کد خبر: 962675
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
در پی ادعای رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز، مقامات برخی کشور‌ها خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شدند. روسیه گفته است که تمرکز نیرو‌های خارجی وضعیت در خلیج فارس را بدتر و احتمال درگیری نظامی را افزایش می‌دهد. ژاپن هم از این مسئله ابراز نگرانی کرده و خواستار حفظ آرامش در منطقه شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تشدید تنش بین ایران و امریکا در ماه‌های اخیر، موجی از نگرانی را بین سایر کشور‌ها به راه انداخته است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روز پنج شنبه در سخنانی مدعی شد یک کشتی جنگی امریکا، در خلیج فارس یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است. این خبر هرچند از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد، اما مقامات سایر کشور‌ها درباره تشدید تنش بین تهران و واشنگتن ابراز نگرانی کردند.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه در واکنش به ادعای دونالد ترامپ درباره سرنگونی پهپاد ایرانی گفت: «ما در جریان اظهارات اخیر ترامپ قرار گرفته‌ایم و متأسفانه باید گفت تمرکز نیرو‌های خارجی به اندازه‌ای زیاد شده است که احتمال هر حادثه‌ای می‌رود».
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی گفت: «ما بار‌ها به امریکا گفته‌ایم که از تشدید تنش با ایران در خلیج فارس خودداری کند چرا که اکنون وضعیت نه تنها خطرناک است بلکه هر لحظه امکان درگیری نظامی وجود دارد». وی با ابراز تأسف از اظهارات و اقدامات مقامات کاخ سفید علیه ایران اظهار داشت: «طرف امریکایی به‌رغم همه درخواست‌های ما و سایر کشور‌ها به شدت و با لجاجت سیاست تنش‌آفرینی و فشار حداکثر بر ایران را ادامه می‌دهد».
ریابکوف بار دیگر هشدار داد: «این سیاست اشتباه است و پیچیدگی بیشتر اوضاع و بروز حوادث را در پی خواهد داشت». همچنین یکی از مقامات ژاپن با ابراز نگرانی از ادعای رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر سرنگونی پهپاد ایرانی و تأثیر آن بر متشنج شدن منطقه گفت که توکیو در راستای آرام کردن اوضاع تلاش می‌کند.
به گزارش «اس. پی‌گلوبال»، یاسوتوشی نیشیمورا، معاون دبیر ارشد کابینه ژاپن روز جمعه گفت: «پس از اینکه امریکا اعلام کرد که یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است، ژاپن به شدت درباره افزایش تنش در خاورمیانه نگران است». وی گفت: «ما به همراه کشور‌های مربوط در حال گردآوری اطلاعات درباره پهپاد سرنگون شده هستیم. ژاپن به همراه این کشور‌ها می‌کوشد اقدامات دیپلماتیک خود را برای کاهش تنش و ثبات‌آفرینی در خاورمیانه افزایش دهد».
از سوی دیگر، مقامات بلندپایه دهلی نو روز جمعه اعلام کردند با اینکه دو ناو جنگی و یک هواپیمای تجسسی هند مدت بیشتری را در خلیج فارس به منظور محافظت از کشتی‌های این کشور سپری خواهند کرد، اما به ائتلاف ضدایرانی که امریکا به دنبال تشکیل آن در این منطقه است نخواهد پیوست. یک مقام هند در این باره گفت: «این اقدام سبب خواهد شد هند به صورت مستقیم در مقابل ایران قرار گیرد. دهلی نو دارای روابط تاریخی، فرهنگی و تجاری با ایران است. همچنین هند به طور سنتی هیچ‌گاه به چنین ائتلاف‌های نظامی نپیوسته است، زیرا ترجیح می‌دهد تحت پرچم سازمان ملل متحد فعالیت کند.»
همزمان با ادعای دونالد ترامپ در خصوص سرنگونی پهپاد ایرانی در خلیج فارس، وزارت خارجه امریکا روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای از توقیف یک کشتی حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس ابراز ناخرسندی کرد و مدعی شد که ایران در حال آزار کشتی‌هایی است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند. به نوشته شبکه ان‌بی‌سی، در بخشی از این بیانیه آمده است که «امریکا ادامه آزار کشتی‌ها و ایجاد اخلال در عبور امن از داخل و اطراف تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قویاً محکوم می‌کند».
همچنین ارتش امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از نیرو‌های مستقر روی ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» گم شده و در حال حاضر عملیات جست‌وجو و نجات برای یافتن او در دریای عرب در جریان است. به نوشته خبرگزاری رویترز، در بخشی از بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا آمده است: «این ملوان پس از آنکه گزارش شده است که یک نفر از عرشه آبراهام لینکلن سقوط کرده، در فهرست نیروی وظیفه با وضعیت مکانی نامعلوم قرار گرفته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار