کد خبر: 963760
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۳
حسن روانشید
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين:‌ شمالی‌ترین منطقه روستا‌های تهران و ییلاق اهالی آن قبل از پایتخت شدن توسط قاجار امروز یکی از پرجاذبه‌ترین اماکن پرورشی کشور است. کمتر ایرانی را در شش دهه گذشته می‌توان پیدا کرد که خاطره‌ای از این همه زیبایی در آلبوم رؤیا‌های ذهنی خود نداشته باشد؛ به‌خصوص در تهران که همه دانش‌آموزان برای یک بار هم که شده در قالب اردو سری به آن زده و زیبایی‌ها و آب گوارای چشمه‌های آن را از یاد نمی‌برند.

منظریه درواقع نام محله‌ای است که مهم‌ترین بخش آن را باغی پرصفا در دامنه البرز همراه با چشمه‌ساری گوارا فرا گرفته است که اقامتگاه کوهستانی کلک‌چال را در جوار خود دارد. این کلان‌باغ سال ۱۲۶۰ یعنی در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار توسط سلطان مراد میرزا معروف به حسام‌السلطنه که یکی از امرای ارتش بود ایجاد شد و نامش در آن زمان حسام‌آباد بود.

در این باغ بزرگ ساختمانی نوستالژیک از همان دوران به‌جا مانده که توسط حسام‌السلطنه بنا شده و در دهه ۳۰ منصوریه نام گرفت و امروز به عمارت مرکزی معروف است. این بهشت برین که در طول دوران‌ها، بار‌ها دست‌به‌دست گشته و آخرین باغبان آن شعبانعلی قراگوزلو نام داشت و تا سال ۱۳۵۲ در این سمت مشغول بود ولی به‌واسطه اینکه در سال ۱۳۰۰ شمسی جزو املاک وزارت دارایی شد و چند سال بعد پس از تشکیل نهضت پیشاهنگی در ایران به اردوگاه منظریه تغییر نام داد و ساخت‌وساز‌هایی در آن آغاز گردید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اردوگاه شهید باهنر عنوان شد.

این مجموعه کم‌نظیر که به عبارتی یکی از ریه‌های کلانشهر تهران است و اردوگاه کلک‌چال را هم در کنار خود دارد در مردادماه سال قبل بیشتر سر زبان‌ها افتاد زیرا احمد حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از فروش پشت پرده آن به یک‌سوم ارزش واقعی خبر داد و خواستار برخورد با مسببین آن شد. حاجی بابایی در این نامه از شرکتی به نام «واسط مالی شهریور سوم» نام برد و اعلام کرد که این شرکت اردوگاه را به یک‌سوم قیمت در قالب اجاره به‌شرط تملیک از وزارت آموزش‌وپرورش خریداری نموده است.

این اردوگاه وسیع که دارای تعداد قابل‌توجهی از درختان کهنسال می‌باشد این روز‌ها بار دیگر سر زبان‌ها افتاده که به نظر می‌رسد اقساط آن به وام‌دهنده از طریق سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت نشده است. اما ماجرای اجاره به‌شرط تملیک آن نیز خواندنی و قابل‌تأمل می‌باشد. گویا چند سالی است که آموزش‌وپرورش برای پرداخت به‌موقع پاداش پایان خدمت فرهنگیان با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌روست و تبصره‌های الحاقی به لوایح هم نتوانسته دراین‌باره راهگشا باشد و در سه سال تبدیل به منابع پولی نشده‌اند و مشکلات انباشته‌شده بدهی‌های قبل از سال‌های ۹۲ و ۹۳ به این‌سو هجوم آورده بودند که حجم آن بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بود درحالی‌که پاداش بازنشستگان سال‌های مذکور نیز پرداخت نشده و پیگیری‌ها هم به نتیجه نمی‌رسید.

مدیرکل وقت برنامه‌وبودجه این وزارتخانه البته از اصلاحاتی در بودجه ۹۵ خبر داد که موافقت شده بود به اخذ اوراق صکوک اقدام شود و نقدینگی این اوراق صرف پرداخت بدهی به دستگاه‌ها و افراد حقیقی و حقوقی گردد. برای به دست آوردن این تسهیلات و رفع معضلات دیون بهترین گزینه تجمیع شده و ارزشمند، اردوگاه شهید باهنر بود که اهمیت و ارزش ویژه‌ای داشت که درنهایت به کارگروه مربوط معرفی و بر اساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری قیمت‌گذاری شد. وزارت آموزش‌وپرورش در فروش اوراق و معرفی شرکت مطرح‌شده و برخی موارد دیگر هیچ دخالتی نداشته است، اما با این‌حال هنوز هم نگرانی‌هایی پیرامون از دست رفتن این سرمایه ملی وجود دارد و لازم است دراین‌باره مراقبت شود.

درحقیقت دستگاهی به نام آموزش‌وپرورش به علت نیاز مبرم به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵، اردوگاه مذکور را به شرکت واسط موسوم به «شهریور سوم» فروخته است و مجدداً در قبال پرداخت مبلغ ۵۶۰۰ میلیارد تومان به شرکت مذکور، آن را به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک به دست خواهد آورد! بنابراین در فروختن اردوگاه به آن شرکت واسط تردیدی نیست، اما به دست آوردن مجدد، منوط به آن است که اصل پول و سود ۱۶۰۰ میلیاردی آن طی اقساط معین تأدیه می‌شود. قرار بوده که دولت هر ساله در دو قسط یعنی خرداد و آذر نسبت به تأدیه اقساط اقدام نماید، اما مشخص نیست که چه مقدار از این بدهی اعاده شده باشد! تا اگر کوتاهی شده باشد قطعاً دیگر اردوگاهی به نام نوستالژی باغ منظریه یا شهید باهنر فعلی در مالکیت وزارت آموزش‌وپرورش نخواهد ماند.

*روزنامه‌نگار پیشکسوت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار