کد خبر: 963281
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
از ۳۰ سال پیش تاکنون به تناوب تلاش‌هایی برای تعطیلی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی انجام شده که خوشبختانه به نتیجه نرسیده است. هم اکنون هم شورای عالی کار و وزارت علوم در تلاش برای احیای این دانشگاه هستند. این مرکز به گواهی یونسکو تنها مرکز آموزش میراث فرهنگی در سطح منطقه بوده که توانسته ساختار آموزش عالی کشور در حوزه میراث فرهنگی را پی‌ریزی و الگو‌سازی کند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: رفتار منفعلانه مجموعه معاونت میراث فرهنگی که انسجامش را مدیون مرکز آموزش عالی میراث است، اکنون وضعیتی نیمه تعطیل برای این مجموعه ایجاد کرده است. اقدامات مدیران و کارشناسانی که روزگاری خود پشت نیمکت‌های همین مرکز الفبای میراث فرهنگی را آموخته‌اند، چندماهی است که دانشجویان این مرکز را سردرگم کرده است.

دانشگاه میراث‌ساز
افرادی، چون سیدمحمد بهشتی، محمدحسن طالبیان، محمدرضا کارگر که همگی از مدیران میراث فرهنگی بوده و هستند، روزگاری عضو هیئت علمی همین مرکز بوده‌اند و این مرکز سکوی پرشی برای هیئت علمی‌شدن برخی از آن‌ها در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تهران بوده است.
اگر روزی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام شود تمامی کارمندانی که فارغ‌التحصیل این مرکز بوده‌اند بر سر کار نیایند، آن وقت مشخص خواهد شد چه تعداد از کارشناسان، مدیران، اساتید دانشگاه از فارغ‌التحصیلان این مرکز بوده‌اند.

انتصاب پرحاشیه
از شش ماه پیش فعالیت‌ها برای تعطیل شدن کامل دانشکده شروع شده تا جایی که نیمی از دانشکده تعطیل و فقط در دو کلاس و آمفی تئاتر و جای دیگری که تبدیل به کلاس شده، دانشجویان حضور داشتند. ربیعی نماینده دانشجویان مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، درخصوص اتفاقات اخیر این مرکز و علت تخلیه ساختمان این دانشگاه گفت: چند روز قبل بدون هیچ‌گونه اطلاعی ریاست دانشگاه آقای منصورزاده را عزل و آقای معصومی‌راد که در حاضر رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی نیز هستند با حفظ این سمت به جای ایشان منصوب شدند. بلافاصله هم از سوی ریاست مرکز به ما اطلاع دادند، ساختمان دانشکده کلاً تخلیه و به ساختمان خوابگاه پسران منتقل خواهد شد و در حال حاضر اسباب و اثاثیه ما بیرون ریخته شده و وضعیت دانشجویان در سردرگمی بدی قرار دارد.»
وی معتقد است: مشکل پایه‌ای دانشکده ما از جایی آغاز شد که در سال ۱۳۸۲ شورای عالی اداری مصوبه‌ای صادر کرد که در آن با توجه به افزایش مراکز آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، دستور داده بودند که این مراکز بازنگری شوند.»

۳۰ سال قدمت اساسنامه‌ای
در واقع هدف اصلی تأسیس این مرکز، بند دوم اساسنامه سازمان میراث فرهنگی است که تأکید می‌کند: یکی از وظایف اصلی سازمان آموزش است. در این سال‌ها حدود ۲ هزار دانشجو از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند و بسیاری از مدیران فعلی و افراد سرشناس حوزه میراث فرهنگی فارغ‌التحصیل همین مرکز هستند، اما سکوت آن‌ها در رابطه با بسته‌شدن مرکز آموزش عالی میراث عجیب است.
در سال ۱۳۶۸ سازمان میراث فرهنگی، با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وقت اقدام به تأسیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی جهت تربیت نیروی انسانی متخصص کرد.

هیچ مرکزی منحل نشد
در سال ۱۳۸۲ شورای عالی اداری مصوبه‌ای صادر کرد که در آن با توجه به رواج بی‌رویه مراکز آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرده بود که این مراکز بازنگری شوند.
با استناد به این مصوبه چند مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف شد یا فعالیتشان محدود یا به وزارت علوم واگذار شدند، اما به استناد این مصوبه هیچ مرکزی منحل نشد.

کارشکنی بی‌ثمر بقایی
در سال ۱۳۸۹ بعد از گذشت هفت سال از این مصوبه، حمید بقایی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی با این دیدگاه که نیازی به مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی ندارد، درخواست تعیین تکلیف مرکز را از شورای عالی اداری کرد و شورا به گونه‌ای عجیب بدون طی مراحل قانونی رأی بر انحلال مرکز صادر کرد.
تمامی رؤسای سازمان پس از بقایی، در دولت‌های مختلف متوجه تأثیرات مخرب انحلال مرکز شدند و همگی طی مکاتبات متعدد با رئیس‌جمهور و معاون توسعه مدیریت رئیس‌جمهور درخواست لغو مصوبه مربوط به مرکز و ابقا آن را دادند.

همه موافقان دانشگاه میراث
در زمان ریاست مسعود سلطانی‌فر بر سازمان، شورای عالی میراث فرهنگی به ریاست اسحاق جهانگیری و با حضور فرهادی وزیر وقت علوم تشکیل شد که با طرح موضوع ابقا و تداوم فعالیت مرکز موافقت کرد. در سال ۱۳۹۵ این نظر به دبیرخانه شورای عالی اداری برای طرح و تصویب ابلاغ شد.
اکنون شورای عالی اداری معتقد است که باید وزارت علوم مجوز رشته‌های جدید مرکز را صادر کند تا شورا بتواند به ابقای مرکز رأی دهد، وزارت علوم هم اصرار دارد شورای عالی اداری مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را ابقا کند تا آن‌ها بتوانند مجوز رشته‌ها را بررسی کنند. در مجموع هر دو نهاد بر ادامه کار این مرکز علمی متفق هستند، اما در عمل این موضوع را پاس‌کاری می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار