کد خبر: 963620
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۶
با اعتبارات ۳۵۰ میلیاردی دولتی و جمع‌آوری ۲۱۰ میلیارد تومانی در جشنواره ملی خیران مدرسه‌ساز دیگر بهانه‌ای برای زمین ماندن کار‌ها در حوزه مدرسه‌سازی خوزستان باقی نمانده است
محمدرضا هادیلو
سرويس ايران جوان آنلاين:‌ وقتی سیل فروردین ماه به خوزستان رسید خسارات زیادی بر جای گذاشت و در این میان تخریب ۱۱۳ مدرسه ضربه بزرگی به سیستم آموزشی و تحصیل دانش‌آموزان استان در مقاطع مختلف استان وارد کرد. اما این تمام ماجرا نبود و زلزله چند هفته پیش مسجد‌سلیمان اگر تلفات جانی نداشت، اما بسیاری از اماکن قدیمی و فرسوده را تخریب کرد. به‌خصوص مدارسی که میانگین عمر آن‌ها به بالای ۶۰ سال می‌رسید و حالا با تخریب کامل ۱۶ باب از آن‌ها ۴۶ مدرسه هم نیازمند بازسازی هستند. اما در کنار این اخبار ناگوار، اخبار خوشحال کننده‌ای هم وجود دارد و آن هم اینکه وقتی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خوزستان اعلام کرد که هم‌اکنون ۵۴۷ پروژه برای ۲ هزار و ۲۹۱ کلاس با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان در خوزستان در حال احداث است، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز از جمع‌آوری ۲۱۰ میلیارد تومان کمک در جشنواره ملی خیران مدرسه‌ساز برای استان‌هایی که از سیل امسال آسیب دیدند، خبر داد.

وقتی سیل ویرانگر فروردین ماه، استان‌های غربی کشور را در می‌نوردید و پیش می‌رفت، دانش‌آموزان دو خانه را از دست می‌دادند. یکی خانه و کاشانه خودشان را و دیگری هم کلاس و مدرسه‌ای که خانه دومشان بود. سیل به ۱۱۳ مدرسه در استان خوزستان آسیب رساند و موجب شد دانش‌آموزان زیادی مجبور شوند تا آماده شدن دوباره مدارس، در اماکن دیگر یا در زیر آفتاب سوزان کلاس‌هایشان را تشکیل دهند.

تمام مدارس تا پایان سال نوسازی می‌شود

دو روز پیش بود که بیست و یکمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز خوزستان و اولین جشنواره مدرسه‌ای به‌منظور افزایش ایمنی مدارس با رویکرد خیران در خوزستان برگزار شد و مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خوزستان در این جشنواره با اعلام اینکه در جریان وقوع سیل اخیر در استان به ۱۱۳ مدرسه آسیب وارد شده، از در حال احداث بودن ۵۴۷ پروژه برای ۲ هزار و ۲۹۱ کلاس با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان خبر داد. علی قربانی با بیان اینکه ۱۱۲ پروژه در قالب ۵۲۷ کلاس درس با اعتباری بالغ‌بر ۱۲۵ میلیارد تومان تا مهر و مابقی را تا پایان سال تحویل می‌دهیم، تصریح کرد: «در سیل ۱۱۳ مدرسه خوزستان آسیب دید که ۳۵ مدرسه با ۱۲۱ کلاس درس و اعتبار ۳۰ میلیارد تومان باید تخریب کامل و همچنین ۸۵ کلاس با اعتبار ۳۱ میلیارد تومان باید تعمیر می‌شد.» این مسئول با اعلام این خبر که بیش از ۱۰۰ پروژه در خصوص سیل در استان فعال است، ادامه داد: «اعتباری بالغ‌بر ۱۵ میلیارد تومان برای ساخت و ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس سیل‌زده به استان خوزستان اختصاص پیدا کرد. همچنین برای تعمیر و تجهیز با پیگیری استاندار خوزستان و از طریق وزارت نفت بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به مدارس آسیب‌دیده از سیلاب استان خوزستان اختصاص یافت.»

مسجدسلیمان با مدارس بالای ۶۰ سال

مشکلات و درد‌های خوزستان به سیل و گرمای سوزان تابستان و گردوغبارهایش ختم نشد و وقتی زلزله مسجد سلیمان را لرزاند، دل بسیاری از خوزستانی‌ها لرزید.
زلزله‌ای که مشکلات این منطقه محروم را دو چندان کرد. حالا نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس می‌گوید که به علت وقوع زلزله ۹ تا ۱۰ هزار دانش‌آموز مسجدسلیمان در مهرماه بدون کلاس درس خواهند بود. علی‌عسگر ظاهری عبده‌وند ادامه می‌دهد: «شاخص ساخت‌وساز‌ها متأسفانه در استان خوزستان خیلی متفاوت با دیگر نقاط کشور بوده و فرسودگی در شهرستان مسجدسلیمان بسیار بالا است. متأسفانه ۶۱ درصد از مدارس این شهرستان یا غیرقابل استفاده هستند یا باید به سرعت بهسازی و اصلاح شوند.»

وی تصریح می‌کند: «در سفر‌های قبلی استاندار خوزستان نیز این واقعیت به وضوح قابل‌مشاهده بود و مسئله برای برنامه‌ریزی در شورای آموزش‌وپرورش مطرح و سازمان نوسازی کشور برنامه‌های خوبی را برای آن ارائه دادند. همچنین قول دادند که ۲۵ میلیارد تومان اعتبار را برای بازسازی، بهسازی و نوسازی مدارس مسجدسلیمان اختصاص دهند که امروز کلنگ شروع پروژه‌ها با این اعتبار در مسجدسلیمان به زمین زده شد.» ظاهری می‌گوید: «مسجدسلیمان کمی به خاطر این تصمیمات قبلی برای جابه‌جایی شهرستان کمتر موردتوجه و به روز بودن قرار داشت و باید بگویم که معدل عمر مدارس شهرستان مسجدسلیمان بالای ۶۰ سال است.»
نماینده مردم مسجدسلیمان با اشاره به اینکه در زلزله اخیر متأسفانه ۱۶ مدرسه مسجدسلیمان کامل از دور کار خارج شده و باید به سرعت تخریب شوند، تأکید می‌کند: «پنج مدرسه حتماً باید اصلاح شوند و نیاز به بازسازی اساسی دارند تا به صورت مجدد از آن‌ها استفاده شود. همچنین ۴۱ مدرسه دیگر به نسبت‌های مختلف از زلزله متأثر شدند.»

برخورد با قصور در ساخت مدارس

حالا رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از جمع‌آوری ۲۱۰ میلیارد تومان کمک برای استان‌هایی که از سیل امسال آسیب دیدند، در جشنواره ملی خیران مدرسه‌ساز خبر می‌دهد.
مهراله رخشانی‌مهر که در شورای آموزش‌وپرورش خوزستان به میزبانی مسجدسلیمان حضور داشت، گفت: «ساختمان مدارس باید این‌طور باشند که حداقل در مرحله اول روی سر ساکنان آن تخریب نشوند و بعد از زلزله هم جمع‌آوری شوند و ساختمان جایگزین ساخته شود.»
وی اضافه کرد: «در ایام نوروز نیز در استان لرستان، گلستان و خوزستان سیلاب داشتیم ولی هیچ‌کدام از مدارس زیرآب نرفتند و در عین حال برای استان‌های سیلابی ۲۱۰ میلیارد تومان در جشنواره ملی خیران مدرسه‌ساز امسال جمع‌آوری شد.»

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه برخی از ساختمان‌های مدارس آسیب‌دیده از زلزله امکان مقاوم‌سازی دارند، گفت: «در سال ۹۴ تا ۹۶ می‌توان میزان تأمین اعتبار برای پروژه‌ها را بررسی کرد و سابقه نداشته که در یک سال ۲۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار برای شهرستانی داشته باشیم.»
رخشانی‌مهر با تأکید بر اینکه اگر قصوری در ساخت مدارس مشاهده شود قطعاً برخورد لازم را داریم، اظهار کرد: «توجه ویژه به مناطق محروم و خصوصاً شهرستان مسجدسلیمان مورد تأکید وزیر آموزش‌وپرورش است که در همین راستا بررسی کمک‌های ویژه و خاص برای این شهرستان را بررسی می‌کنیم.»
با صحبت‌ها و وعده‌های مسئولان چنین استنباط می‌شود که خوزستان تا پایان امسال هیچ مدرسه فرسوده‌ای نخواهد داشت. حال باید منتظر شد و دید آیا متولیان امر با اعتبارات موجود، حداقل این کار را به سرانجام می‌رسانند یا باز هم بهانه و...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار