به اینکه از جمله دیگر پزشکان متخصصی که به منطقه رغیوه در شهرستان هفتکل اعزام شدند، گفتاردرمان، فیزیوتراپ و شنوایی‌سنج هستند، ادامه می‌دهد: «معمولاً اگر در بین مراجعه‌کنندگان بیمارانی باشند که نیاز به رسیدگی فوری یا عمل ویژه‌ای داشته باشند توسط مددکار مستقر شده این گروه در محل مناطق محروم به بیمارستان‌های امام خمینی (ره) یا گلستان اهواز منتقل می‌شوند.»

گروه‌های جهادی راه خدا با بیان اینکه همه خدماتی که این گروه ارائه می‌کند رایگان است، می‌گوید: «همچنین این گروه جهادی در ایام سیل خوزستان ۲۰ بار به مناطق سیل‌زده اعزام شد و بر اساس نیاز اعلام شده تیم‌های پزشکی به ارائه خدمت پرداختند.» پزشکان جهادگر و تیم متخصصان پزشکی راه خدا با همکاری گروه جهادی مدافعان ولایت شهرستان هفتکل در تخصص‌های داخلی، ارتوپدی، روان‌پزشکی، تغذیه و داروخانه سیار، همزمان با انجام فعالیت گفتاردرمانی، کاردرمانی، سنجش بینایی و شنوایی‌سنجی، فیزیوتراپی و آموزش‌های فرهنگی و بهداشتی در روستای رغیوه به ارائه خدمت و ویزیت رایگان اهالی پرداختند.

بازسازی ۳۵ مدرسه مسجد سلیمان

وقتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خوزستان رفته بود، خانواده باغیرت خوزستانی که در جریان وقوع سیل فروردین ماه امسال در حمیدیه، برای ساخت سیل‌بند اجازه داده بود و خانه‌شان توسط نیرو‌های امدادی تخریب شد، خانه نوساز خود را تحویل گرفتند. سردار سلامی در مورد این اتفاق گفت: «وقتی سیل داشت حمیدیه را می‌گرفت، به اتفاق سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) استان خوزستان به اینجا آمدیم؛ دیدیم سرو‌صدایی برپاست. پیگیری کردیم دیدیم برای ایجاد سیل‌بند نیاز است منزل یکی از شهروندان به نام آقای طرفی تخریب شود و این شهروند اجازه نمی‌داد. خدمت آقای طرفی گفتم من برای ساختن خانه جدید به شما ضمانت می‌دهم. با شنیدن این حرف اجازه داد منزلش تخریب شود. این شهروند از منزلش گذشت کرد تا مردم زیر آب نروند. از این شخص می‌توان به عنوان یک قهرمان یاد کرد. ما به تعهد خود عمل کردیم و این اولین خانه‌ای است که در استان خوزستان پس از سیل ساخته شد و آن را تجهیز خواهیم کرد تا به اتفاق خانواده در آن ساکن شوند.» در این سفر فرمانده کل سپاه از تعهد این نهاد به بازسازی ۳۵ مدرسه در مسجدسلیمان خبر داد و گفت: «این مدارس به صورت استاندارد مرمت و بازسازی شده و تقدیم دانش‌آموزان می‌شود.»

وی با اشاره به ۱۶ طرحی که برای توسعه زیرساخت‌های ملی خوزستان در دست اجراست، ادامه داد: «۱۶ پروژه زیرساختی مختلف نظیر آبرسانی و خطوط حمل‌ونقل ریلی در استان در دست اجراست و گام‌های بلندی برای توسعه زیرساخت‌های ملی با هدف توسعه اقتصاد کشور برداشته شده است.» سردار سلامی با تأکید بر اینکه گروه‌های جهادی تا پایان کار‌ها در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده می‌مانند، گفت: «با توجه به اهمیت راهبردی سیستم حمل‌ونقل کشور در مسیر توسعه و ارتقای کیفیت اقتصادی کشور، پروژه دوخطه کردن راه‌آهن بندر امام-اندیمشک ازجمله پروژه‌های استراتژیک بوده که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال اجراست. طول این خط حدود ۲۷۵ کیلومتر است که مسیر اندیمشک تا اهواز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار