کد خبر: 962930
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱
پزشکانی که جهادشان را با خدمت به نیازمندان معنی می‌کنند
اگر از اغلب کودکان سؤال شود در آینده می‌خواهید چه‌کاره شوید حتماً پزشک، مهندس، خلبان یا مشاغلی را بیان می‌کنند که دسترسی به آن‌ها ساده نیست. در این میان افرادی که وارد حیطه پزشکی می‌شوند یک موضوع را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و آن هم نجات جان انسان‌هاست.
سید احمد هاشمی اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: اگر از اغلب کودکان سؤال شود در آینده می‌خواهید چه‌کاره شوید حتماً پزشک، مهندس، خلبان یا مشاغلی را بیان می‌کنند که دسترسی به آن‌ها ساده نیست. در این میان افرادی که وارد حیطه پزشکی می‌شوند یک موضوع را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و آن هم نجات جان انسان‌هاست. هر چند بُعد مالی طبابت یکی از علل گرایش افراد به آن است، اما هستند پزشکانی که با رعایت و توجه به حال و اوضاع اقتصادی خانوار‌ها یا از دریافت ویزیت خودداری یا سعی می‌کنند به عناوین مختلف به دیگران کمک کنند. پزشکان جهادگر از جمله افرادی هستند که بخشی از وقت و درمانشان را به نیازمندان و خانواده‌های بی‌بضاعت اختصاص می‌دهند و با حضور در مناطق کم‌برخوردار جهاد در راه خدا را با خدمت به بندگان خدا تعریف می‌کنند.

نیاز نیست برای یافتن جهادگرانی که بخشی از زندگی خود را در راه خدمت به نیازمندان صرف می‌کنند راه دوری برویم. بسیاری از آن‌ها در کنار ما هستند بدون اینکه ادعایی داشته باشند تا در مورد این عملشان با کسی صحبت کنند. معمولاً حرف زدن با این افراد کار سختی است، چون کارشان را خدمت در راه خدا و تبلیغ آن را ریا می‌دانند.
خانم دکتر نرجس رجا بهشتی دکترای اطفال دارد. چهار روز هفته را در بیمارستان‌های مختلف تهران مشغول کار است و بقیه آن را در مطب شخصی‌اش به معالجه بیماران و کودکان می‌پردازد. ۲۹ ساله و در دو سال گذشته تصمیم گرفته است بخشی از دانش خود را برای نیازمندان به کار گیرد، به طوری که با حضور در مناطق محروم اقدام به معالجه کودکانی می‌کند که خانواده آن‌ها بضاعت مالی ندارند و همه خدماتی که برای این افراد ارائه می‌دهد به صورت رایگان است. با این حال خانم دکتر بهشتی کار خود را خیلی کوچک می‌داند و نمی‌خواهد چیزی در موردش بگوید. کارمندان به طور معمول روز‌های جمعه تعطیل هستند، اما مشاغل حساسی مانند پزشکی تعطیلی ندارند و یک شغل شبانه‌روزی محسوب می‌شود. با این تفاسیر برخی پزشکان برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که بتوانند روز جمعه در کنار خانواده‌شان باشند، اما دکتر بهشتی برنامه‌ریزی کرده است روز‌های جمعه نه در بیمارستان باشد و نه در مطب. وی روز‌های جمعه خود را به ارائه خدمات به بیماران بی‌بضاعت و محروم اختصاص داده است و هر جمعه در یکی از محله‌های محروم حاضر می‌شود تا بیماران را درمان کند.

دکتر بهشتی می‌گوید: «تیم پزشکی که به مناطق محروم می‌روند متشکل از یک تیم دندانپزشکی، جراحی، زنان، اطفال، عمومی و داخلی است و هر زمان که به این مناطق می‌رویم آنقدر مراجعه‌کننده زیاد است که ممکن است در یک روز توانایی پاسخگویی نداشته باشیم و مجبور شویم فردای آن روز هم به آن مناطق مراجعه کنیم.» این دکتر اطفال درباره فعالیت همسرش هم توضیحاتی می‌دهد و بیان می‌کند: «همسرم پزشک نیست و همراه ما نمی‌آید، اما در بخش‌های دیگر گروه‌های جهادی فعالیت دارد و بسیار در این راه مرا حمایت می‌کند.»

وی در مورد چگونگی آشنایی خود با گروه‌های جهادی تصریح می‌کند: «گروه جهادی شهید قاسمی با شناسایی مناطق محروم خدمات مختلفی را به خانوار‌های کم‌درآمد ارائه می‌دهد. یکی از اهدافی که این گروه جهادی دنبال می‌کند بحث سلامت خانواده‌های محروم است و با پزشکان مختلف در این باره صحبت می‌نماید. خوشبختانه این توفیق را داشتم که در بخش اطفال همراه این گروه جهادی شوم و بتوانم به محرومان کمک کنم.» دکتر بهشتی می‌گوید: «در دو سال گذشته ویزیت‌های رایگانی در مناطق مختلف انجام دادم که همه این اقدامات با هماهنگی گروه جهادی شهید قاسمی بود. ظاهراً افراد خدوم دیگر ابتدا به مناطق مراجعه می‌کنند و گزارش آن را در اختیار مسئول گروه قرار می‌دهند. بر اساس شناسایی انجام‌شده از مناطق محروم افراد به آنجا اعزام می‌شوند تا بتوانند مشکل آن‌ها را برطرف کنند.»

ویزیت ۲ هزار نفر در ۱۰ روز

«به طور مرتب به مناطق محروم ایران سفر می‌کنیم که یکی از آن محل‌ها منطقه «جکیگور» در استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه از نظر بهداشتی بسیار محروم است و بنده سعی می‌کنم علاوه بر درمان آن‌ها نکات آموزشی بهداشت را هم در قالب کلاس‌هایی برای بانوان بازگو کنم تا با این نکات آشنا شوند. هر روزی که به این منطقه می‌روم حدود ۲۰۰ نفر برای درمان مراجعه می‌کنند. در ۱۰ روزی که بنده آنجا هستم حدود ۲ هزار نفر ویزیت می‌شوند.»
این‌ها بخشی از صحبت‌های دکتر مجید محمدیان، رزمنده دیروز دفاع مقدس و پزشک عمومی و اطفال امروز است. او که متولد ۱۳۴۵ است به گفته خودش از ۱۳ سالگی در بسیج فعالیت داشته است و تا زمانی که بتواند در این راه پرافتخار خواهد ماند. این پزشک گروه‌های جهادی در بخش اطفال، بهداشت و بلایا فعالیت و تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است.

دکتر محمدیان می‌گوید: «زمان اربعین به عنوان یکی از مخلصان امام حسین (ع) به زائرانی که پیاده به زیارت آن حضرت می‌روند خدمت‌رسانی می‌کنم و در آخرین اربعینی که گذشت حدود ۸۲ هزار نفر توسط تیم ۱۹ نفره ما معاینه و درمان شدند.» این پزشک جهادگر ادامه می‌دهد: «در زلزله کرمانشاه ما به منطقه دالاهو رفتیم و حدود ۶۰۰ نفر را معاینه و درمان کردیم.» البته درمان رایگان این پزشک خیر تنها مربوط به سفر گروه‌های جهادی نمی‌شود و وی در استان قم نیز به مناطق محروم می‌رود تا افراد بیشتری از علم او بهره‌مند شوند. همچنین روزانه چند ساعت را در مساجد مختلف حضور دارد تا به درمان هموطنان بی‌بضاعت بپردازد.

دکتر محمدیان چندین انیمیشن و کتاب کودک و نوجوان در زمینه بهداشت را به سه زبان دنیا ترجمه و منتشر کرده است تا بتواند کاری مفید در این عرصه برای کشور انجام دهد. وی معتقد است ضعف اطلاعات بهداشتی به سواد افراد بازنمی‌گردد و ممکن است برخی افراد در زمینه زناشویی، بهداشت زنان، بهداشت مردان، بهداشت کودکان، بهداشت محیط و ... با ضعف اطلاعاتی روبه‌رو باشند و مراکز آموزش و بهداشتی کشور باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.
این رزمنده دفاع مقدس تأکید می‌کند: «زمانی که به مناطق گرم و خشک مانند سیستان و بلوچستان سفر می‌کنم از یکسو دلم می‌گیرد و از سوی دیگر خوشحالم که می‌توانم کمکی به آن‌ها کنم. وقتی وارد این منطقه می‌شویم از ایستگاه پزشکان تا منطقه «جکیگور» حدود یک ساعت راه است و تحمل گرما در خودرویی که دائماً کولر آن روشن است شاید کمی سخت باشد، اما در راه افرادی را می‌بینیم که با پای پیاده مسیر را طی می‌کنند تا به ایستگاه درمان برسند. ما هم برنامه‌مان را طوری تنظیم می‌کنیم که حتماً این افراد مورد معالجه قرار گیرند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار