کد خبر: 962993
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
شانزدهمین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا دیروز در تاشکند به پایان رسید و تیم کشورمان در مجموع مردان و زنان بعد از ژاپن به مقام نایب‌قهرمانی آسیا دست یافت. در این دوره از رقابت‌ها پنج طلا، دو نقره و چهار برنز از آن کاروان ایران شد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: عصر دیروز تیم کومیته مردان که با شایستگی و گذشتن از سد تیم‌های ترکمنستان، قزاقستان، هند و ژاپن به فینال رقابت‌ها راه یافته بود در مقابل عربستان نیز قدرت‌نمایی کرد و با کسب عنوان قهرمانی پنجمین طلای ایران را به دست آورد. این سومین قهرمانی متوالی شاگردان هروی در آسیا بود. قبل از تیم مردان، تیم کومیته بانوان با شکست ژاپن مدعی طلایی شده بود تا روز آخر مسابقات برای ایران طلایی تمام شود. در این رقابت‌ها ذبیح‌الله پورشیب، طراوت خاکسار، حمیده عباسعلی، کومیته تیمی بانوان و کومیته تیمی مردان پنج مدال طلا به دست آوردند. رزیتا علیپور و کاتای تیمی بانوان دو مدال نقره و سجاد گنج‌زاده، بهمن عسگری، فاطمه صادقی و کاتای تیمی مردان نیز چهار مدال برنز برای کشورمان کسب کردند.

درخشش بانوان
دختران کاراته‌کار در شانزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا خوش درخشیدند و قدرت خود را به رخ حریفان کشیدند. در کومیته تیمی شاگردان ستاره موسوی پیروزی‌های قدرتمندانه‌ای را تجربه کردند. ازبکستان اولین حریف بانوان ایرانی بود که راهی جز پذیرش شکست نداشت. پس از آن اردن نیز مغلوب تیم ملی ایران شد. در نیمه‌نهایی چین رقیب قدری برای تیم دختران بود که البته با برد نفسگیر ۲ بر یک کشورمان همراه شد. درخشش حمیده عباسعلی در این بازی حکم صعودمان به دیدار نهایی را امضا کرد. ژاپن حریف ایران در فینال بود، این حریف سنتی در این جدال حساس در مقابل انگیزه و قدرت بانوان کشورمان دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا برد و با پذیرش شکست ۲ بر یک مدال طلای کومیته تیمی به ایران رسید. در کومیته انفرادی نیز درخشش دختران چشم‌نواز بود. در پایان روز اول رقابت‌ها، چهار فینالیست از پنج فینالیست کشورمان را بانوان تشکیل می‌دادند. طراوت خاکسار در -۵۵ کیلو با اقتدار مدال طلا را از آن خود کرد. حمیده عباسعلی، کاپیتان تیم بانوان در سنگین‌وزن یک طلای خوشرنگ را برای کشورمان به ارمغان آورد. رزیتا علیپور در -۶۱ کیلو به مدال نقره بسنده کرد و تیم کاتای تیمی بانوان نیز که به فینال رسیده بود در مصاف با ژاپن به دلیل آسیب‌دیدگی یکی از ملی‌پوشان از این رقابت انصراف داد و نایب‌قهرمان شد. در کاتای انفرادی هم بانوان با برتری مقابل تیم کره مدال برنز را کسب کردند. بهترین نتیجه تاریخ کاراته بانوان ایران در آسیا (با کسب سه طلا، دو نقره و یک برنز) در حالی رقم خورد که پیش از این در سال ۲۰۱۲، دو طلا و سه نقره به نام کشورمان ثبت شده بود.

ضعف در انفرادی
ملی‌پوشان کاراته ایران در سال‌های گذشته مدال‌های خوشرنگ زیادی را در مسابقات جهانی، لیگ کاراته وان و حتی آسیا کسب کرده‌اند. درخشش آن‌ها و همچنین جایگاهشان در رده‌بندی بین‌المللی انتظارات را از این نفرات بالا برده است تا جایی که دوستداران کاراته منتظر طلا‌های انفرادی بیشتری از شاگردان هروی بودند، اما این انتظار در مسابقات قهرمانی آسیا برآورده نشد و تنها کاپیتان تیم ملی بود که طلایی شد. در کومیته انفرادی تنها ذبیح‌الله پورشیب روی سکوی قهرمانی رفت و مدال طلا را به گردن آویخت. کاپیتان تیم ملی مردان در فینال وزن ۸۴- کیلوگرم رقیب اردنی را برد و دومین طلای کاروان کاراته کشورمان در قاره کهن را ضرب کرد. سجاد گنج‌زاده، نماینده سنگین‌وزن مدال برنز گرفت و بهمن عسگری نیز روی سکوی سوم آسیا ایستاد. رضا روشن و مجید حسن‌نیا هم دست‌شان به مدال نرسید.

حقی که ضایع شد
یکی از امید‌های کاروان کشورمان برای کسب مدال طلا در عین ناباوری نتوانست حتی روی تاتامی تاشکند برود. امیر مهدی‌زاده، ملی‌پوش -۶۷ کیلوگرم در اوج آمادگی اجازه حضور در رقابت‌ها را نیافت. محرومیت او از مبارزه در آسیا به این دلیل بود که مهدی‌زاده در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ در اعتراض به ناداوری‌های صورت گرفته مدال نقره‌اش را از گردن خارج کرد و حاضر به گرفتن عکس یادگاری نشد. محرومیت یک ساله جریمه‌ای بود که مسئولان آسیا برای او در نظر گرفته‌اند، در حالی که مسئولان وقت فدراسیون مدعی شده بودند با رایزنی مشکل را حل کرده‌اند، اما مهدی‌زاده در قهرمانی آسیا محروم بود!
ضایع شدن حق این ورزشکار و همچنین کاراته ایران موضوعی است که انتظار می‌رود مدیران وقت فدراسیون به آن واکنش نشان دهند و وزارت ورزش نیز با مقصران این مسئله برخوردی قاطع داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار