کد خبر: 963668
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
بوریس جانسون در اولین حضور پارلمانی‌اش به عنوان نخست‌وزیر، رهبر حزب مخالف را با این بهانه که از شبکه انگلیسی زبان ایرانی پول گرفته است، به طرفداری از ایران در قضیه نفتکش‌ها متهم کرد تا نشان داده باشد ترامپ انگلستان لقب شایسته‌ای برای اوست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پدر او، اما یک روز قبل در مصاحبه با همین شبکه تلویزیونی ایرانی از عشق خود و بوریس به ایران گفته بود و از انتظارش برای اینکه پسرش روابط با ایران را بهبود دهد. در چنین شرایطی وزارت دفاع و سخنگوی دولت انگلیس از قصد خود برای اسکورت تمام کشتی‌های انگلیسی عبوری از تنگه هرمز و آب‌های جنوب ایران خبر دادند تا دولت جدید افزایش حضور نظامی خود برای حمایت از شیوخ لرزان عربی و دوشیدن آن‌ها را زیر ادعای «دفاع از آزادی ناوبری و کشتیرانی» توجیه کرده باشد.
«استنلی جانسون» پدر «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس روز چهار شنبه یعنی یک روز بعد از اینکه پسرش به رهبری حزب محافظه‌کار انتخاب شد، در مصاحبه با شبکه «پرس تی‌وی» درباره علاقه خانوادگی که به ایران دارند، گفت: «بوریس کسی است که اطلاعات تاریخی خوبی دارد. منظورم این است که ایران برای او، تداعی‌کننده داریوش و خشایار است. می‌دانید، ایران برای او اهمیت بسیاری دارد.»
جانسون پدر که از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴ نماینده پارلمان بریتانیا از منطقه «رایت و همپشایر شرقی» بود و اکنون به نویسندگی مشغول است، همچنین افزود: «منتظر این هستم که او [بوریس جانسون]روابط با ایران را بهبود بخشد. احتمال اینکه روابط پایداری با ایران، کشوری که چنین تاریخ شگفت‌انگیزی دارد، داشته باشیم بالاست.»
پدر نخست‌وزیر جدید انگلیس در ادامه احتمال داد که پسرش مناقشات اخیر بر سر نفتکش توقیفی حامل نفت ایران را حل کند. استنلی گفت: «مشخص است که چنین وضعیتی [بحرانی]پیش می‌آید. ما کشتی شما را گرفتیم، شما نیز کشتی ما را گرفتید. به نظرم بهترین چیزی که بتوان گفت این است که خب ما کشتی شما را آزاد می‌کنیم و شما نیز کشتی ما را.».
اما ابراز امیدواری جانسون پدر با اظهارات پسرش که چندی پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه «جوییش‌نیوز» خود را «عاشق» رژیم اسرائیل و یک «صهیونیست پرشور» خوانده و گفته بود که حاضر است تحریم‌های ایران را افزایش دهد و همین طور اظهارات روز بعد بوریس جانسون در کسوت نخست‌وزیری در اولین سخنرانی‌اش در جمع نمایندگان مجلس عوام، در تضاد بود. روز پنج شنبه زمانی که جرمی کوربین از جانسون پرسید آیا او به همراه شرکای اروپایی امضاکننده برجام برای احیای توافق هسته‌ای ایران و کاهش تنش در خلیج فارس همکاری خواهد کرد، وی در واکنش به این پرسش زمانی که روبه‌روی رهبر حزب کارگر ایستاده بود، خطاب به وی گفت «چطور او می‌تواند درباره ایران بپرسد؟ این آقای محترم که اینجاست، کسی است که از پرس‌تی‌وی ایران پول گرفته است. چطور می‌توانیم به او اعتماد کنیم؟»
بر اساس گزارش سایت «مترو» بریتانیا، وی افزود: «این آقا به جای اینکه هوای دوستان ما را در ایالات متحده در ارتباط با اتفاقات خلیج فارس داشته باشد مرتباً جانب تهران را می‌گیرد.»
نخست‌وزیر بریتانیا تصریح کرد: «حتی اگر فکر کنیم می‌توانیم درباره نظارت بر امور امنیتی کشور به این آقا اعتماد کنیم باورنکردنی است.»
جرمی کوربین که از سال ۲۰۱۵ رهبری حزب کارگر را به عهده دارد و خود را یک «سوسیالیست دموکرات» معرفی کرده است، پیش از اینکه به مقام رهبری حزب برسد برای مدتی در برنامه‌های شبکه «پرس‌تی‌وی» حضور داشته است. به گزارش نشریه بریتانیایی «تایمز»، جرمی کوربین در سپتامبر سال ۲۰۱۶ در مصاحبه‌ای، از حضورش در برنامه‌های «پرس‌تی‌وی» دفاع و آن را در راستای «مطرح کردن مسائل حقوق بشری» عنوان کرد.
وی گفته بود: «من در برنامه‌هایی که شرکت کردم توانستم برخی از مسائل مربوط به حقوق بشر، نه‌تن‌ها در ایران بلکه همچنین درباره سایر کشورها، را مطرح کنم و رقم پولی هم که به من پرداخت شد، چشمگیر نبود و به دفتر حوزه انتخاباتی داده شد.»
در ادامه لفاظی طرفین علیه یکدیگر بوریس جانسون با سخنانی شبیه به ترامپ مبنی بر اینکه عظمت را به بریتانیا برمی‌گرداند بار دیگر تأیید کرد که «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق» را نیز مدنظر دارد. جرمی کوربین هم در این مناظره از نخست‌وزیر خواست تا تن به همه‌پرسی مجدد برگزیت یا دست‌کم برگزاری انتخابات بدهد. کوربین گفت که جانسون وارث کشوری شده است که در ۱۰ سال گذشته به دلیل حکمرانی محافظه‌کاران کاملاً عقب نگاه داشته شده است.

همسویی جداگانه با امریکا!
وزارت دفاع بریتانیا با صدور بیانیه‌ای از دستور لندن برای اسکورت تمامی کشتی‌های تجاری این کشور که از تنگه هرمز و آب‌های جنوب ایران عبور می‌کنند، خبر داد.
در این بیانیه که برای خبرگزاری فرانسه ارسال شده، آمده است: «نیروی دریایی سلطنتی موظف شد کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز با پرچم بریتانیا را چه به‌صورت گروهی و چه به‌صورت انفرادی، همراهی کند. اطلاعیه قبلی نیز درباره عبور آن‌ها از [تنگه هرمز]باید صادر شود.» این در حالی است که روزنامه امریکایی «واشنگتن‌اگزمینر» پیش‌تر گزارش کرده بود انگلیس در حالی به دنبال تشکیل ناوگانی اروپایی در خلیج فارس است که خود این کشور کشتی کافی برای این طرح ندارد.
نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه بیست‌وهشتم تیرماه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی بندرعباس، یک نفتکش تحت پرچم انگلیس را در نزدیکی تنگه هرمز به دلیل نقض قوانین و مقررات دریانوردی توقیف کرد. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیرو‌های ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل الطارق» در حال گذر بود حمله کرده و آن را توقیف کردند.
در چنین شرایطی در حالی که انگلیس و امریکا در هفته‌های گذشته تلاش کرده‌اند ظاهراً اقدامات ضد ایرانی خودشان را در دو مسیر جداگانه پیش ببرند و روزنامه تایمز مدعی شده بود که انگلیس چندی پیش کمک امریکا در ماجرای اسکورت کشتی‌هایش در تنگه هرمز را رد کرده است، مجموعه‌ای از تحولات وجود دارد که می‌تواند نشان از نزدیک شدن انگلیس جانسون به امریکای ترامپ، دست کم در این پرونده، باشد. «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا پنج شنبه با «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس درباره تحولات بین‌المللی از جمله ایران گفتگو کرد.
وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد پمپئو با راب درباره «مقابله با تلاش‌های ایران جهت توسعه برنامه هسته‌ای خود» گفتگو کرده است. تقویت ائتلاف ناتو از جمله دیگر مباحث گفتگو میان دو طرف بوده است. همچنین پایگاه نشنال گزارش کرده نمایندگان امارات و چند کشور دیگر از جمله انگلیس و کشور‌های اروپایی در این نشست در شهر «تامپا» روز پنج شنبه در پایگاه هوایی مک‌دیل در فلوریدا حاضر شده و درباره برنامه دولت امریکا موسوم به «عملیات استینل» که ادعا می‌کند برای محافظت از تردد کشتی‌ها در خلیج فارس طراحی شده، رایزنی کردند. جان ریگسبی، یکی از سخنگویان سازمان تروریستی سنتکام در گفتگو با نشنال مدعی شد «عملیات استینل» در واکنش به حوادث اخیر در خلیج فارس و با هدف ارتقای امنیت تردد دریایی طراحی شده است، اما از ارائه جزئیات درباره میزان پیشرفت‌های حاصل‌شده در این نشست یا نمایندگان کشور‌های حاضر در آن خودداری کرد. وزیر خارجه آلمان روز پنج شنبه به پارلمان این کشور گفت که دولت برلین تصمیم گرفته در طرح پیشنهادی انگلیس برای تشکیل ائتلاف دریایی جهت اسکورت کشتی‌ها در آب‌های جنوب ایران مشارکت کند. همچنین روز جمعه وزارت خارجه دانمارک با استقبال از طرح انگلیس برای ایجاد ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران، گفت که به‌دنبال مشارکت فعال در آن است.

میانجیگری سوئد
در چنین شرایطی به گزارش پایگاه خبری «اینفوسورهو»، سوئد در حال رایزنی با مقامات ایرانی و انگلیسی درباره نفتکش‌های توقیف شده در خلیج فارس و تنگه جبل‌الطارق است.
براساس این گزارش، مالکیت نفتکش استینا ایمپرو که با پرچم انگلیس تردد می‌کرد متعلق به یک شرکت سوئدی است. وزارت خارجه سوئد در این زمینه گفت: «استکهلم در حال پیشبرد مذاکراتی در سطوح مختلف با مقامات ایران و انگلیس و دیگر طرف‌های مربوط است. ما امیدواریم یک راه‌حل برای این مسئله پیدا کنیم و تنش‌ها را کاهش بدهیم.»
سخنگوی وزارت خارجه سوئد افزود: «استکهلم نگران شرایط در تنگه هرمز است. برای سوئد و اتحادیه اروپا آزادی کشتیرانی محافظت شده بسیار حیاتی است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله حسین پور از تبریز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
1
سلام موشک جواب موشک ؛سلام جواب ،سلام ،تهدید جواب ،تهدید ،عربده کشی جواب عربده گشی ،این منطق من است . باید مثل خودشان به جلو برویم ،آنها میهمان هستند ؛اگر میهمان احترام خودش را در منطقه نگه نداشته باشد ، چرا ما احترام کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار