کد خبر: 962744
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشت: ظهارات مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا که طی آن حقوق ایران برای غنی سازی اورانیوم را نفی کرده است فاقد هرگونه ارزش و اعتبارحقوقی است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز جمعه در یادداشتی کوتاه به اظهارات بولتون در نفی حق غنی سازی ایران واکنش داد.

متن یادداشت دبیر شورای عالی امنیت ملی به شرح زیر است:

۱-️ غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز، حق همه کشور‌هایی است که عضو معاهده NPT هستند و قابل سلب یا اعطاء نیست.
۲-️ امریکایی‌ها چنین تفسیری از NPT نداشتند و ایران در سال ۱۳۹۱ وادارشان کرد که به چنین حقی اعتراف کنند و بعد پای میز مذاکره بنشینند.
۳-️ پذیرش حق قانونی ایران برای غنی سازی اورانیوم از سوی آمریکا، شرط وروداین کشور به مذاکرات هسته‌ای بود و نه نتیجه آن.
۴-️ کشور‌های ۱+۵ در موافقت نامه برجام بر حق قانونی ایران برای داشتن غنی سازی اورانیوم از سوی ۱+۵ صحه گذاردند و بر آن تاکید نمودند.
۵- قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، حق غنی سازی ایران را تبدیل به سندی بین المللی و الزام آور برای کشور‌های جهان کرد.
۶-️ اظهارات مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا که طی آن حقوق ایران برای غنی سازی اورانیوم را نفی کرده است، نمادی از بدعهدی، یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن مجموعه هنجار‌های بین المللی بوده و فاقد هرگونه ارزش و اعتبارحقوقی است.
۷-️ اظهاراتی از این دست نشان‌می دهد که اقدام ایران برای کاهش پلکانی تعهدات برجامی تنها مسیر مواجهه با کشوری است که پذیرش هرگونه تعهد را برنمی تابد.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار