کد خبر: 962837
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
پایگاه «الشهدا» مربوط به نیرو‌های حشدالشعبی در آمرلی، واقع در استان صلاح‌الدین عراق روز جمعه مورد حمله پهپاد‌های ناشناس قرار گرفت؛ حمله‌ای مشکوک که در جریان آن چند نیروی بسیج مردمی عراق زخمی شدند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سخنگوی سازمان حشدالشعبی بدون اینکه انگشت اتهام به سوی طرف خاصی بگیرد، گفته که «الحشد دشمنان زیادی دارد از جمله داعش، امریکایی‌ها و کشور‌هایی که الحشد طرح‌های آنان علیه عراق را ناکام گذاشت»، ولی هیچ کدام تاکنون مسئولیت حمله به پایگاه الشهدا را بر عهده نگرفته است. برخی منابع به صورت مشخص انگشت به سمت رژیم صهیونیستی گرفته‌اند.
به گزارش «جوان»، پایگاه الشهدا مربوط به تیپ ۱۶ حشدالشعبی عراق در آمرلی صبح جمعه دو مرتبه هدف حمله پهپاد‌های ناشناس قرار گرفت. طی هفته‌های اخیر، پایگاه‌های حشدالشعبی به ویژه در مرز‌های سوریه هدف حمله قرار گرفته، ولی این برای اولین بار است که منابع غربی و عربی مدعی شده‌اند که نیرو‌های سپاه پاسداران نیز در این حملات آسیب دیده‌اند، خبری که البته مقام‌های الحشد آن را قویاً تکذیب کرده‌اند. وزارت دفاع عراق تأیید کرده که دو نفر از نیرو‌های حشدالشعبی در اثر این حمله زخمی شده‌اند، اما گزارش‌های محلی حاکی از آن هستند که در این حمله چند تن دیگر نیز شهید شده‌اند که البته به گفته «علی الحسینی» سخنگوی سازمان حشدالشعبی، هیچ کدام آن‌ها جزو نیرو‌های سپاه پاسداران نیستند: «بر خلاف آنچه رسانه‌های مغرض می‌گویند، هیچ کشته‌ای از نیرو‌های مستشاری یا سپاه پاسداران وجود ندارد.» الحسینی می‌گوید: «در یک شهرستان کوچک مانند طوزخورماتو، مستشار ایرانی در یک اردوگاه اداری چه می‌کند؟»
این حمله یک روز بعد از آن رخ داد که وزارت خزانه‌داری امریکا چهار تن از عراقی‌ها از جمله دو فرمانده حشدالشعبی و دو استاندار سابق این کشور را به اتهام نقض حقوق بشر و فساد تحریم کرد. همین باعث شده که ظن و گمان‌ها درباره نقش امریکا در حمله به پایگاه الشهدا افزایش پیدا کند. پنتاگون هرچند گفته «از حمله احتمالی به حشدالشعبی اطلاع یافتیم» ولی تأکید کرده است: «اطمینان داریم که نیرو‌های امریکایی در این حمله مشارکت نداشتند.» هیچ گروه دیگری هم مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته و اطلاعات بیشتری هم درباره آن منتشر نشده، ولی نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل کمیته تحقیقات درباره حمله به پایگاه الشهدا را صادر کرده است. محمد کریم البلداوی، معاون استاندار صلاح‌الدین نیز گفته که ۴۸ ساعت آینده یا کمتر از آن برای شناسایی طرفی که در این حمله دست داشته، کافی خواهد بود.

طرف‌های مختلف یا یک طرف؟
تاعصر روز گذشته، هیئت حشدالشعبی درباره این حمله پهپادی بیانیه‌ای صادر نکرده، ولی یک منبع آگاه دیروز به العالم گفت چند روز قبل یک هواپیمای امریکایی از نوع بی ۳۵۰ اقدام به تصویربرداری هوایی از کوه‌های سنجار و مناطق جنوب آن کرده است. ثائر البیاتی، دبیرکل شورای عشایر عربی در مناطق مورد مناقشه نیز ادعا کرده که حمله پهپادی تأسیسات حیاتی اردوگاه را هدف گرفت و به کشته شدن نیرو‌هایی از حزب‌الله عراق منجر شد. وی با بیان اینکه در این اردوگاه موشک‌های بالستیک وجود دارند، گفت: این حمله پس از انجام عملیات نظارتی صورت گرفت. محمد کریم البلداوی، معاون استاندار صلاح‌الدین گفته که طرف‌های مختلفی چه در میان کشور‌های منطقه یا امریکا یا اسرائیل وجود دارند که به دنبال تضعیف و هدف قرار دادن حشدالشعبی هستند. به گفته او، دشمنان عراق و هیئت حشدالشعبی دست به این حملات می‌زنند؛ هیئتی که همه برنامه‌های تجزیه‌طلبانه صهیونیستی-امریکایی را در منطقه ناکام گذاشته است.
برخی منابع رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که این حمله را اسرائیلی‌ها انجام داده‌اند. نیوز ۲۴ نیز از قول منابعی از حزب‌الله که نام آن‌ها را ذکر نکرده، احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی در حمله به پایگاه حشدالشعبی را بعید ندانسته است. «هشام الهاشمی»، کارشناس امنیتی عراقی، تأکید کرد که ویدئوی منتشرشده از حادثه حمله به حشدالشعبی نشان می‌دهد که حجم انفجار بسیار بیشتر از توانایی پهپاد‌های داعشی است. او گفت که با تأکید پنتاگون بر اینکه این حمله کار امریکا نبوده، احتمال دست داشتن اسرائیل در این حادثه شدت می‌گیرد، به خصوص که اسرائیل پیش از این تهدید کرده بود که برای حفظ امنیت خود کارگاه‌ها و مخازن سلاح حشدالشعبی را هدف قرار خواهد داد. این کارشناس امنیتی تأکید کرد که با توجه به دقت بالای این عملیات آن را یا باید کار اسرائیل دانست یا امریکا و با انکار دومی احتمال اول شدت می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار