کد خبر: 963235
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۸
بررسی ظرفیت‌های داخلی برای برگزاری اردوی تیم‌های فوتبال در گفت‌وگوی «جوان» با ابراهیم صادقی سرمربی سایپا
برخی تیم‌های دولتی لیگ برتری مانند اســتقلال، پرسپولیس و سپاهان بدون توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور و بالا رفتن قیمت ارز تابستان امسال راهی اردوی خارجی شدند، اما بعضی از تیم‌ها مانند سایپا با احترام گذاشتن به وضعیت کشور، ترجیح دادند در یک شهر داخلی اردویشان را برگزار کنند.
سرویس ورزش جوان آنلاین: برخی تیم‌های دولتی لیگ برتری مانند اســتقلال، پرسپولیس و سپاهان بدون توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور و بالا رفتن قیمت ارز تابستان امسال راهی اردوی خارجی شدند، اما بعضی از تیم‌ها مانند سایپا با احترام گذاشتن به وضعیت کشور، ترجیح دادند در یک شهر داخلی اردویشان را برگزار کنند. در گفتگو با ابراهیم صادقی، سرمربی سایپا درباره اردوی داخلی این تیم صحبت کرده‌ایم.

بر خلاف بعضی از تیم‌های دولتی، برای آماده‌سازی لیگ برتر در داخل کشور اردویتان را برگزار کردید. یک حرکت قابل تحسین در شرایط سخت کشور از نظر اقتصادی. در این باره بیشتر توضیح می‌دهید؟
در برنامه‌هایی که داشتیم، مقرر شد دو اردوی داخلی پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر برگزار کنیم. شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری یکی از گزینه‌های ما برای اردو بود. به همین دلیل قبل از اردو زدن در این شهر، به بروجن رفتیم و امکانات آن را بررسی کردیم. امکانات خوبی داشتند. کمپی که قرار بود مستقر شویم، دو زمین تمرین، یک سالن وزنه و استخر داشت و مهم‌ترین نکته فاصله نزدیک زمین تمرین و محل اقامت بود، به خصوص که در چنین اردو‌هایی محل تمرین باید به محلی که تیم اقامت می‌کند، نزدیک باشد.
در برخی کمپ‌های دیگر، فاصله محل تمرین تا هتل نزدیک ۴۰ دقیقه است و این مسئله کار مربی را با توجه به زمان زیادی که بازیکنان در این مسیر طی می‌کنند، سخت می‌کند و خسته کننده است. در بروجن، اما این مشکل را نداشتیم و ما تنها دو یا سه دقیقه از محلی که اسکان داشتیم با زمین تمرین فاصله داشتیم. کمپی که در بروجن داشتیم نمونه یک کمپ تمرینی خوب بود و با توجه به خصوصیاتی که اشاره کردم یک انتخاب خوب برای ما در باشگاه سایپا برای برگزاری اردوی پیش از فصل بود.

چه ویژگی‌های دیگری شهری مانند بروجن داشت که باشگاه سایپا را ترغیب کرد در این شهر اردو بزند؟
شهر بروجن یکی از شهر‌های خوش و آب هوای ایران است و با توجه به گرمایی که در تابستان در بیشتر ایران حاکم است، این شهر آب و هوای معتدلی داشت که برای برگزاری اردو مناسب بود. همچنین یکی دیگر از فاکتور‌هایی که در این شهر وجود داشت، تغذیه سالمی بود که در این شهر موجود بود و می‌توانستیم از نظر غذایی هم وضعیت بازیکنان را کنترل کنیم و مطمئن باشیم در این باره مشکلی وجود ندارد.

حضور یک باشگاه لیگ برتری در شهر کوچکی مانند بروجن قطعاً می‌تواند به توسعه فوتبال کمک کند.
همین طور است. در کنار اردوی آماده‌سازی و تمرینات بدنسازی و تاکتیکی که در بروجن برگزار کردیم، اهداف دیگری هم مدنظرمان بود و توسعه فوتبال در شهر‌های کوچک و کم برخوردار یکی از مهم‌ترین اهدافی بود که با برگزاری اردوی داخلی در شهری مانند بروجن به این اهداف رسیدیم. در این باره با تصمیم مدیریت باشگاه، تعدادی توپ فوتبال و پوشاک ورزشی به سه تیم باشگاهی بروجن اهدا کردیم. این حرکت در شهر کوچکی مانند بروجن که امکانات کمی دارند، باعث خوشحالی آن‌ها شد و قطعاً در انگیزه‌شان برای ادامه ورزش فوتبال تأثیرگذار خواهد بود.
در مجموع فکر می‌کنم توانستیم با این حرکت اتفاق بزرگی را رقم بزنیم هر چند بسته‌های اهدایی به تیم‌های این شهر ناچیز بود، اما همین قدم‌ها می‌تواند به توسعه فوتبال در چنین شهر‌هایی کمک کند. معتقدم باشگاه‌های لیگ برتری هزینه‌های زیادی می‌کنند و اشکالی ندارد، اما وقتی به شهرستانی می‌روند، می‌توانند با اهدای توپ و لباس به تیم‌های این شهرستان‌ها به رشد فوتبال کمک کنند.

واکنش مردم و فوتبالیست‌های این شهر به حضور تیم لیگ برتری سایپا چطور بود؟
خیلی برخورد خوب و استقبال قابل توجهی داشتند. مسئولان این شهر مانند فرماندار، مدیر اداره ورزش و جوانان و... از اینکه یک تیم لیگ برتری مانند سایپا شهرشان را برای برگزاری یک اردوی هشت روزه انتخاب کرده بود، استقبال کردند و حتی سر تمرینات و در محل اردویمان حاضر شدند. همچنین با یکی از تیم‌های بروجن بازی تدارکاتی برگزار کردیم که به رسیدن ما به اهدافمان کمک کرد.

غیر از بروجن، گزینه‌های دیگری هم برای برگزاری اردوی داخلی داشتید؟
علاوه بر بروجن، شهرکرد یکی دیگر از شهر‌هایی بود که مدنظرمان بود. چند سال پیش با سایپا در این شهر اردو زده بودیم. امسال، اما تصمیم گرفتیم در بروجن اردو بزنیم که این اردو هم مانند بقیه اردو‌های داخلی‌مان راضی‌کننده بود.

با وجود امکانات خوب شهر‌هایی مانند بروجن برای برگزاری اردو‌های داخلی، چه ضعف‌هایی وجود داشت که به نظر شما باید برطرف شود تا شرایط کمپ‌های داخلی بهتر و مناسب‌تر شود؟
در بروجن همانطور که اشاره کردم، هم زمین تمرین، هم استخر و هم سالن وزنه خوبی داشتیم. معتقدم باید از نظر امکانات اقامتی روی کمپ‌هایی مانند بروجن کار و امکانات رفاهی برای ورزشکاران مجهزتر شود. خیلی از تیم‌ها حتی از خارج از کشور هم ترغیب می‌شوند در شهر‌هایی مانند بروجن اردو بزنند.

یعنی با کمی رسیدگی به وضعیت رفاهی می‌توانیم با میزبانی از اردو‌های تیم‌های ورزشی درآمدزایی کنیم؟
قطعاً، این ظرفیت و پتانسیل را در کشورمان برای درآمدزایی از طریق کمپ‌های فوتبال داریم. تیم‌های عربی با توجه به گرمایی که در کشورهایشان است، علاقه دارند در کشوری اردو بزنند که آب و هوای خوب و تغذیه سالمی داشته باشد. این امکانات در شهری مانند بروجن هست فقط مسئولان باید همت و هتل‌ها را مجهزتر کنند. همچنین فضای کمپ‌ها لوکس‌تر شود. اگر این شرایط فراهم شود تیم‌های خارجی ایران را انتخاب می‌کنند، به خصوص که آب و هوا در شهر‌هایی مانند بروجن در این فصل از سال خیلی خوب است.

به عنوان سرمربی تیم به اهدافی که در اردوی بروجن داشتید، رسیدید؟ نظر بازیکنان چه بود؟
در این اردو بیشتر تمرینات بدنسازی را دنبال کردیم و روزی دو جلسه تمرین داشتیم. با توجه به تغذیه سالم و همچنین در اختیار بودن بازیکنان، اردوی خوبی را پشت سر گذاشتیم و به اهدافی که مدنظرمان بود، رسیدیم. بازیکنان هم خوشحال بودند و از امکاناتی که در شهر بروجن داشتیم، رضایت داشتند.
باشگاه سایپا سردمدار اردو‌های داخلی است. زمان علی دایی در سرعین اردو می‌زدند، قبل از آن در شهرکرد و الان هم در بروجن.
گروه خودروسازی در کنار ورزش حرفه‌ای و باشگاهداری نگاهی به مسئولیت اجتماعی هم داشته است و به وظایفی که در این رابطه دارد، عمل کرده است. وقتی پیشنهاد اردوی بروجن را با هدف کمک به توسعه فوتبال که جزو مسئولیت‌های اجتماعی باشگاه بود، مطرح کردیم، مدیریت استقبال کرد و با اردویی که در این شهر برگزار کردیم، اتفاق خوبی رقم خورد.

اردوی خارجی مدنظرتان نبود؟
مدیریت باشگاه با توجه به سیاست‌هایی که مطرح کردم، نظر به اردوی داخلی داشت و ما هم استقبال کردیم.

به عنوان سؤال پایانی، چه باید کرد که تیم‌های داخلی به جای رفتن به خارج از کشور، در داخل ایران اردو بزنند؟
ما در سال‌های گذشته در ترکیه هم اردو زده‌ایم، اما کشورمان با توجه به چهار فصل بودن این ظرفیت را دارد در تابستان و زمستان و فصل‌های مختلف در شهرهایش، میزبان اردو‌های تیم‌های فوتبال باشد. لازمه استفاده از این پتانسیل این است که با برنامه‌ریزی مسئولان، کمپ‌های مجهزی در کشورمان ساخته شود. کشوری مانند ترکیه در استانبول، آنکارا و دیگر شهرهایش کمپ‌های زیادی دارد که همزمان می‌تواند میزبان اردوی چهار، پنج تیم باشد. اگر مسئولان کشورمان توجه کنند و چنین کمپ‌هایی ساخته شود، مطمئناً علاوه بر تیم‌های داخلی، تیم‌های خارجی هم به ایران خواهند آمد. ما چیزی کم نداریم و باید بیشتر رسیدگی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار