کد خبر: 963905
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: دو کشتی باربری ایرانی پس از توقف دو‌ماهه در بندر «پاراناگوا» برزیل به دلیل عدم سوخت‌رسانی از سوی شرکت دولتی «پتروبراس» این کشور، با حکم اخیر دادگاه عالی برزیل سوخت مورد‌نیاز خود را دریافت کردند و راهی ایران شدند.

به گزارش ایسنا، اواخر تیر‌ماه رویترز خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه دو کشتی باربری ایرانی چند هفته است که به دلیل تحریم‌های امریکا در بندر «پاراناگوا» برزیل متوقف شده و قادر به سوخت‌گیری و بازگشت به ایران نیستند. در ادامه این گزارش آمده بوده که این دو کشتی قرار بود محموله‌های «اوره» که در تولید کودشیمیایی کاربرد دارد را به برزیل حمل کرده و با محموله ذرت به ایران برگردند، اما به دلیل تحریم‌های امریکا موفق به سوخت‌گیری نشده و در آب‌های ساحلی ایالت پارانا در برزیل لنگر انداخته‌اند و نمی‌توانند به ایران برگردند.

در پی انتشار این خبر سید‌علی سقائیان، سفیر ایران در برزیل به مقامات این کشور اعلام کرد که اگر برزیل اجازه ندهد کشتی‌های ایرانی معطل مانده در آب‌های ساحلی بندر «پاراناگوا» سوخت‌گیری کنند، ایران وارداتش از برزیل را قطع کرده و فروشندگان دیگری برای ذرت، سویا و گوشت مورد نیازش پیدا می‌کند. وی افزود: «برای حل این مشکل، ایران در حال بررسی ارسال سوخت به این کشتی‌هاست که البته این گزینه زمان‌بر و پر‌هزینه است، اما کشور‌های بزرگ و مستقلی مانند ایران و برزیل باید بدون مداخله از جانب هیچ کشور ثالثی با یکدیگر همکاری کنند.»
پس از آن به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته دیاس توفولی، عالی‌ترین مقام قضایی برزیل تصمیم شرکت نفت دولتی برزیل «پتروبراس» مبنی بر عدم فروش سوخت به این دو کشتی ایرانی را رد کرد و حکم داد که به این کشتی‌ها سوخت‌رسانی شود.

در پی دستور دادگاه برزیل، ارنستو آراژو، وزیر امور خارجه این کشور در مورد سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی به خبرنگاران گفت: باید در‌این‌باره به قانون عمل شود و با وجود اینکه احتمالاً شرکت پتروبراس در صورت تخطی از تحریم‌های امریکا با خطراتی مواجه خواهد شد، به قانون عمل خواهیم کرد. جلیل اسلامی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره دلیل عدم ارائه سوخت توسط برزیلی‌ها به کشتی‌های مذکور اعلام کرد که عدم سوخت‌رسانی به علت تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه دولت امریکا بوده و پیش از این اتفاق، برای کشتی‌های مذکور تردد به صورت معمول انجام می‌شد و مشکلی در این زمینه نبود. وی تأکید کرد: «سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با ارائه سوخت به ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در بنادر برزیل پیگیری‌های لازم را صورت خواهد داد تا کشتی‌های تحت پرچم کشورمان در تردد با مشکلی مواجه نشوند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار