کد خبر: 963767
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران:
کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران، بار‌ها و بار‌ها به صورت مکتوب رانت و فساد دلار ۴۲۰۰ تومانی را هشدار داده بود، اما از سوی دولت مورد توجه قرار نگرفت.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: در شرایطی که این روز‌ها رد رانت ارزی ۴۲۰۰ تومانی از خصوصی‌سازی‌های انجام گرفته بیرون می‌زند، رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران گفت: کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران، بار‌ها و بار‌ها به صورت مکتوب رانت و فساد دلار ۴۲۰۰ تومانی را هشدار داده بود، اما از سوی دولت مورد توجه قرار نگرفت.
محمدرضا انصاری در گفتگو با مهر با بیان اینکه کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در دوره قبلی، کارنامه بسیار مناسبی را به ثبت رسانده است، گفت: امروز کارنامه کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران آشکار شده و با روشن شدن تبعات تصمیمات ارزی دولت، مروری بر نامه‌نگاری‌های صورت گرفته از سوی این کمیته و اتاق بازرگانی ایران حکایت از آن دارد که تلاطمات ارزی و نتایج ناشی از برخی تصمیمات، بار‌ها و بار‌ها اعلام شده بود. رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: از سوی دیگر، نظرات کمیته ارزی که از سوی اتاق به شکل‌های مختلف مطرح شده بود، امروز به ثمر نشسته است؛ اتاق بازرگانی در قالب این کمیته توانسته با استفاده از نظرات فعالان اقتصادی عضو اتاق و صاحبنظران کشور، به نتایجی برسد که راهکار‌های عملیاتی برای برون‌رفت دولت از مشکلات بازار ارز شوند، اما دولت به صورت دیرهنگام به برخی از آن‌ها عمل کرد و برخی دیگر را هنوز هم مورد توجه قرار نداده است.

وی تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال گذشته به بعد که اتاق بازرگانی نظرات خود را در حوزه مسائل ارزی به مرور اعلام کرده است تاکنون مشاهده می‌شود که این نظرات کاملاً کارشناسی و مبتنی بر شناخت درست مسائل بوده است تا جایی که حتی این کمیته، خسارت‌هایی که به دلیل اجرای سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی به اقتصاد کشور وارد شد را هم، پیش‌بینی کرده بود. انصاری با بیان اینکه بار‌ها و بار‌ها به صورت مکتوب، رانت و فساد ناشی از اعطای دلار ۴۲۰۰ تومانی را به دولت هشدار داده بودیم، اظهار داشت: ما پیش‌بینی کرده بودیم که خسارت‌هایی به دلیل ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد که در نتیجه آن، رانتخواری و فساد گسترش می‌یابد، اما این موضوع مورد توجه واقع نشد و هم اکنون نیز کارنامه عملکرد دولت نشان می‌دهد که این اتفاق رخ داده است و به همین دلیل کمیته ارزی موضع درستی در این رابطه گرفته بود. وی افزود: همینطور هم در رابطه با ارز نیمایی، کمیته ارزی بررسی‌هایی را صورت داده و نظرات خود را کتباً اعلام کرده است که این نامه‌نگاری‌ها به‌عنوان کارنامه این کمیته موجود است. به هرحال این دومین دور از تشکیل این کمیته در اتاق بازرگانی ایران است که بعد از اینکه هیئت رئیسه جدید اتاق بازرگانی ایران انتخاب شده‌اند؛ اعضای این کمیته نیز انتخاب شده و قرار است که دوباره کار خود را شروع کنند.

باید به سمت انعقاد پیمان‌های پولی برویم

هر کاری در راستای پایان دادن به انحصار سوئیفت صورت بگیرد چه استفاده از پیام‌رسان‌های روسی و چینی، چه کار‌های موازی که خودمان انجام می‌دهیم و چه پیام‌رسان‌های دیگری که سایر کشور‌ها دنبال می‌کنند، همه این‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. جعفر قادری، اقتصاددان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس درباره طرح مجلس درباره توسعه پیمان‌های پولی و پیام‌رسان مالی جایگزین سوئیفت گفت: با توجه به اینکه امریکا مسیر یکجانبه‌گرایی را در پیش گرفته است، ما باید به سمت انعقاد پیمان‌های پولی و پیمان‌های دوجانبه برویم و مسیر ارتباطاتی‌مان را در مبادلات پولی از مسیری که امریکا دنبال می‌کند جدا و به نوعی تحریم‌های امریکا را خنثی کنیم.
قادری اضافه کرد: این همکاری‌ها برای ارتباط ما با چین، روسیه و هند و برخی کشور‌هایی که ظرفیت و امکان دارند را حجم قابل‌توجهی از مبادلات بین‌المللی ما را در این ساختار بیاورند، می‌تواند مؤثر باشد. بدون ارتباطات بین‌المللی نمی‌توانیم و ما ناچار هستیم شرکای قدرتمندی در کنار خودمان داشته باشیم تا باشگاه کشور‌های تحریمی را تشکیل دهیم و این اقدام خیلی می‌تواند مؤثر باشد.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه در این زمینه غفلتی انجام گرفته است و باید خیلی زودتر این کار‌ها انجام می‌شد، گفت: حالا به هر دلیلی از جمله ساده‌انگاری‌ها و زود‌باوری‌های مسئولان درباره تحریم‌ها این کوتاهی‌ها انجام شد. این در حالیست که ما راهی جز انعقاد پیمان‌های پولی و پیمان‌های دوجانبه و پیدا کردن پیام‌رسان‌های مالی غیر از سوئیفت نداریم. نماینده سابق مجلس درباره اهمیت پیام‌رسان جایگزین سوئیفت اظهار داشت: هر کاری در راستای پایان دادن به انحصار سوئیفت صورت بگیرد چه استفاده از پیام‌رسان‌های روسی و چینی، چه کار‌های موازی که خودمان انجام می‌دهیم و چه پیام‌رسان‌های دیگری که سایر کشور‌ها دنبال می‌کنند، همه این‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا ما از شر انحصار‌گرایی امریکا و کانالیزه کردن اطلاعات تمامی مبادلات پولی از طریق سوئیفت نجات پیدا کنیم و اهرم فشار امریکا را از این کشور بگیریم. وی درباره طرح مجلس درباره توسعه پیمان‌های پولی و پیام‌رسان مالی جایگزین سوئیفت افزود: اقدام مجلس در این زمینه، اقدام ارزشمندی است و باید مورد حمایت قرار بگیرد و باید خیلی زودتر این طرح به تصویب می‌رسید، اما در هر صورت هر جا جلوی ضرر را بگیریم منفعت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار