کد خبر: 963669
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
کره‌شمالی روز پنج شنبه دو موشک کوتاه‌برد را به طرف دریای ژاپن پرتاب کرد؛ نشانه‌ای که بیانگر نارضایتی پیونگ‌یانگ نسبت به عدم پیشرفت در مذاکرات با واشنگتن حول محور برنامه تسلیحات اتمی‌اش است. رهبر کره‌شمالی با موفقیت آمیز خواندن آزمایش‌های موشکی، گفت که «این آزمایش‌ها هشداری به کره‌جنوبی برای توقف واردات تسلیحات با تکنولوژی‌های جدید و رزمایش‌های مشترک با امریکا است.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کره‌شمالی در واکنش به اقدامات تحریک آمیز کره‌جنوبی و امریکا در شبه‌جزیره کره، بار دیگر آزمایش موشکی جدیدی انجام داد تا آمادگی خود را برای مقابله با هر نوع تهدیدی علیه این کشور اعلام کند. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی پس از آنکه ارتش این کشور دو آزمایش موشکی موفق انجام داد، روز جمعه در سخنانی خطاب به رهبران کره‌جنوبی، آن‌ها را به دورویی متهم کرد و گفت: «آن‌ها از یک طرف می‌گویند که از صلح حمایت می‌کنند، اما از طرف دیگر سلاح‌های جدید وارد و رزمایش‌های نظامی برگزار می‌کنند». به گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کیم جونگ اون با بیان اینکه آزمایش سلاح‌های فوق‌العاده قدرتمند کره‌شمالی امنیت این کشور را تأمین می‌کند، تأکید کرد: «ما مجبوریم برای مقابله با تهدیداتی که از سوی کره‌جنوبی علیه پیونگ‌یانگ ایجاد شده آزمایش‌های موشکی انجام دهیم». وی گفت که رئیس‌جمهور کره‌جنوبی باید از این اقدامات انتحاری دست بکشد. به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبر کره‌شمالی گفت: «ما در مقابل تهدید‌های مستقیم و بالقوه برای امنیت کشورمان که از جانب کره‌جنوبی شکل می‌گیرد، ایستادگی می‌کنیم و ساخت بدون توقف سیستم‌های تسلیحاتی فوق قدرتمند را ادامه می‌دهیم تا این تهدید‌ها را از میان برداریم». او از موفقیت آمیز بودن آزمایش‌های موشکی کشورش ابراز خرسندی کرد و گفت: «این سلاح‌ها به صورت واکنش سریع عمل می‌کنند و به دلیل پرواز در ارتفاع پایین، رهگیری آن‌ها دشوار است». رسانه‌ها و مسئولان کره‌جنوبی روز پنج شنبه از شلیک دو موشک کوتاه‌برد از ساحل شرقی کره‌شمالی به دریای ژاپن خبر داده بودند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات ارتش کره‌جنوبی گفته‌اند که برد هر دو موشکی که کره‌شمالی شلیک کرد، بیش از ۶۰۰ کیلومتر بوده است. این دو پرتاب که کره‌جنوبی آن‌ها را نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد توصیف کرده است، در فاصله زمانی ۲۰ دقیقه از شرق کره‌شمالی به سمت دریای ژاپن شلیک شده‌اند. کره‌جنوبی در پاسخ به این اقدام کره‌شمالی از پیونگ‌یانگ خواست از ایجاد تنش و اقدامات تحریک آمیز پرهیز کند. وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد: «پیونگ‌یانگ باید اقداماتی را که برای کاستن از تنش‌های نظامی میان دو کشور مفید نیست، متوقف سازد.»
این آزمایش که نخستین تلاش موشکی کره‌شمالی بعد از دیدار ماه گذشته بین رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا انجام شده پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش‌هایی مبنی بر احتمال برگزاری مانور نظامی مشترک میان سئول و واشنگتن منتشر شده است. همچنین در هفته‌های اخیر اخباری مبنی بر خرید جنگنده‌های اف ۳۵ امریکایی و خرید سامانه گنبد آهنین از رژیم صهیونیستی از سوی کره‌جنوبی منتشر شده بود که این مسئله واکنش تند پیونگ‌یانگ را در پی داشته است. این آزمایش‌های موشکی باعث به وجود آمدن تردید‌هایی درباره احیای مذاکرات اتمی بین امریکا و پیونگ‌یانگ شده است که از فوریه سال جاری میلادی و نشست هانوی ویتنام متوقف شد. کره‌شمالی پیش‌تر نیز در خرداد سال جاری و بعد از حدود یک سال از توقف آزمایش‌های هسته‌ای، یک آزمایش موشکی انجام داد.

واکنش امریکا
امریکا که در ظاهر به دنبال توافق بر سر برنامه اتمی کره‌شمالی است، این بار هم موضع محتاطانه‌ای در مقابل آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ اتخاذ کرد. سرهنگ لی پیترز، سخنگوی نیرو‌های امریکایی در کره‌جنوبی روز جمعه اعلام کرد آزمایش‌های کره‌شمالی هیچ تهدیدی برای کره‌جنوبی یا امریکا محسوب نمی‌شوند و هیچ تأثیری بر مواضع دفاعی نداشتند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا هم در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز در مورد آزمایش موشکی کره‌شمالی گفت: «پیش از مذاکرات میان امریکا و کره‌شمالی، فعالیت‌های پیونگ‌یانگ برای واشنگتن، سئول و توکیو بسیار خطرناک‌تر بود». وی گفت: «ما خواهان دیپلماسی برای انجام کار‌ها هستیم. ما از کیم‌جونگ‌اون می‌خواهیم به همان وعده‌هایی که در دیدارش با دونالد ترامپ داده بود، عمل کند که این وعده‌ها خلع سلاح اتمی است». به گزارش سی‌ان‌ان، مورگان اوتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز گفت: «ما به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک با کره‌شمالی هستیم. ما تأکید داریم که دیگر تحریکاتی مانند آزمایش‌های موشکی روز پنج شنبه از سوی پیونگ‌یانگ صورت نگیرد. دولت امریکا به تعهدات دیپلماتیکش با کره‌شمالی پایبند است و ما به دنبال این هستیم که مذاکراتی در سطح کاری انجام شود. ما امیدوار به انجام این مسئله هستیم». امریکا مدعی است که کره‌شمالی برای نشان دادن حسن نیت خود برای از سرگیری مذاکرات سیاسی، برنامه اتمی خود را به طور کامل نابود کند، اما پیونگ‌یانگ گفته است تا زمانی که تحریم‌های امریکا لغو نشود، به خلع سلاح اتمی دست نخواهد زد و به محض برداشته شدن تحریم‌ها، برنامه خلع سلاح اتمی را گام به گام اجرا می‌کند. رهبر کره‌شمالی برای نشان دادن حسن نیت خود، آزمایش موشکی خود را متوقف و بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کرده بود، اما به دلیل به بن‌بست خوردن مذاکرات با واشنگتن، از دو ماه پیش آزمایش‌های موشکی را از سر گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار