کد خبر: 963236
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
رئیس‌جمهور پیشین افغانستان اظهارات توهین‌آمیز ترامپ درباره افغانستان را بازتاب مکنونات درونی رهبری آمریکا در قبال مردم و کشور افغانستان دانست و گفت آن‌ها برای زندگی و کرامت انسانی، هیچ احترامی قائل نیستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «حامد کرزی» رییس‌جمهور پیشین افغانستان اظهارات توهین‌آمیز ترامپ درباره افغانستان را بازتاب مکنونات درونی رهبری آمریکا در قبال مردم و کشور افغانستان دانست.

وی گفت: این سخنان ترامپ نشان می‌دهد که آن‌ها برای زندگی و کرامت انسانی هیچ احترامی قائل نیستند.

رییس جمهور آمریکا شب گذشته در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت که اگر بخواهد در جنگ افغانستان بجنگد و پیروز شود، می‌تواند در این جنگ طی یک هفته برنده شود. اما نمی‌خواهد که ۱۰ میلیون انسان کشته شود. اگر می‌خواست آن جنگ را برنده شود، افغانستان از نقشه زمین حذف می‌شد و نابود می‌شد و واقعا در ۱۰ روز پایان می‌یافت.

کرزی همچنین افزود: دو سال قبل حکومت آمریکا با استعمال بزرگترین بمب غیر اتمی خود در خاک افغانستان، عدم حسن نیتش را در قبال مردم افغانستان، حاکمیت ملی این کشور و ارزش‌های بشر دوستانه به نمایش گذاشت.

رییس‌جمهور پیشین افغانستان ادامه داد: مردم افغانستان از معاملات پنهانی ایالات متحده با پاکستان از زمان زیادی پیش تاکنون و به‌خصوص پس از شروع روند صلح نگرانی داشتند.

کرزی تاکید کرد: ابراز نظر‌های اخیر آقای ترامپ در حضور نخست وزیر پاکستان نشان می‌دهد که نگرانی مردم افغانستان در این راستا کاملاً بجا و بر حق بوده است.

به گزارش فارس، کاخ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرنوشت اساسی این کشور در جلسات سران دول خارجی بدون حضور زعامت افغان‌ها تعیین نمی‌شود.

بر اساس گفته ارگ، دولت جمهوری اسلامی افغانستان با درنظرداشت روابط همه جانبه میان دو دولت همکار از مجرای دیپلماتیک و دولتی خواهان صراحت و توضیحات از طرف واشنگتن در مورد اظهارات رئیس جمهور ترامپ با نخست وزیر پاکستان، شده است.

لطیف پدرام یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ، گفت: لحن ترامپ یک لحن اشغالگر بی‌فرهنگ و قلدر است، لحن سوداگر سودجویی است که هیچ چیزی از ارزش‌های بشری و انسانی را نمی‌شناسد. از طرف دیگر شاید مزدوران داخلی (افغانستانی) چنین جسارتی را به او داده باشند.

نماینده سابق پارلمان افغانستان خاطرنشان کرد: آقای ترامپ به طور بیشرمانه‌ای گستاخی کردید و مردم ما را دستکم گرفتید، اما ما شما را مثل سایر همتاهایتان و اشغالگران از سرزمینمان بیرون خواهیم کرد. در صورت لجاجت خراسان قبرستان گسترده‌ای برای اشغالگر‌ها خواهد شد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار