کد خبر: 962931
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۱
جهادگران سپاه و بسیج در سال‌های اخیر توانسته‌اند شرایط دسترسی به فرصت‌های برابر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای اقشار مختلف جامعه فراهم کنند. اتفاقی که در سال گذشته و دهه فجر پیش با اجرای ۴۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در مناطق کم‌برخوردار کشور همراه بود
مینا محمدی
سرویس ایران جوان آنلاین: سال گذشته حدود ۲ هزار طرح محرومیت‌زدایی جهادگران سپاه در استان پهناور سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید. طرح‌هایی که شامل ساخت پل، مسجد، جاده روستایی، برق‌رسانی، آبرسانی و اهدای چندین هزار بسته‌های معیشتی، نوشت‌افزار تحصیلی و پوشاک می‌شد و شرایط دسترسی به فرصت‌های برابر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای اقشار مختلف جامعه فراهم می‌کرد. درحال حاضر هم عملیات ساخت افزون بر ۵ هزار و ۶۰۰ طرح عمرانی همراه با ۹۱۹ واحد مسکن مددجویی در این استان در دست اجراست که همگی آن‌ها گرد محرومیت را از سیستان و بلوچستان کنار می‌زنند.

جهادگران سپاه و بسیج در سال‌های اخیر توانسته‌اند شرایط دسترسی به فرصت‌های برابر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای اقشار مختلف جامعه فراهم کنند. اتفاقی که در سال گذشته و دهه فجر پیش با اجرای ۴۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در مناطق کم‌برخوردار کشور همراه بود و مردم استان پهناور سیستان و بلوچستان توانستند سهمی ۲ هزار پروژه‌ای از این اقدامات ارزنده ببرند. محرومیت‌زدایی‌هایی که شامل ساخت چندین پل، مسجد، جاده روستایی، برق‌رسانی، آبرسانی و ... در بخش عمرانی و اهدای چندین هزار بسته‌های معیشتی، نوشت‌افزار تحصیلی و پوشاک در بخش فرهنگی و رفاهی می‌شد. البته فعالیت‌های جهادگران سپاهی به همین جا ختم نمی‌شود و آن‌ها هر سال با فراهم کردن جهیزیه هزاران نوعروس شرایط ازدواج را برای جوانان تسهیل می‌کنند.

در این راستا مشاور فرمانده‌کل و دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید: «کمک به محرومیت‌زدایی در ابعاد مختلف دومین هدفگذاری سپاه پاسداران پس از حفظ انقلاب اسلامی است.»
سردار سیدضیاءالدین حزنی اضافه می‌کند: «مهم‌ترین مأموریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از حفظ ارزش‌های نظام و دفاع از کشور، محرومیت‌زدایی و رفع گرفتاری‌های مردم در مناطق محروم و روستایی است.»
وی با اشاره به اینکه مردم‌دوستی و توجه به قشر بی‌بضاعت جامعه در اولویت کاری سپاه پاسداران قرار دارد و با این راهبرد می‌توان برای توسعه و آبادانی کشور گام برداشت، ادامه می‌دهد: «سال ۹۸ رفع چالش کم‌آبی و توجه به اشتغال جوانان به منظور تحقق شعار سال و رونق تولید در اولویت قرار دارد.»
گفتنی است امسال هم همچون سال‌های گذشته اجرای طرح‌های زودبازده و کوچک برای رفع مشکلات اقشار مردم در مناطق روستایی و شهری کشور به عنوان هدف اصلی جهادگران سپاه شناخته می‌شود.

تأمین زیرساخت‌های اشتغالزایی

شایان ذکر است جهادگران سپاهی علاوه بر ایجاد نظم و امنیت و حفاظت از دستاورد‌های انقلاب و کیان میهن اسلامی، اقدامات بیشماری را هم در راستای محرومیت‌زدایی انجام می‌دهند.
در این خصوص نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان می‌گوید: «طرح‌های مسکونی، آموزشی، جایگاه دام، زمین‌های ورزشی، آبرسانی، ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک خانگی، کارگاه‌های اشتغالزایی، استخر ذخیره آب و پرورش ماهی، خانه عالم و مبلغ و مانند آن از جمله کار‌هایی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای رفع محرومیت در سیستان و بلوچستان انجام می‌دهد.»

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی اضافه می‌کند: «دشمنان از سپاه و خدماتی که در جامعه و به مردم مناطق محرومی، چون سیستان و بلوچستان ارائه می‌دهد بسیار عصبانی هستند.»
علاوه بر این اقدامات تخصیص اعتبارات و فراهم کردن زیرساخت‌های اشتغالزایی نیز از جمله فعالیت‌های مهم جهادگران است که به معیشت مردم کمک بزرگی می‌کند. اقداماتی که شامل موارد متعددی همچون ایجاد کارگاه‌های بسته‌بندی، فرآوری محصولات کشاورزی و باغی استان می‌شود. علاوه بر این مصطفی شهریاری، مسئول گروه جهادی شباب الزهرا (س) نیز می‌گوید: «با جذب ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار توانسته‌ایم برای خانواده‌های محروم شهرستان «نیم‌روز» اشتغالزایی کنیم.»

اجرای چندین هزار طرح محرومیت‌زدایی

با اینکه در سال‌های اخیر بحث محرومیت‌زدایی‌هایی که سپاه در مناطق مختلف از جمله سیستان و بلوچستان انجام می‌دهد پررنگ‌تر شده است، اما این دست از اقدامات سپاه سال‌هاست که انجام می‌شود و سردار محمد مارانی، فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در این باره می‌گوید: «از سال ۸۸ تاکنون تعداد ۹هزار و ۲۲۸ پروژه عمرانی و اشتغالزایی در استان سیستان و بلوچستان با اشتغالزایی برای ۲۶هزار و ۹۲۰ نفر به صورت کارگر فصلی و تعداد ۸ هزار و ۹۹۹ نفر به طور دائم ایجاد شده است.» سردار مارانی با بیان اینکه طی این سال‌ها تاکنون به ۴۹۵هزار و ۹۱۸ نفر خدمات اجتماعی ارائه شده است، ادامه می‌دهد: «با راه‌اندازی ۴۹ بیمارستان صحرایی به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از نیازمندان خدمات درمانی- بهداشتی رایگان ارائه شده است.»
فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور با اشاره به طرح‌های محرومیت‌زدایی که در مناطق مختلف استان اجرایی شده است، می‌گوید: «این پروژه‌ها در شهرستان‌های چابهار، سرباز، ایرانشهر، زابل، زاهدان و سراوان به بهره‌برداری رسیده است.» گفتنی است سال گذشته در شهرستان‌های چابهار- سرباز تعداد ۱۹۱ پروژه در حوزه سرزمینی قرارگاه شهید فولادی اجرایی شده که شامل احداث ۱۵ مدرسه در مورتان و روستا‌های اطراف، احداث و مرمت خانه محروم، جاده روستایی، احداث کارگاه صنایع دستی در کمپ و نگور می‌شود.

همچنین در شهرستان ایرانشهر ۲۲۸ پروژه در حوزه سرزمینی قرارگاه شهید معمار کلید خورده است که شامل احداث و تکمیل مدرسه، احداث و مرمت خانه محروم، احداث و تکمیل مسجد، تسطیح اراضی کشاورزی، احداث ۱۰ کارگاه بلدرچین، احداث کارگاه تیرچه بلوک و در و پنجره می‌شود. سردار مارانی با اشاره به ۴۵۴ پروژه که شامل احداث کارگاه خیاطی و فرصت برای تولید بلدرچین می‌شود و در راستای اشتغالزایی است، بیان می‌کند: «عملیات ساخت افزون بر ۵ هزار و ۶۰۰ طرح عمرانی همراه با ۹۱۹ واحد مسکن مددجویی در این استان در دست اجراست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار