کد خبر: 962936
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰
ادبیات دفاع مقدس چند سالی است روزگار خوبی را سپری می‌کند. هم رزمندگان پای کار آمده‌اند و خاطراتشان را بازگو می‌کنند، هم انتشاراتی‌ها برای چاپ این خاطرات ذوق به خرج می‌دهند و با رعایت اصول حرفه‌ای آثاری درخور منتشر می‌کنند و از سوی دیگر مخاطبان نیز به این کتاب‌ها روی خوش نشان می‌دهند.
آرمان شریف
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: ادبیات دفاع مقدس چند سالی است روزگار خوبی را سپری می‌کند. هم رزمندگان پای کار آمده‌اند و خاطراتشان را بازگو می‌کنند، هم انتشاراتی‌ها برای چاپ این خاطرات ذوق به خرج می‌دهند و با رعایت اصول حرفه‌ای آثاری درخور منتشر می‌کنند و از سوی دیگر مخاطبان نیز به این کتاب‌ها روی خوش نشان می‌دهند.
رهبر انقلاب بار‌ها خاطرات رزمندگان و شهدا از دفاع مقدس را به «گنج» تشبیه کرده‌اند که باید از سینه رزمندگان استخراج شود. پس از چندین مرحله آزمون و خطا بالاخره قطار ادبیات دفاع مقدس روی ریل خود قرار گرفت و توانست مخاطبان زیادی را جلب کند.

نویسندگان به سراغ رزمندگان و خانواده شهدا رفتند و روایت‌هایشان را شنیدند و با قلمی شیوا به دور از شعارزدگی بر صفحه جاری کردند. پس از خواندن اولین تجربه‌های موفق خاطره‌نگاری، خوانندگان فهمیدند دفاع مقدس ناگفته‌هایی دارد و ظرفیت بالایی نیز برای بیانش موجود است.
بازخوانی فرهنگ رایج در دهه ۶۰ و مردمانی که ساده زندگی می‌کردند و به اعتقاداتشان ایمانی قلبی داشتند برای مردم و جوانان دهه‌های بعدی جذابیت‌های زیادی دارد.
اما ادبیات پایداری (ایثار و مقاومت)، جنگ در جبهه مقاومت اسلامی (عراق و سوریه) و حضور رزمندگان در دفاع از حریم اهل بیت (ع)، فصل تازه‌ای را در تاریخ جهاد کشورمان باز کرد. روایت شجاعت و مردانگی جوانانی که از زندگی‌شان دست می‌کشیدند، از زن و فرزند دل می‌کندند و راهی سوریه می‌شدند بازتاب‌های زیادی در جامعه داشت.

شهدای مدافع حرم در دهه ۹۰ یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس در دهه ۶۰ را زنده کردند. حالا بسیاری می‌خواستند بیشتر از این شهدا بدانند و بیشتر با طرز تفکر و سبک زندگی‌شان آشنا شوند. انتشاراتی‌ها که متوجه این نیاز در جامعه شدند خیلی زود دست به جمع‌آوری خاطرات شهدا زدند و با خانواده‌هایشان صحبت کردند.
پس از چند سال که از جنگ در جبهه مقاومت اسلامی می‌گذرد، رفته‌رفته زندگینامه و خاطرات شهدای مدافع حرم به کتابفروشی‌ها رسید. اولین موج را کتاب «یادت باشد» شهید حمید سیاهکالی مرادی ایجاد کرد؛ کتابی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت و بر محبوبیتش افزود. رهبری درباره این کتاب چنین گفتند: «یک کتابی تازه خوانده‌ام که خیلی برای من جالب بود. دختر و پسر جوان -زن و شوهر- متولّدین دهه‌۷۰، می‌نشینند برای اینکه در جشن عروسی‌شان گناه انجام نگیرد، نذر می‌کنند سه روز روزه بگیرند! به نظر من این را باید ثبت کرد در تاریخ که یک دختر و پسر جوانی برای اینکه در جشن عروسی‌شان ناخواسته خلاف شرع و گناهی انجام نگیرد، به خدای متعال متوسّل می‌شوند، سه روز روزه می‌گیرند. پسر عازم دفاع از حریم حضرت زینب (س) می‌شود؛ گریه ناخواسته این دختر، دل او را می‌لرزاند؛ به این دختر -به خانمش- می‌گوید که گریه تو دل من را لرزاند، امّا ایمان من را نمی‌لرزانَد! و آن خانم می‌گوید که من مانع رفتن تو نمی‌شوم، من نمی‌خواهم از آن زن‌هایی باشم که در روز قیامت پیش فاطمه زهرا (س) سرافکنده باشم! ببینید، این‌ها مال قضایای ۱۰۰ سال پیش و ۲۰۰ سال پیش نیست، مال سال ۹۴ و ۹۵ و مال همین سال‌ها است، مال همین روز‌های در پیش [روی]ما است؛ امروز این است. در نسل جوانِ ما یک چنین عناصری حضور دارند، یک چنین حقیقت‌های درخشانی در آن‌ها حضور دارد و وجود دارد؛ این‌ها را باید یادداشت کرد، این‌ها را باید دید، این‌ها را باید فهمید.»
کتاب «مجید بربری» که شرحی بر زندگی شهید مدافع حرم مجید قربانخانی است، نیز از جمله کتاب‌های دیگری است که با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه پایداری تبدیل شد. ماجرای تحول حر مدافعان حرم و شهادت مظلومانه‌اش برای عموم مردم جذابیت‌های زیادی دارد و بسیاری را برای دانستن راز‌های زندگی این شهید ترغیب کرده است.

«دلتنگ نباش» که خاطرات شهید روح‌الله قربانی را شامل می‌شود، تازه‌ترین عنوانی است که در ادبیات پایداری با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شده است. رهبر انقلاب نیز از این کتاب تمجید کردند و بر محبوبیت بیشترش افزودند.
کتاب‌های خاطرات شهدای مدافع حرم جان تازه‌ای به ادبیات دفاع مقدس داده است. در زمانی که کتاب‌های این حوزه می‌رفت که رنگ تکرار به خود بگیرد، ناگهان کتاب خاطرات شهدای مدافع حرم از راه رسیدند و خون تازه‌ای به این حوزه تزریق کردند. هنوز خاطرات شهدای مدافع حرم زیادی منتشر نشده که در صورت انتشار ادبیات پایداری رونق بیشتری خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار