کد خبر: 963311
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
رئیس کل دادگستری استان اصفهان:
با حضور رئیس کل دادگستری استان اصفهان ساختمان پذیرش، تشخیص و طبقه‌بندی زندان اصفهان افتتاح و راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،رئیس کل دادگستری استان اصفهان در حاشیه اولین بازدید از زندان مرکزی اصفهان اظهارکرد: رئیس قوه قضائیه اخیرا دستورالعمل حفظ کرامت ارباب رجوع و مردم را به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ کردند که دراین راستا ساختمان پذیرش، تشخیص و طبقه‌بندی زندان مرکزی اصفهان افتتاح شد.

وی با بیان اینکه معمولا ۵۰ درصد افرادی که برای آن‌ها قرار کفالت یا وثیقه صادر می‌شود امکان فراهم کردن آن را در مدت زمان کوتاه ندارند تصریح کرد: جهت حفظ کرامت این افراد این مرکز به همت اداره کل زندان‌های استان و خیرین ساخته شده تا کسانی که امکان فراهم کردن فوری کفیل و ثیقه را ندارند در این مرکز نگهداری و به زندان عمومی منتقل نشوند تا قبح زندان برای آن‌ها از بین نرود.

حبیبی یکی از موارد کاربرد این مرکز را بحث قرنطینه عنوان کرد و افزود: متهمین و زندانیان بعد از ورود به این مرکز توسط پزشک معاینه می‌شوند و در صورت ابتلا به بیماری‌های واگیردار به مراکز درمانی منتقل و بعد از درمان به زندان عمومی انتقال داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه آمار زندانیان مشغول به کار نسبت به سال‌های گذشته ۶ الی ۷ برابر رشد داشته ابراز داشت: تلاش‌های خوبی در زمینه توسعه اشتغال زندانیان صورت گرفته و سعی شده از افرادی که دارای حبس‌های طولانی مدت یا ابد هستند نیز در این حوزه استفاده شود و نقطه مطلوب زمانی است که ما یک زندانی بیکار در زندان نداشته باشیم.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه سیاست کاهش جمعیت کیفری و جمعیت زندانیان سال‌هاست که جزو برنامه‌های قوه قضائیه بوده و رئیس جدید قوه قضائیه نیز تاکید بیشتری در این خصوص دارند گفت: تعداد زندانیانی که فقط به دلیل مهریه در زندان‌های استان هستند بسیار کاهش یافته است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان یکی از برنامه‌های جدی سازمان زندان‌ها و دادگستری استان را انتقال زندان به خارج از شهر اعلام و اظهار کرد: کلیه مسئولین قضائی و اداری پیگیر این موضوع هستند چرا که وجود زندان در داخل شهر باعث ایجاد مشکلاتی شده و اخیرا نیز آیین نامه‌ای از طرف دولت در این خصوص تصویب شد و امیدواریم هرچه زودتر این موضوع انجام شود.

وی در خصوص استفاده از پابند و دستبند الکترونیک و کاهش زندانیان زن تشریح کرد: یکی از مباحث مجازات‌های جایگزین استفاده از مراقبت الکترونیکی است و هدف این است که تا جایی که قانون اجازه می‌دهد که پای افراد به زندان باز نشود می‌توان با استفاده از پابند و دستبند الکترونیک فرد حبس خود را در منطقه محروم یا منزل طی کند و در چند ماه آینده شاهد افزایش این نوع مجازات در اصفهان خواهیم بود.

در ادامه مدیر کل زندان‌های استان اصفهان در خصوص افتتاح ساختمان پذیرش، تشخیص و طبقه بندی زندان مرکزی اصفهان گفت: این مرکز زیر نظر زندان مرکزی اصفهان اداره می‌شود و به دلیل اینکه قبح زندان برای افراد از بین نرود ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه زیربنای این مرکز هزار و ۶۰۰ متر با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و طی هشت ماه ساخته شده است افزود: زندانیانی که برای اولین بار وارد زندان می‌شوند اگر کمتر از ۲۰ روز شرایط آزادی آن‌ها فراهم شود آزاد خواهند شد و در غیر این صورت پس از این مدت به زندان مرکزی منتقل می‌شوند البته در برخی موارد این مدت ۲۰ روز تا ده الی ۱۵ روز نیز قابل تمدید است.

گرجی زاده با بیان اینکه ۹۹ درصد از زندانیان افرادی هستند که به زندان نمی‌روند و بیشتر محکومین به زندان عمومی منتقل می شوند اظهار کرد: این امر در جهت حفظ حرمت و حقوق شهروندی زندانی اجرا شده است.  

مدیر کل زندان‌های استان اصفهان در خصوص افرادی که به دلیل مهریه در زندان هستند گفت: بخشنامه‌ای در این مورد توسط رییس قوه قضائیه صادر شده است و رئیس کل دادگستری استان نیز به صورت جدی پیگیر این موضوع هستند و کسانی که شرایط آزادی دارند ظرف مدت ۲ ماه از زندان آزاد خواهند شد.

به گفته گرجی‌زاده در صورت توسعه اشتغال آمار زندانیان کاهش خواهد یافت و زندانیانی که در زندان تحت آموزش قرارگرفته‌اند پس از آزادی با دریافت وام می‌توانند کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

گرجی زاده از افتتاح ۶هزار متر سقف طی روزهای آینده خبر داد و افزود: این افتتاح باعث افزایش ظرفیت دو برابری اردوگاه خواهد شد همچنین فضایی با بیش از ۳ هزار متر در دست ساخت است که پس ساخت کلیه خدمات زندانیان از جمله آشپزخانه و انبارها به این مرکز منتقل می‌شود.

مدیر کل زندان‌های استان اصفهان افزود: فضای داخل زندان که به امر خدمات زندانیان اختصاص داشت باسازی می‌شود و به کارگاه‌های آموزشی و اشتغال اختصاص می‌یابد.

وی یکی از مشکلات سازمان زندان‌ها را اعتیاد زندانیان عنوان و اظهار کرد :۷۰ درصد زندانیانی که وارد زندان می‌شوند دارای اعتیاد هستند و تعداد زندانیان مواد مخدر ۳۸ درصد، سرقت ۲۶ درصد ،جرایم مالی ۱۲ درصد و جرائم علیه اشخاص ۱۱ درصد است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر