کد خبر: 962902
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
ظاهرا مدت هاست عرصه روشنفکری و ادبیات، در امامزاده سازی و متولی گری و کسب و کار، از دیگر میدان‌ها پیش افتاده است!

سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، پیرامون تحریف نوشته اخیرش در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

بار‌ها اندیشیده ام که اگر طنزنویس می‌شدم، در اطراف خود نه تنها از سوژه کم نمی‌آوردم، که از فرط وفور، در انتخاب موضوع می‌ماندم! آخرین قصه خوشمزه‌ای که می‌توان آن را دستمایه فکاهه کرد، چند روز پیش برای خودم رخ داد. قبلا وجیزه‌ای به قلم آورده بودم درباره کامیار شاپور که آن را در سالمرگ وی منتشر ساختم. احتمالا آن را خوانده اید. در آن متن نکاتی بود از یافته‌های من درباره زندگی فروغ فرخزاد در پی مدت‌ها تحقیق. آن را در کانال تلگرامی و پیج اینستایی خویش آوردم و البته برای هیچ رسانه‌ای نیز ارسال نکردم. روز بعد نخست "جوان" آن را به نقل از صفحات مجازی نگارنده منتشر ساخت. پس از آن داعیه داران "اصلاح" را وهم برداشت که از رقیب گزک گرفته اند و نتیجتا علاوه بر اینکه متن را ناقص نشر دادند، تیتری جعلی نیز بر آن افزودند بدین ترتیب: "روزنامه جوان: فروغ فرخزاد به معنای واقعی کلمه بدبخت بود! " این رسانه‌ها به ترتیب "ایسنا"، "خبرآنلاین"، "خبر جنوب" و "عصر ایران" بودند. در حالی که نه آن مقال اصالتا کار جوان بود و نه کلمه بدبخت در آن وجود داشت. من کلمه "نگون بخت" را به کاربرده بودم که اگر چه معناً چندان تفاوتی با بدبخت ندارد، اما عرفاً بسا موجه‌تر است.

از شاهکار رسانه‌ها که بگذریم، ساعتی بعد سر و کله داعیه داران انحصاری فروغ نیز پیدا شد! چیزی در چنته نداشتند جز اینکه: چرا در جوان نگاشته‌ای فروغ بدبخت بود؟... حکایتِ "خسن و خسین دختران مغاویه اند! ". روز بعد خبر رسید که در گوشه‌ای از اینستا، کمینه‌ای کم خرد با قراردادن تراکت طنزآلود فوق، درباره این قلم معرکه گرفته است! به جست وجو برآمدم و دیدم سرکار علیه مجموعا در آمده که: روا نیست بر علیه چنان هنرمندی چنین گفته شود!... در حالی که آن نبشته مجموعا در تمجید از فروغ بود و اگر در فراز‌هایی از آن به ناسازگاری‌های روزگار با وی اشارت رفته، نافی داوری نهایی نیست. نابغه ما در جای دیگری و در پاسخ به اشارتی ناقص که به او یادآور شده بود نگارنده مطلب را مستند به گفت وگوی خود با پوران فرخزاد کرده، درآمده بود: نویسنده باید فایل صوتی را بیاورد... و البته قبل از ارائه صوت و احتمالا از بیم آن، پیشاپیش حکم کرده که: نگارنده فایل را تقطیع خواهد کرد!... گو اینکه او نسخه اصلی را دارد و می‌تواند نشان دهد که کجای آن تقطیع شده است؟... بیش از این وقتتان را به تُرهات این نوباوه نگیرم و دامن کلام را درکشم بدین نکته که: ظاهرا مدت هاست عرصه روشنفکری و ادبیات، در امامزاده سازی و متولی گری و کسب و کار، از دیگر میدان‌ها پیش افتاده است!
#میترا_ابراهیمی
#فروغ_فرخزاد
#کامیار_شاپور
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار