کد خبر: 963893
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
۸ اصل مهم را در این انتخاب فراموش نکنید
ازدواج یکی از رخداد‌های مهم زندگی انسان است و چنانچه در زمان مناسب انجام شود، سلامت روانی و جسمانی افراد را تأمین می‌کند. افراد با ازدواج در برابرآسیب‌های فردی و اجتماعی نیز حمایت بیشتری می‌شوند.
زهرا سروی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: ازدواج یکی از رخداد‌های مهم زندگی انسان است و چنانچه در زمان مناسب انجام شود، سلامت روانی و جسمانی افراد را تأمین می‌کند. افراد با ازدواج در برابرآسیب‌های فردی و اجتماعی نیز حمایت بیشتری می‌شوند. ازدواج نقش عمده‌ای در سلامت و پویایی جامعه دارد. از طرفی سلامت و نشاط خانواده نیز به سلامت و موفقیت ازدواج وابسته است.

ازدواج موفق چیست؟

بررسی مبحث روانشناسی ازدواج به صورت علمی و دقیق به سال ۱۹۳۰ برمی‌گردد. اولین تحقیق در مورد آن اثر ترمن و همکارانش بود. هدف اصلی آن‌ها این بود که چه تفاوت‌هایی در ازدواج موفق و ازدواج ناموفق دیده می‌شود. ازدواج‌های موفق در سایه مهر و محبت، تحسین کردن، با دنیای یکدیگر آشنا شدن، در کار‌های خاص از هم کمک گرفتن، توانایی تبدیل مشکلات به شکلات، رسیدن به یک نگاه مشترک، توانایی افزایش عملکرد همدلی در برخورد با مواردی که در زندگی رخ می‌دهد اتفاق می‌افتد و مورد آخر به این صورت است که هر کسی خود را جای همسر یا شریک عاطفی‌اش قرار دهد و ارزیابی کند که در این موقعیت خاص اگر من جای او بودم چه عکس‌العملی نشان می‌دادم. این گونه طرز فکر باعث افزایش وسعت دید زوجین از یکدیگر می‌شود. البته رعایت این موارد تنها منوط به بحث ازدواج نیست و در تمامی مراحل زندگی قابلیت اجرایی شدن دارد. یکی دیگر از موارد مهم در ازدواج‌های موفق، رعایت احترام بین هر دو زوج است. مردانی که به زنان خود احترام می‌گذارند و آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های زندگی مشترکشان شریک می‌کنند و زنانی که حرمت مردانه همسرشان را به خوبی نگه می‌دارند، در زندگی‌شان موفق‌ترند.

یافتن بهترین همسر یا بهترین همسر بودن؟

اگر عشق همیشه همراه ازدواج موفق بود، معمولاً شکستی در آن رخ نمی‌داد، اما واقعیت این است که اکثر زوجین از تغییر ناگهانی همسرشان بعد از ازدواج گله‌مندند. البته لازم به ذکر است که هر پدیده‌ای در جهان دو رو دارد. خداوند هر چیزی را به جفت خلق کرده است. ازدواج هم طیف‌های مثبت و شاد دارد هم طیف‌های منفی. هر وقت حالتان خوب نیست تمام جنبه‌ها و افکار منفی در مورد ازدواج به سراغتان می‌آید که خب همیشه بوده‌اند، اما با آمدن حالت منفی آن، جنبه‌های منفی‌اش نیز به سراغتان آمده و هرگاه حالتان خوب باشد افکار مثبت نسبت به ازدواج به سراغتان می‌آید. این طیف می‌چرخد.
ما باید از افکار و احساسات خود مراقبت کنیم و خرد آن را در خود افزایش دهیم. اندیشمندی می‌گوید: «موفقیت در ازدواج با پیدا کردن بهترین همسر اتفاق نمی‌افتد بلکه با بهترین همسر بودن اتفاق می‌افتد.» کافی است آگاهی خود را در جهت بهبود کیفیت رابطه در ازدواج افزایش دهیم.

۸ اصل مهم را فراموش نکنید

در ادامه این نوشتار هشت اصل مهم از معیار‌های ازدواج موفق را به گونه دیگر برایتان بازگو می‌کنیم.
تعهد به عشق: همانگونه که از عنوان آن مشخص است عشق به معنای واقعی و متعهد شدن به شریک زندگی‌تان است. زمانی که شرایط از هر لحاظ ایده‌آل باشد عاشق ماندن کار دشواری نیست، اما همانطور که می‌دانید زندگی سرشار از بالا و پایین است. با تعهد به عشق و حس مسئولیت‌پذیری به آن به راحتی و به زیبایی از فراز و نشیب‌های زندگی عبور خواهید کرد.
وفاداری: منظور از وفاداری چیزی فراتر از جسم و حضور فیزیکی شماست. اینکه علاوه بر چشم، ذهن و قلب و روح شما را نیز به همراه داشته باشد. یکی از معیار‌های ازدواج موفق تکیه بر همین وفاداری است. اگر زوجین از همان ابتدای رابطه به این مورد توجه کافی داشته باشند غالباً دچار ناراحتی‌های عمیق نمی‌شوند. اگر زوجین حداقل روزی ۲۰ دقیقه در یک فضای آرامش‌بخش و صمیمانه با یکدیگر گفتگو و از نیاز‌های خود صحبت کنند و با یکدیگر درصدد رفع مشکلات روزمره‌شان در همان روز برآیند زندگی موفق‌تری خواهند داشت.
فروتنی: همه ما کاملاً می‌دانیم که ضعف‌ها و نقص‌هایی داریم. در ابتدا باید ضعف‌ها و نقص‌هایمان را بپذیریم و خود را با توجه به هر آنچه هستیم دوست بداریم. به همان صورت باید در نظر داشته باشیم که همسرمان نیز ضعف‌هایی دارد. اگر زمانی دچار اشتباه شد با در نظر گرفتن این موضوع مهم، به شرایط و احساسات قبلی و طبیعی خود بازگردید. تکرار اشتباه اتفاقی نیست، انتخابی است. پس بهتر است بعد از اشتباه صورت گرفته با علت‌یابی و ریشه‌کن کردن عامل آن، مانع از تکرار مجدد آن شوید. زمانی که بسیار از همسرتان ناراضی و عصبانی هستید رفتار بسیار ساده‌ای توصیه می‌شود، در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و سپس سه مورد از ویژگی‌های همسرتان را بنویسید و همیشه تمرکز خود را روی نکات مثبت همسرتان قرار دهید. رفتار آرامش‌بخش شما می‌تواند از عمیق کردن مشکلات جلوگیری کند و آن‌ها را در نطفه از بین ببرد.
صبر و بخشش: این بخش از ازدواج‌های موفق، تکمیل موارد گفته شده است. با توجه به اینکه هیچ انسانی کامل نیست و از طرفی حفظ آرامش شما در برابر رویداد‌های ناخوشایند زندگی بسیار مفید است، بهتر است همیشه صبر و شکیبایی را پیشه خود قرار دهید تا بتوانید به سلامتی و آرامش در این سفر زندگی به مقصد مطلوبتان برسید.
اختصاص زمان کافی: یکی از معیار‌ها و ملاک‌های مهم ازدواج موفق، ارتباطات موفق است. هنگامی رابطه شما عمیق و صمیمانه است که زمانی را برای همسرتان اختصاص دهید که کاملاً این زمان مختص به او باشد. این اقدام روزانه به جهت بهبود روابط شما با همسرتان الزامی است.
صداقت و اعتماد: صداقت و اعتماد از باید‌های اساسی روابط هستند. قطعاً یکی از ملاک‌های شما برای انتخاب شریک عاطفی‌تان، صداقت او بوده، اما برای رسیدن به اعتماد وی و حفظ آن در طول زندگی زناشویی‌تان باید تلاش کنید. اعتماد بعد از هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌هاست که شکل می‌گیرد. به این صورت که شما اثبات می‌کنید به هر آنچه می‌گویید پایبند هستید. اگر احساس کردید همسرتان دچار شک و تردید شده است به جای سرزنش وی، حس او را بپذیرید و درصدد افزایش اعتماد او برآیید. با اختصاص دادن زمان کافی برای گفتگو با همسرتان درباره تمامی افکار و احساسات مثبت و منفی ایجاد شده و با تعویض افکار مثبت به جای افکار منفی که در اغلب مواقع سوء‌تفاهم است، در همان روز آن افکار منفی را به پایان می‌رسانید. این دو موارد از خط قرمز‌های مهم زندگی مشترک است که هیچ گاه نمی‌شود از آن‌ها عبور کرد. هنگامی که بی‌اعتمادی یا شک در رابطه‌ای به وجود آید رابطه به سمت ویرانی می‌رود.
ارتباط خوب و مداوم: دو شریک زندگی موفق، همانند دو رفیق موفق رفتار می‌کنند. آن‌ها در مورد همه چیز از آشپزی گرفته تا مشکلات مربوط به تربیت کودکشان با هم مشورت کرده و بهترین تصمیم‌ها را در این باره می‌گیرند.
خودخواه نبودن: یکی از دلایل ازدواج‌های ناموفق خودخواهی زوجین است. اگر هر زوجی بخواهد تنها سود شخصی‌اش را مد نظر قرار بدهد، هیچ گاه نمی‌تواند همسر خوبی باشد. هشت مورد از معیار‌های ازدواج موفق را با هم بررسی کردیم. روانشناسان بر این باورند که اگر زوجین این موارد را مدیریت کنند مشکلات زندگی‌شان به حداقل خواهد رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار