کد خبر: 962695
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
سعيد احمديان
تبرئه مقصران اتفاقات تلخ و جنجالی فینال جام حذفی در اهواز دور از ذهن نبود، خبری که آخر هفته گذشته رسانه‌ای شد و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، حکم محرومیت سعید فتاحی رئیس کمیته مسابقات و بهاروند رئیس سازمان لیگ توسط کمیته اخلاق را وتو و محرومیت‌شان را لغو کرد. در سوی دیگر خبری از اعلام نتایج کارگروه بررسی اتفاقات فینال جام حذفی که توسط وزارت ورزش تشکیل شده بود، نیست و به نظر می‌رسد قرار نیست پرونده تخلفات صورت گرفته در مسابقه پرسپولیس و داماش که جنجال‌ها و خسارت‌های زیادی را به بار آورد، به نتیجه برسد. هم عملکرد فدراسیون فوتبال و هم وزارت ورزش گویای همه چیز است و اینکه اراده‌ای برای برخورد با مدیران متخلف سازمان لیگ و برگزار‌کننده فینال جام حذفی وجود ندارد.
البته چنین برخوردی در فدراسیون فوتبال و در مجموعه وزارت ورزش غیرطبیعی نیست و کارنامه مهدی تاج و مسعود سلطانی‌فر بیانگر این است که این دو نهاد نتوانسته‌اند در مواجهه با سوءمدیریت‌های هزینه‌زایی که در فوتبال رخ می‌دهد، برخورد قاطع و محکمی داشته باشند. چنین رویکردی سبب شده چالش‌هایی که فوتبال با آن درگیر است، نه تنها کاهش پیدا نکند، بلکه سال به سال شاهد افزایش ناهنجاری بیشتری در فوتبال ایران باشیم. نکته قابل تأمل نوع برخورد تحقیرآمیز و دور از تأسف رئیس فدراسیون فوتبال برابر آشوب‌های صورت گرفته در استادیوم‌ها در هفته‌های پایانی فصل اخیر است. جایی که مهدی تاج به جای ابراز تأسف از مرگ و همچنین نابینا شدن چند هوادار با گفتن عبارت «چشم کور شده» به نوعی برخوردی تحقیرآمیز با فجایع تأسفباری دارد که در استادیوم‌های فوتبال رخ داده است.
با وجود فرافکنی‌های صورت گرفته، سوءمدیریت مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در اتفاقات تلخ استادیوم‌های تهران، اصفهان و اهواز که به کشته شدن یک نفر و نابینا شدن چند نفر منجر شد، اظهر من الشمس است. با این حال تاج و همکارانش که با یک سازماندهی هدایت شده با وتوی رأی کمیته اخلاق، اجازه برخورد با مدیران متخلف سازمان لیگ را نداده‌اند، همچنان سعی دارند تقصیر‌ها را به گردن دیگر عوامل برگزارکننده مسابقات بیندازند. علاوه بر رفع اتهام از مجموعه فدراسیون فوتبال، تاج دیروز در صحبت‌هایش در برنامه ورزش و مردم شبکه یک تلویزیون به صورت کنایه‌آمیز با گفتن این جمله که «با وجود پر شدن ورزشگاه، برخی در ورودی را باز کردند تا جمعیت اضافه وارد استادیوم شوند»، باز هم تقصیر‌ها را به گردن نیروی انتظامی انداخت و این نیرو که صحنه‌های کتک خوردن و سر‌های شکسته مأمورانش توسط تماشاگران در فینال جام حذفی و بازی پرسپولیس و سپاهان در تهران هنوز فراموش نشده را به عنوان مقصر اتفاقات فینال جام حذفی معرفی کرد!
البته مظلومیت نیروی انتظامی در جنجال‌های استادیوم‌های فوتبال در چند ماه گذشته بر کسی پوشیده نیست و شاهد آن هم آسیب دیدن چندده مأمور نیروی انتظامی در جنجال‌های تماشاگران در ورزشگاه‌های فوتبال است. با وجود چنین مسئله‌ای، اما فدراسیون فوتبال با یک فرار رو به جلو، نیروی انتظامی را مقصر معرفی می‌کند. در این راستا بدیهی است که مسئولان نیروی انتظامی که بیشترین تعامل را با فوتبالی‌ها داشته‌اند و همواره به دلیل برقراری امنیت مورد تقدیر اهالی فوتبال قرار گرفته‌اند، نباید اجازه دهند مهدی تاج و همکارانش برای لاپوشانی سوءمدیریت خود، آن‌ها را قربانی کنند، به خصوص که فدراسیون فوتبال به عنوان برگزار‌کننده مسابقات، مسئول اصلی اتفاقاتی است که در جریان بازی در استادیوم‌ها رخ می‌دهد.
حال با توجه به بی‌تفاوتی وزارت ورزش و همچنین فرافکنی فدراسیون فوتبال و جانبداری از متهمان اصلی حواشی فینال جام حذفی در اهواز به نظر می‌رسد علاوه بر اعاده حیثیتی که از سوی نیروی انتظامی باید صورت گیرد، قوه قضائیه نیز باید با تشکیل پرونده برای مدیران فوتبال که باعث مرگ و نابینا شدن چند هوادار در جریان اتفاقات جنجالی ورزشگاه‌های تهران، اصفهان و اهواز شده‌اند، به این مسئله ورود پیدا کند. به‌طور قطع در حالی که نه فدراسیون فوتبال و نه وزارت ورزش اراده لازم را برای برخورد با سوءمدیریت‌های پرهزینه ندارند، در این بین قوه قضائیه باید با احضار متهمان و دادگاهی کردن مدیرانی که در چنین جنجال‌هایی نقش داشته‌اند، ضمن برخورد قاطع و محکم به روند کاهش جنجال‌های استادیوم‌های فوتبال کمک کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار