کد خبر: 962981
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
با توجه به اینکه استفاده از کارت سوخت از ۲۰‌مرداد امسال الزامی می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه باید هر چه سریعتر کارت‌های خود را فعال و آزمایش کنند، زیرا به گفته وزیر نفت کارت سوخت جایگاه‌داران تا مدت محدودی فعال خواهد بود.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: اگر چه دولت در حال حاضر از سهمیه‌بندی بنزین سخنی نگفته‌است، اما الزام مردم به استفاده از کارت سوخت خود عاملی جدی برای رصد مصرف سوخت توسط افراد است که با توجه به داده‌های آماری آن حداقل می‌توان جلوی بخش مهمی از قاچاق را گرفت. اگر چه موضوع قیمت بنزین همچنان عامل مهم و جذابی برای قاچاق سوخت است با این حال حداقل یکی از راه‌های جلوگیری از مصرف بیشتر را می‌توان استفاده از کارت‌های شخصی دانست.
البته برخی از کارشناسان بر این باورند که با ورود دولت به نیمه دوم سال و نمود بیشتر کسری بودجه‌ها و تخصیص منابع، دستگاه‌های دولتی به ناگزیر مجبور به تصمیمات جدی‌تری مانند اصلاح نحوه تخصیص یارانه‌های سوخت خواهند بود و لذا الزام استفاده از کارت سوخت دارندگان وسایل نقلیه می‌تواند مقدمه‌ای بر این موضوع نیز باشد.
موضوع استفاده از کارت سوخت فرایند خاصی را در مجلس شورای اسلامی طی کرد، به‌گونه‌ای که در جلسه غیرعلنی مجلس برای چند سناریو رأی‌گیری شد، اول این‌که روش فعلی ادامه پیدا کند و قیمت افزایش پیدا نکند و توسعه سوخت CNG در دستور کار قرار گیرد که این سناریو با رأی مثبت مواجه شد، اما سناریوی بعدی افزایش قیمت بنزین از‌۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان بود که رأی نیاورد و سناریوی اول هم بر این مبنا رأی آورد که سامانه کارت هوشمند سوخت فعال و سوخت‌رسانی بدون محدودیت انجام شود.

کارت خودرو  جایگزین کارت سوخت شود
در این باره حسن ضیا کاشانی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به تأثیرات کارت سوخت در کاهش قاچاق به ایسنا گفت: اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است.
وی افزود: پس از به کارگیری کارت هوشمند سوخت، شاهد بودیم که روزانه ۲۵‌میلیون لیتر میزان مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و این در شرایطی بود که تمام خودرو‌ها بدون مشکل سوخت‌گیری می‌شدند و این کاهش معنادار به مصرف بنزین حتی در وضعیتی رقم خورد که نرم‌افزار درست انجام نمی‌شد.
وی افزود: اگر شخصی در منطقه مرزی با کارت سوخت شخصی خود بیش از نیاز معقول خودرو سوخت‌گیری کند، سرور مرکزی پالایش و پخش این مسئله را متوجه می‌شود و مانع از دپوی سوخت و قاچاق خواهد شد.

کارت سوخت جایگاه‌داران تا مدت محدودی فعال خواهد بود
همچنین بیژن زنگنه درحاشیه نشستی با وزرای سابق و اسبق و در دیدار با خبرنگاران نیز از تصمیم دولت برای الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی از ۲۰‌مرداد ماه خبر داد و گفت: تصمیم دولت برای الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی از ۲۰‌مرداد‌ماه اجرایی می‌شود و تمامی کسانی که در ثبت نام‌های قبلی شماره حساب‌های خود را اعلام کرده‌اند و نیاز خود را برای دریافت کارت سوخت المثنی اعلام کرده‌اند، کارت سوخت خواهند گرفت و اگر کسی بعد از تاریخ ۲۰‌مرداد به هر دلیلی کارت سوخت شخصی نداشته‌باشد از این تاریخ تا مدت محدودی کارت سوخت جایگاه‌داران برای استفاده این قبیل افراد فعال خواهد بود.
وی افزود: در این مرحله بیشتر هدف ما انضباط دادن به سوخت‌گیری است و در این مرحله هیچ‌گونه سهمیه‌بندی‌ای مطرح نیست.
گفتنی است زنگنه همچنین در حاشیه این دیدار با اشاره به حمله اقتصادی دشمن گفت: صنعت نفت در خط مقدم این جبهه است و بعد از آن سیستم بانکی قرار دارد که باید پول حاصل از فروش نفت را تبادل کرده و به کشور بازگرداند. موضوعات پیش آمده میان ایران و انگلیس هنوز روی بازار نفت تأثیر نداشته است، ولی باید به این روال دقت کنیم؛ چراکه یکی از مسائل ما نفتکش است و در این زمینه محدودیت داریم. امریکا و همپیمانانش با این دید برای ما محدودیت ایجاد می‌کنند و ما باید حساس باشیم.
وی با اشاره به موضوع اینستکس گفت: در صورتی این راهکار اروپایی‌ها جواب می‌دهد که از طریق آن پول نفت به کشور بیاید، در غیر این صورت اینستکس اصلاً فایده‌ای ندارد.
وی با اشاره به اینکه آیا عربستان و امارات یا عراق می‌توانند جای خالی نفت ایران را در بازار پر کنند، گفت: جای نفت ما را هیچ کس نمی‌تواند پر کند، اما آ‌نها هم تولید خود را دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار