کد خبر: 963590
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به افزایش قیمت مرغ به حدود ۱۴.۵ هزارتومان در بازار، گفت: تلفات مرغ‌ها به دلیل عدم تامین واکسن کیفی، یکی از دلایل کاهش عرضه مرغ است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: برومند چهارآئین، عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران از افزایش قیمت مرغ طی روز‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: قیمت این کالا حدود ٥٠٠تومان افزایش یافته و هم اکنون نرخ مرغ زنده درب واحد‌های تولیدی، ١٠ هزار تومان و قیمت برای مصرف‌کننده بین ۱۴ هزار و ٢٠٠ تومان تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که نرخی منطقی است.

عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران، کاهش عرضه و افزایش تقاضا را دلیل گران شدن مرغ عنوان کرد و افزود: بازار مرغ در کشور ما، یک بازاری رقابتی است و در آن انحصاری وجود ندارد.

وی با اشاره به ساختار خرده مالکی این صنعت، ادامه داد: حدود ۱۵ هزار مرغ‌دار، به طور کاملاً مستقل از هم در حال تولید هستند.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش عرضه مرغ در بازار، گفت: گرمای هوا و کاهش وزن‌گیری مرغ‌ها یکی از دلایل این مساله است ضمن اینکه تلفات در مرغداری‌های کشور به دلیل عدم تأمین واکسن‌های کیفی مورد نیاز صنعت افزایش یافته؛ این در شرایطی است که به خاطر برخی محدودیت‌ها، با مشکل تأمین واکسن کیفی مواجه هستیم؛ چراکه ۶۰ درصد واکسن‌های طیور، وارداتی است.

وی دلیل دیگر گرانی مرغ را، افزایش تقاضا برای این کالا عنوان کرد و گفت: محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز و ماهی، با افزایش قیمت زیادی مواجه بوده‌اند؛ بنابراین از سفره بسیاری از خانوار‌ها حذف و مرغ جایگزین آن‌ها شده است.

این فعال بخش خصوصی پیش بینی کرد: تا ۱۴ الی ۱۵ شهریورماه (ایام محرم) روند قیمت افزایشی باشد و قیمت به حدود ۱۵ هزار تومان هم برسد.

چهارآئین با بیان اینکه در حال حاضر میزان جوجه ریزی به شدت کاهش یافته است، گفت: گواه این امر نیز قیمت جوجه است که هفته گذشته تا ٣ هزار تومان رسیده بود؛ اما اکنون به زیر ١٨٠٠ تومان کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه محصول نهایی جوجه ریزی‌هایی که هم اکنون انجام می‌شود، حدود ۲۰ شهریور به بازار عرضه خواهد شد، ادامه داد: اگر روند کاهش جوجه ریزی ادامه پیدا کند، در ٢٠ شهریور هم عرضه کافی نیست و بنابراین در اواخر شهریور و ماه مهر نیز قیمت کاهش نمی‌یابد.

چهارآئین در بخش دیگری از سخنان خود درباره تصویب نرخ ١٢ هزار و ٩٠٠ تومان برای مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار، گفت: با در نظر گرفتن قیمت مصوب جوجه و نهاده‌های دامی، قیمت مرغ زنده بین ٩٧٠٠ تا ١٠٠٠٠ تومان است؛ ضمن اینکه اگر هزینه کشتار و بسته بندی را به این عدد اضافه کنیم، با توجه به میزان افت متوسط ۲۵ درصدی وزن لاشه‌های آماده طباخی نسبت به وزن مرغ زنده، قیمت مرغ ذبح شده به حدود ١٣ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران با بیان اینکه برای حمل این کالا از درب کشتارگاه نیز، حدود ١٠٠ تومان به قیمت آن افزوده می‌شود، افزود: با در نظرگرفتن حدود ۵۰۰ تومان سود برای خرده فروشی‌ها، قیمت نزدیک به ۱۴ هزار و ١٠٠ تومان می‌شود؛ بنابراین بر اساس قیمتی که دولت تعیین کرده، در هر کیلوگرم ١٢٠٠ تومان به ضرر تولیدکننده است و اگر کسی ۶۰ تا ٧٠ تن بار داشته باشد، حدود ٨۴ میلیون تومان در هر دوره تولید، زیان خواهد کرد.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار