کد خبر: 963100
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
یک سکانس کوتاه با محتوای غیراخلاقی در «داستان اسباب‌بازی ۴» باعث شد تا کمپین بزرگی علیه کمپانی دیزنی راه بیفتد.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بعد از آنکه یک سایت متعلق به گروه‌های همجنس‌باز، از سکانسی در «داستان اسباب‌بازی ۴» تعریف و تمجید کرد، کمپینی بزرگ در امریکا برای تحریم این فیلم و کمپانی دیزنی به عنوان سازنده آن به وجود آمد. موسسه «یک‌میلیون مادر» که فعالیت‌های اجتماعی به نفع بنیان‌های خانواده دارد، کمپین تحریم «داستان اسباب‌بازی ۴» را به راه انداخته است. در این کمپین با اشاره به محتوای همجنس‌گرایانه در «داستان اسباب‌بازی ۴» تأکید شده دیزنی با گنجاندن این سکانس در انیمیشن نشان داده از بحث سرگرم‌کنندگی دور شده و دیگر قابل اعتماد نیست.
در اطلاعیه کمپین تحریم «داستان اسباب‌بازی ۴»، آمده است: «در ابتدای فیلم، هنگامی که «بانی» مالک جدید «وودی» در اولین روز او را با خود به مهد کودک می‌برد، در یک سکانس کوتاه در پس زمینه صحنه یک کودک به کنار دو مادرش می‌رود. بعد دوباره آن دو مادر به کنار فرزند برمی‌گردند و کودک آن‌ها را در آغوش می‌گیرد.»
این کمیپن با اشاره به اینکه در ظاهر این سکانس نشانه‌ای از محبت به کودکان است، می‌افزاید: «اما واضح است که کودک در این انیمیشن دارای دو مادر است و آن‌ها با هم با فرزندشان زندگی می‌کنند.» این اشاره واضح به مسئله همجنس‌بازی در یک انیمیشن کودکانه باعث خشم مادران امریکایی شده است. «یک میلیون مادر» اعلام کرده‌اند که وبلاگ‌های مربوط به همجنس‌گرا‌ها برای اولین بار به این سکانس اشاره کرده و آن را قدمی در راه عادی‌سازی عنوان کرده‌اند.
این کمپین تأکید کرده است که اصلاً لزومی به پرداختن به مسائل همجنس‌گرایانه در انیمیشن وجود نداشته و بیان چنین مسائلی برای کودکان در آن شرایط سنی غیرضروری است، بنابراین کمپانی دیزنی از رسالت سرگرم‌کنندگی خود دور شده و غیرقابل اعتماد شده است. «یک میلیون مادر» چندی پیش توانسته بود با راه‌اندازی یک کمیپن بزرگ دیگر، کمپانی بزرگ «کینگ برگر» را که از مشهور‌ترین فست فود‌های زنجیره‌ای همبرگر در سراسر دنیاست به خاطر ارائه مواد غذایی در بسته‌های خاص و نوع بسته‌بندی و تبلیغات آن شرکت، با چالش روبه‌رو کرده و با ایجاد هشتگ در شبکه‌های اجتماعی و طرح مسئله رفتار غیرمسئولانه کینگ برگر در مقابل مشتریانش باعث شکست این غول فست فودی شود.
اکنون نیز دیزنی با چالشی بزرگ روبه‌رو شده است و مشخص نیست این کمپانی بزرگ تولید انیمیشن، چگونه می‌خواهد در مقابل اعتراض وسیع به محتوای غیراخلاقی انیمیشن کودکانه‌اش پاسخگو باشد.
اگر چه بعضی از رسانه‌های امریکایی تلاش کرده‌اند کمپین یک میلیون مادر را ناشی از سختگیری بیش از اندازه آن‌ها بدانند ولی بازتاب وسیع سکانس بحث‌برانگیز در سایت‌های متعلق به همجنس‌گرایان نشان می‌دهد اتفاقی که در «داستان اسباب‌بازی ۴» رخ داده، یک اتفاق کم‌اهمیت نیست. پیش از این نیز انتشار انیمیشن «یخ زده»، نقد‌های زیادی را درباره اشارات همجنس‌گرایانه به همراه داشت ولی این برای نخستین بار است که بدون اعلام قبلی و اطلاع خانواده‌ها، یک سکانس مربوط به مسائل همجنس‌گرایانه در یک انیمیشن سینمایی پرطرفدار گنجانده شده است.
اعتراض وسیع خانواده‌ها به رفتار غیرمسئولانه کمپانی دیزنی و درخواست برای تحریم انیمیشن «داستان اسباب‌بازی ۴» نشان می‌دهد حتی در جوامع غربی که بسیاری از مفاسد اخلاقی در آن مجاز شمرده می‌شود، در مسئله تربیت کودکان، حساسیت‌های بالایی وجود دارد.
در مقابل، ولی در ایران شاهد پخش بی‌ضابطه انواع انیمیشن‌های مسئله‌دار امریکایی هستیم، به عنوان نمونه، انیمیشن «باب اسفنجی» که سال‌ها از شبکه‌های مختلف تلویزیون در ایران دوبله و پخش شده است، در این سریال که به لطف دوبله فارسی دیالوگ‌های غیراخلاقی آن با جملات قابل پخش تعویض شده است، مسائل جنسی، عرفان‌های دروغین و شیطان‌پرستی و ترویج خشونت به چشم می‌خورد. متأسفانه این انیمیشن در ایران نه تنها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده بلکه محصولات مرتبط با آن از اسباب‌بازی گرفته تا لوازم تحریر باب اسفنجی با حجم بالایی به فروش می‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار