کد خبر: 963274
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
بازی با امنیت ملی در صحن علنی مجلس
شکایت به کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس و جمع‌آوری برای اخراج از هیئت رئیسه، دو واکنش نمایندگان معترض مجلس به سخنان علیرضا رحیمی، نماینده تهران علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه دیروز بود. رحیمی روز دوشنبه در جریان سؤال از وزیر دفاع، سخنانی را بیان کرد که با اعتراض برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: 
علیه نهاد اطلاعاتی کشور در صحن علنی
وزیر دفاع روز دوشنبه به صحن مجلس رفت تا به سؤال علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس پاسخ دهد. سؤال رحیمی درخصوص دسترسی به فیلم اعترافات و مستند مربوط به دو تابعیتی‌ها و علت پخش آن در جلسه علنی مجلس و محرمانه بودن آن بود. او در آغاز سخنانش گفت که «مراتب تأسف خود را از آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی اعلام می‌کنم که دست نمایندگان را برای سؤال از سپاه پاسداران و صدا و سیما بسته است...» او در مورد فیلم منتشر شده پیرامون دوتابعیتی‌ها در صحن علنی مجلس هم گفته: «تدوین فیلم امنیتی دارنده محتوای طبقه‌بندی سّری در کجا اتفاق می‌افتد؟ اگر سازمان اطلاعات سپاه مسئول است چرا این فیلم در صحن علنی پخش شده است؟» او در ادامه به سازمان اطلاعات سپاه اتهام تشویش اذهان عمومی را زد: «در کدام مرکز و در کدام حلقه فیلم امنیتی شبیه سریال گاندو تدوین می‌کنند و سریال‌های امنیتی را در سراسر کشور کلید می‌زنند و حلقه‌هایی تشکیل می‌دهند که نه تنها مجلس بلکه کل کشور را با تشویش اذهان مواجه می‌کنند. سازمان اطلاعات سپاه در تدوین این فیلم و دسترسی نماینده به آن و پخش فیلم در صحن چه نقشی دارد؟» او در ادامه به آنچه موازی‌کاری نهاد‌های امنیتی نامید هم اعتراض کرد و نشان داد با کل فعالیت اطلاعات سپاه مشکل دارد و ایرادش صرفا یک فیلم و یک جاسوس نیست: «موازی‌کاری دستگاه‌های امنیتی برای حفظ امنیت و منافع ملی کشور خسارت‌بار و خطرناک است، نمی‌شود در یک کشور چند دستگاه امنیتی فعال باشد، یا شورای عالی امنیت ملی بند دوم اصل ۱۷۶ قانون اساسی را اجرا کند که هماهنگ کردن دستگاه‌های امنیتی است یا اینکه استدعا داریم مقام معظم رهبری ورود کنند و بر اساس اختیارات بند (۷) اصل ۱۱۰ قانون اساسی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را انجام دهد. قوه قضائیه اعلام می‌کند یک نفر جاسوس است، اما وزارت اطلاعات می‌گوید آن فرد جاسوس نیست و سپاه پاسداران جاسوس بودن آن فرد را اعلام می‌کند، این اتفاق در حوزه محیط زیست و دوتابعیتی‌ها رخ داد.»
نمایندگان بسیاری هنگام سخنان علیرضا رحیمی، با فریاد زدن خواستار بیان اعتراضات خود بودند و آیین‌نامه داخلی مجلس را بلند کرده بودند. اعتراضاتی که اجازه بیان نیافتند. عبدالرضا مصری هم که در غیاب رئیس و نایب رئیس اول مجلس اداره مجلس را برعهده داشت تأکید کرد که «سپاه اعلام کرده آنچه در کمیسیون امنیت ملی پخش شده محرمانه نبوده است.»

چرا از واقعیت ناراحت می‌شوید؟
نمایندگان متعددی به سخنان رحیمی اعتراض کردند. محمدحسین فرهنگی یکی از آنان بود که سخنان رحیمی را بی ارتباط با وظایف هیئت رئیسه دانست. او در عین حال تصریح کرد که «اگر در این فیلم مطالبی را دربرداشت که واقعیت داشته یا واقعیت دارد چرا ناراحت می‌شوید؟ واقعیتی وجود داشت، منتشر شد و همه نمایندگان و ملت از آن مطلع شدند.» نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه هم گفت: «سؤال آقای رحیمی در نحوه بیان وی و زیر سؤال بردن اقدامات اطلاعاتی سپاه علیه جاسوسان هسته‌ای حاشیه‌های امنیتی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت و حیثیت ایران را در سطح بین المللی خدشه‌دار کرد. این سؤال به هیچ وجه وارد نبوده است. هیئت رئیسه مجلس در این باره بسیار ضعیف عمل کرده است. قوه قضائیه نهادی مستقل است و حمله به سپاه، حمله به نظام جمهوری اسلامی است... سپاه در نامه‌ای صریحاً اعلام کرد این فیلم محرمانه نبوده است... سؤال آقای رحیمی چه ربطی به قوه قضائیه، دادگستری و سپاه دارد.»

درخواست اخراج رحیمی از هیئت رئیسه
نمایندگان مجلس روز سه شنبه مسیر‌های دیگری را برای اعتراض سخنان رحیمی پیمودند. حسینعلی حاجی دلیگانی خبر داد که برخی نمایندگان مجلس از رحیمی به کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شکایت کرده‌اند: «براساس این شکایت کمیسیون آ‌یین‌نامه داخلی مجلس اظهارات علیرضا رحیمی را مورد بررسی قرار می‌دهد و چنانچه اظهارات وی برخلاف قانون تشخیص داده شود، وی را از عضویت در هیئت رئیسه عزل می‌کند.» غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس هم در جمع خبرنگاران گفت: «موضوعی که همکاران مطرح می‌کنند این است که علیرضا رحیمی سؤالی از وزیر دفاع پرسیده که هیچ ارتباطی به وزیر دفاع نداشته است و اینکه هیئت رئیسه تخلف کرده است و اگر این فیلم غیراصولی است نباید هیئت رئیسه اجازه می‌داد که این فیلم پخش شود، اگر هیئت رئیسه خودش تخلف کرده دلیلی ندارد که وزیر دیگری را بیاوریم و از وی سؤال کنیم.» عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس هم در تذکری شفاهی گفت: «در تاریخ بی‌سابقه است که عده‌ای از نمایندگان به فیلم اعترافات دری‌اصفهانی دوتابعیتی جاسوس و محکوم به زندان و نفوذی بیگانه معترض هستند.»
علیرضا رحیمی هم برداشت توهین از سخنانش را نادرست دانست و با تحسین اقدامات سپاه، ادعا‌های خود را تکرار کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار