کد خبر: 963728
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
فرماندار تهران از حذف عوارض زوج و فرد در سال گذشته خبر داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: داستان به ماه‌های پایانی سال گذشته برمی‌گردد. پیامکی برای شهروندان مبنی بر اخذ عوارض به منظور تردد غیرقانونی در محدوده زوج و فرد ارسال شد.

شهروندان شوکه شدند، چرا که تا قبل از آن فقط برای تردد غیرقانونی در این محدوده توسط پلیس جریمه می‌شدند، اما پلیس هم در ۹ ماه ابتدای سال گذشته شهروندان را برای تردد غیرقانونی در محدوده زوج و فرد جریمه نکرده بود.

شهرداری تهران زمانی که پیامک‌ها را ارسال کرد، از شهروندان خواست تا هر چه سریعتر نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند.

برخی تأکید بر غیرقانونی بودن اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد از سوی شهرداری تهران داشتند، تا جایی که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: این کار غیرقانونی است و شهرداری نباید برای این منظور عوارض دریافت کند.

وی ادامه داد: شهرداری میلیارد‌ها تومان از محل اخذ عوارض زوج و فرد درآمد کسب کرده است.

با وجود اینکه اعضای شورای شهر تهران تأکید بر غیرقانونی بودن اخذ عوارض زوج و فرد داشتند، اما مسؤولان شهرداری تهران این امر را قانونی دانسته و تأکید کردند براساس تبصره یکم اصلاحی شناسه مصوب ۲۴۲۲ تمامی خودرو‌های دارای پلاک مخالف در صورتی مجاز به ورود هستند که مانند گذشته برای ورود به محدوده طرح ترافیک مجوز اخذ کرده و عوارض آن را پرداخت کنند.
 
عوارض زوج و فرد حذف می‌شود
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران چندی پیش در این باره به خبرنگار فارس گفت: ما کار غیرقانونی انجام ندادیم، در ماده ۸ مصوبه شورا آمده است که به منظور جبران عوارض ناشی از تردد غیرمجاز خودرو‌ها در محدوده‌های موضوعه این مصوبه نسبت به شناسایی خودرو‌هایی که عوارض مصوبه را پرداخت نکرده اقدام و بدهی دارنده خودرو بابت عوارض پرداخت نشده ارسال شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: افرادی که در روز پلاک مخالف وارد شوند، براساس ماده ۸ مصوبه ۲۴۱۸ باید عوارض پرداخت کنند. همچنین پیروز حناچی شهردار تهران به فارس گفت که دریافت عوارض از پلاک‌های مخالف در محدوده زوج و فرد سال گذشته قانونی و براساس مصوبه شوراست.

براساس مصوبه شورا، دارنده‌های خودرو موظف هستند حداکثر ظرف ده روز نسبت به اخذ عوارض اقدام کنند و یا اگر اعتراضی دارند، در ماده ۷۷ نزد کمیسیون، موضوع ماده ۷۷ قانون شهرداری‌ها اعتراض کنند، در صورت عدم اعتراض، دارنده خودرو به عوارض تشخیص شده یا تأیید آن توسط کمیسیون، موضوع ماده ۷۷ عوارض قطعیت یافته است.

با وجود اینکه شهرداری اصرار بر قانونی بودن مصوبه داشت، پلیس هم اظهارات متفاوتی داشت ودرنهایت در خصوص اخذ عوارض شهرداری در محدوده زوج و فرد شکایت کرد که البته هنوز نتیجه شکایت مشخص نیست.

سردار سید کمال هادیانفر در گفتگو با ایسنا درباره سرانجام شکایت پلیس راهور از شهرداری تهران در مورد اخذ عوارض زوج و فرد از خودرو‌ها در این محدوده گفت: واقعیت ماجرا این است که پلیس راهور برای مدیریت ترافیک و کمک به مردم شکایت را به دیوان فرستاده است تا در آنجا تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه تصمیمی که در شورای شهر تهران و معاونت حمل و نقل در مورد اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد گرفته شده خلاف قانون است، گفت: هم فر مانداری تهران این تصمیم را نقض کرده و هم مغایرت با قانون دارد.

هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا در این باره به فارس گفت: در مصوبه اخیر شورای شهر تهران در مورد اخذ عوارض نیز محدوده به محدوده‌ها تبدیل شده است.

این مقام مسؤول گفت: ما بحثمان این است که طرح زوج و فرد برای کاهش الودگی هوا خوب است و موافق آن هستیم چراکه دو میلیون وسیله نقلیه در تهران شده چهار میلیون وسیله و معابر تهران گنجایش این تعداد وسیله نقلیه را ندارد، اما زوج و فرد با هدف کسب درآمد ایجاد نشده و تو این شرایط اقتصادی مردم، ما مخالف اخذ عوارض هستیم.

هادیانفر با تاکید براینکه شکایت ما از شهرداری تهران پابرجاست، درباره اینکه چرا همان پارسال پلیس در مورد اخذ عوارض شکایت نکرد تا مردم عوارضی پرداخت نکنند، گفت: نامه وشکایت پلیس راهور مربوط به سال قبل است و مربوط به الان نیست و امیدوار بودیم که قبل از رسیدگی دیوان، شهرداری آن را اصلاح کند.

همچنین در سال گذشته غلامحسین آرام معاون فنی عمران فرمانداری تهران، اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد را غیرقانونی عنوان کرد و گفت این موضوع تمام شده است.

با وجود اینکه عده‌ای اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد را قانونی و برخی آن را غیرقانونی عنوان کردند درنهایت قرار شد جلسه‌ای برگزار و در خصوص این موضوع شورای شهر تصمیم‌گیری کند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از تشکیل جلسه مشترکی بین کمیسیون عمران و کمیسیون حقوقی شورا خبر داد.

اما این جلسه تشکیل نشد و وضعیت عوارض بلاتکلیف ماند. بسیاری از مسئولین شهری تأکید می‌کردند که باید شهرداری عوارض دریافتی را عودت دهد، اما شهرداری تأکید می‌کرد که ما پول غیرقانونی دریافت نکرده‌ایم.

تقریبا پرونده عوارض بسته شده بود و بسیاری از شهروندان عوارض‌های محدوده زوج و فرد را پرداخت کرده بودند، تا اینکه دوباره امروز فرماندار تهران به فارس گفت که عوارض زوج و فرد سال ۹۷ حذف می‌شود و قرار است شهرداری لیست مذکور را به پلیس ارائه دهد تا موارد اخذ شده حذف شود.

به گفته عیسی فرهادی از مردم عوارض را نگرفتند، زمان کوتاهی عوارض اخذ شده، ولی قرار است مشکل برطرف شود.

بعد از اظهارات عیسی فرهادی، محسن پورسیدآقایی معاون شهردار تهران به فارس گفت: دوباره تأکید می‌کنم که عوارض کاملا قانونی است و اغلب مردم نیز این عوارض را پرداخت کرده‌اند.

وی در خصوص شکایت پلیس مبنی بر اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد گفت:‌این موضوع هنوز در دیوان عدالت اداری است.

براساس این گزارش، با وجود اینکه شهرداری تهران براساس مصوبه شورای شهر اقدام به اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد در سال گذشته کرده است، اما اعضای شورای شهر که خودشان مصوبه را تصویب کرده‌اند، تأکید بر غیرقانونی بودن آن دارند و مسئولان شهری هم براساس مصوبه شورا که فرمانداری هم آن را تأیید کرده اقدام به اخذ عوارض کرده‌اند.

بسیاری از شهروندان در سال گذشته عوارض تردد در روز‌های مخالف پلاک خود را پرداخت کرده‌اند، اما همچنان مسؤولان شهری در کش و قوس قانونی بودن یا غیرقانونی بودن این عوارض هستند و مشخص نیست که درنهایت تکلیف عوارض اخذ شده چه می‌شود و آیا پولی به شهروندان عودت داده می‌شود یا خیر.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار