کد خبر: 962670
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
ساقط کردن پهپاد ایرانی از ادعا تا واقعیت
هنوز یک ماه از خبر سرنگونی پهپاد متجاوز امریکایی گلوبال هاوک به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران با پدافند هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب نگذشته است که رئیس جمهور امریکا پنج‌شنبه شب در اظهار نظری توأم با ذوق‌زدگی در جمع خبرنگاران حاضر و مدعی شد: «یک ناو نیروی دریایی امریکا یک پهپاد ایرانی را در قالب «اقدامی تدافعی» ساقط کرده است.»
رحیم زیاد علی
سرویس سیاسی جوان آنلاین:  خبری که ساعاتی بعد از سوی سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تکذیب شد. روابط عمومی سپاه نیز با انتشار فیلم و تصاویری از ناوچه امریکایی که پهپاد ایرانی فیلمبرداری کرده بود، دروغ ترامپ را نشان داد.
بامداد پنج‌شنبه سی ام خرداد ۹۸ بود که روابط عمومی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبه‌روی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.» اکنون و قریب به یک ماه از آن زمان، رئیس جمهور امریکا مدعی می‌شود که ناو امریکایی یواس‌اس باکستر یک پهپاد ایرانی را در فاصله هزار یاردی (حدود یک کیلومتر) سرنگون کرده است، تا شاید به‌زعم خود و به تلافی آن تحقیر تاریخی، قدرت مخدوش شده امریکا را ترمیم کند، اما این خبر بیش از آنکه واقعیت داشته باشد، توهمی بیش نیست.
پیشتر سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در برنامه‌ای تلویزیونی ضمن بیان اقتدار نیرو‌های سپاه در خلیج فارس گفته بود: امریکایی‌ها در خلیج فارس از ترس‌شان گاهی توهم می‌زنند که هواپیمای ایرانی بالای سرشان است.
اما ماجرا از زمانی آغاز شد که پنج‌شنبه شب، دونالد ترامپ در صحبت‌های خود با خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد که یک ناو نیروی دریایی امریکا یک پهپاد ایرانی را در قالب «اقدامی تدافعی» ساقط کرده است. ترامپ افزود: ناو یو‌اس‌اس‌باکستر (ال‌اچ‌دی-۴) پنج‌شنبه این پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داده است. او مدعی شد: ناو باکستر اقدام دفاعی علیه پهپاد ایرانی به عمل آورد که در فاصله نزدیک حدوداً هزار یاردی به آن حضور داشته و هشدار‌های متعدد برای عدم تهدید امنیت این ناو و خدمه آن را نادیده گرفته بود. رئیس‌جمهور امریکا ادعا کرد: پهپاد ایرانی بلافاصله منهدم شد. ترامپ البته به این اظهارات بسنده نکرد و مدعیات خود را در قابل ویدئویی در توئیتر منتشر کرد و نوشت: «می‌خواهم همه را از اتفاقی که امروز در تنگه هرمز رخ داد و ناو باکسر نیز در آن نقش داشت، مطلع کنم.» او در این توئیت ادعای «اقدام تدافعی ناو باکسر علیه ناو ایرانی» را تکرار کرد. رئیس جمهور امریکا در حالی از هدف قرار گرفته شدن یک پهپاد ایرانی در تنگه هرمز خبر می‎دهد که وزارت دفاع این کشور در بیانیه خود هیچ نامی از ایران به میان نیاورده است.

پهپاد‌های ما سالم هستند
سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، اما روز گذشته ادعای رئیس جمهور امریکا در خصوص سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرد و گفت: تمام پهپاد‌های ما سالم هستند.
سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، اعلام کرد: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم رئیس جمهور تروریست امریکا، تمامی پهپاد‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر ترامپ پس از انجام مأموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی‌شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر امریکایی با پهپاد‌های ایرانی گزارش نشده است. سردار شکارچی اینگونه اظهارات بی پایه و اساس رئیس جمهوری امریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن سازی منطقه مهم خلیج فارس و آبراه استراتژیک تنگه هرمز تلقی کرد و اظهار داشت نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین‌المللی، مأموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.

انتشار فیلم از ناو امریکایی
در عین حال در پی وعده داده شده برای ارائه تصاویر پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه از ناو آمریکایی «یو‌اس‌اس باکستر» که مدعی سرنگون کردن پهپاد ایران در روز پنج‌شنبه و در تنگه هرمز شده بود، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین تصاویر مرتبط با این ماجرا را برای اثبات این دروغ امریکایی رسانه‌ای کرد.
در این گزارش آمده است: با اشراف اطلاعاتی نیرو‌های مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روز پنج‌شنبه حین اجرای مأموریت‌های جاری، ورود ناوچه امریکایی «یو اس اس باکستر» و پنج فروند شناور همراه را به طور کامل و از لحظه ورود به تنگه هرمز، به مدت سه ساعت تحت رصد کامل و نظارت دقیق داشته است و در این مدت پایگاه‌های پهپادی خودی، هیچ‌گونه اقدام غیرمتعارف و تهدید کننده‌ای از سوی نیرو‌های تروریستی آمریکا در ناو مذکور را ثبت و مشاهده نکرده اند.
بر این اساس طرح ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز بدون ارائه هیچ سندی بیش از پیش دروغ و بی پایه و اساس بودن اظهارات مقامات آمریکایی در این خصوص را آشکار و اثبات کرد.
 
واکنش ظریف
علاوه بر اظهار نظر مقامات دفاعی جمهوری اسلامی ایران به ادعا‌های مضحک امریکایی‌ها، واکنش مقامات دیپلماتیک کشورمان در این باره هم جالب توجه بود. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاران در راهرو‌های سازمان ملل گفت: هنوز اطلاعی درباره هدف قرار گرفتن پهپاد ایرانی نداریم و امروز گزارشی درباره از دست دادن پهپاد دریافت نکرده‎ایم.
ظریف همچنین دقایقی بعد از ادعای ترامپ مبنی بر سرنگونی یک فروند پهپاد ایرانی از سوی ناو امریکایی در تنگه هرمز، با انتشار نقشه‌ای که مرز‌های دو کشور ایران و امریکا در آن برجسته شده است، در یک کلمه نوشت: «یادآور». وزیر امورخارجه در پیام توئیتری کنایه‌آمیز به کاخ سفید یادآوری کرد که تنگه هرمز در کجای جهان قرار دارد و مرز‌های ایران و امریکا کجاست. وی با انتشار این توئیت و نقشه‌ای که در آن محدوده حضور ناو امریکایی در تنگه هرمز مشخص شده است، به طرف امریکایی یادآوری کرده که رویکردشان در این منطقه تا چه اندازه مداخله‌جویانه بوده و حضور ناو‌های آن‌ها چقدر از مرز‌های امریکا دور و به مرز‌های ایران نزدیک است.

عراقچی: شاید پهپاد خودشان را زده‌اند!
واکنش توئیتری معاون سیاسی ظریف به ادعای ترامپ، اما آمیخته با طعنه و تحقیر طرف امریکایی بود. عباس عراقچى نوشت: ما هیچ پهپادى را نه در تنگه هرمز و نه در هیچ جاى دیگر از دست نداده‌ایم. نگرانیم که نیروهاى امریکا پهپاد امریکایى را به اشتباه ساقط کرده باشند!

پهپاد شاید اماراتی باشد
برخی از رسانه‌های عربی منطقه دیروز در گمانه‌زنی‌هایی اعلام کردند پهپاد مورد هدف قرار گرفته که ترامپ مدعی بود ایرانی است متعلق به کشور امارات بوده است.
این رسانه‌ها در عین حال تصریح کردند: پیرامون این خبر هنوز هیچ مدرک یا منبع موثقی وجود ندارد. اما خبر اینکه امریکایی‌ها به اشتباه پهپاد اماراتی را زده‌اند هر لحظه دارد بیش از پیش رسانه‌ای می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
0
امریکا ب لطف برجام و ایران رو ب افوله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار