کد خبر: 963765
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
شاید از همین الان بتوان حال و روز میوه‌های شب عید را متصور شد. وقتی می‌شنویم میوه‌های تابستانی چطور بر اثر مدیریت ضعیف و بی‌توجهی مسئولان امر هدر می‌روند، معلوم می‌شود هیچ سازمان و نهاد و وزارتخانه‌ای برنامه‌ای برای نگهداری و حفظ محصولات ندارد.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: شاید از همین الان بتوان حال و روز میوه‌های شب عید را متصور شد. وقتی می‌شنویم میوه‌های تابستانی چطور بر اثر مدیریت ضعیف و بی‌توجهی مسئولان امر هدر می‌روند، معلوم می‌شود هیچ سازمان و نهاد و وزارتخانه‌ای برنامه‌ای برای نگهداری و حفظ محصولات ندارد. در این میان اگر متضرر شدن کشاورزان و باغداران را نادیده بگیریم، از بین رفتن محصولات کشاورزی آنقدر زیاد است که حتماً می‌توان گفت بزرگ‌ترین اسراف و کفران نعمت صورت می‌گیرد. از یک هزار و ۲۰۰ تن سیب در دماوندکه فاسد شده گرفته تا هندوانه‌های خراسان‌شمالی و گوجه فرنگی‌های گلستان و...

همین چند روز پیش بود که صدای گوجه‌کاران گلستانی بلند شده و از بی‌توجهی و عمل نکردن مسئولان به وعده‌هایشان می‌نالیدند. کشاورزانی که بعد از یکسال کار و تلاش، و درست در زمان برداشت محصول خود، به دیوار سخت مسئولان بی‌کفایت و بی‌برنامه خورده بودند. بعد از آن فیلم کشاورزان خراسان‌شمالی که هندوانه‌های خود را به زمین می‌کوبیدند و از آقایانی انتقاد می‌کردند که حتی نرفته بودند مشکلاتشان را ببینند و حرف‌های این زحمتکشان را بشنوند.

حالا چند روزی است که موضوع فاسد شدن سیب‌های دماوند که بی‌شک یکی از با کیفیت‌ترین سیب‌های ایران است، نقل هر مکان شده. چند روز پیش، اول اعلام شد که ۲۰۷۰ تن سیب درختی به روسیه و عراق صادر می‌شود. سیب‌هایی که سردخانه‌ها را اشغال کرده و به گفته آگاهان امر، سیب‌های دماوند به جای اینکه در شب عید به دست مردم برسند، به امید صادر شدن در سردخانه جای خوش کردند و امروز بوی فاسد شدن به خود گرفته‌اند.

پیگیری تا مشخص شدن خاطیان

به گفته مسئول بازرسی صنعت معدن و نظارت بر سردخانه‌های دماوند، «بعد از گذشت چندین ماه، دیگر نگهداری این سیب‌ها در سردخانه صرفه اقتصادی ندارد و روزانه حدود ۱۰۰ تن از آن از سردخانه‌ها خارج شده و برای تولید آبمیوه و کنسانتره به کشور‌های عراق و استان‌های همجوار ارسال می‌شود.» هر چند همه از وضعیت به وجود آمده انتقاد می‌کنند، اما گویی کسی خود را مسئول این امر نمی‌داند و افکار عمومی در حدی نیستند که مسئولی بخواهد در مورد آن پاسخگو باشد.
البته مدیر جهاد کشاورزی دماوند خیلی سعی کرده این سازمان را از اتفاق به وجود آمده دور و توپ را به زمین دیگری بیندازد و به همین خاطر گفته: «سیب‌های فاسد شده مربوط به تعاون روستایی کل کشور بوده و ربطی به دماوند و استان تهران ندارد.»

حسین اردلانی اضافه کرد: «میوه‌های سهمیه دماوند در شب عید به طور کامل بین مردم توزیع شد و هیچ سهمیه‌ای در سردخانه‌ها باقی نماند که فاسد شود.» با توجه به اینکه تعاون روستایی کشور، از زیر مجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، و همین امر سبب موضع‌گیری نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی علیه وزیر جهاد کشاورزی شده است.
قاسم میرزایی نیکو گفته: «بنده دو ماه قبل با خبر شدم، که مقداری سیب درجه یک در سردخانه‌های دماوند در حال فاسد شدن است، که این امر را شخصاً به بازرسی وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان اجرایی مربوطه خبر دادم.» وی با بیان اینکه ۲۵ تیرماه امسال نیز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تذکر شفاهی در این خصوص دادم، ادامه داد: «باید با خاطیان برخورد لازم صورت گیرد.»

این نماینده مجلس سپس با انتقاد از وجود فساد قدیمی در مقوله خرید، نگهداری و توزیع میوه در دماوند گفت: «تا حصول نتیجه و برخورد با افرادی که سبب وارد آمدن چنین ضرری به بیت‌المال شده‌اند، این امر را رها نخواهم کرد.» دماوندی‌ها از به هدر رفتن حاصل دسترنج‌شان می‌گویند و وزیر کشاورزی و رئیس سازمان تعاونی روستایی و مسئولان دیگر ترجیح داده‌اند آنقدر سکوت کنند تا این موضوع هم مثل صد‌ها اتفاق دیگر از آب و تاب بیفتند و به دست فراموشی سپرده شود. با این حال حجت‌الاسلام کاظم فتاح دماوندی امام جمعه دماوند نیز در خطبه‌های نماز جمعه گذشته خواستار پاسخگویی وزیر کشاورزی و مسئولان کشوری در خصوص فاسد شدن سیب‌های درختی در دماوند شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار