کد خبر: 962502
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
گزارش «جوان» از مجمع انتخاباتی پرحاشیه فدراسیون کشتی
علیرضا دبیر حالا هجدهمین رئیس فدراسیون کشتی است. قهرمان سابق المپیک سیدنی که پس از مدتی مزه کردن سیاست با حضور در شورای شهر، دیروز با رأی مجمع کشتی به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد تا به قول خودش به خانه‌اش برگردد. البته این‌بار نه با دوبنده و برای سرشاخ شدن با حریفان در تشک کشتی، بلکه با کت‌وشلوار و نشستن بر میز ریاست کشتی.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: روز موعود کشتی رسید تا پس از ماه‌ها بلاتکلیفی سرانجام ورزش اول ایران رئیس جدیدش را بشناسد. سالن نونوار شده قاسم فارسی آکادمی ملی المپیک در مجموعه انقلاب تهران دیروز میزبان اعضای مجمع فدراسیون کشتی بود تا با رأی‌هایی که به صندوق می‌اندازند، جانشین رسول خادم را مشخص کنند و فدراسیون کشتی پس از ۹ ماه رئیس‌دار شود.

انتخاب دور دومی دبیر
شش نامزد برای یک صندلی، حکایت دیروز انتخابات فدراسیون کشتی بود. نفراتی که هم نام‌های شناخته شده بین‌شان بود هم کمتر شناخته شده، قبل از شروع رأی‌گیری، اما علی‌اکبر جیره‌سرایی و جاسم امیری انصراف دادند تا اعضای مجمع از بین چهار نامزد باقی مانده یکی را برای ریاست کشتی انتخاب کنند. علیرضا دبیر و حمید بنی‌تمیم دو چهره شناخته شده اهالی کشتی بودند و عبدالمهدی نصیرزاده و علی‌اصغر آزوره هم دو نامزد دیگری بودند که می‌خواستند شانس خود را برای رسیدن به صندلی مدیریت کشتی امتحان کنند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد دبیر، بنی‌تمیم و نصیرزاده مثلث اصلی رقابت دیروز بودند که رأی‌ها را در مرحله اول بین خودشان تقسیم کردند تا هیچ نامزدی اکثریت آرا را به دست نیاورد و انتخابات به دور دوم بکشد. دبیر با ۱۸ رأی و نصیرزاده با ۱۲ رأی راهی دور دوم شدند و بنی‌تمیم با ۱۱ رأی و آزوره با دو رأی کنار رفتند.
در دور دوم رأی‌های بنی‌تمیم سرنوشت را رقم زد. ۱۱ رأی او در کنار دو رأی آزوره به ۱۸ رأی دبیر اضافه شد تا در نهایت دبیر با ۳۱ رأی از ۴۳ رأی به عنوان رئیس جدید فدراسیون کشتی انتخاب شود. نصیرزاده هم همان ۱۲ رأی دور اول را به دست آورد تا بازنده این رقابت نام گیرد و ماراتن نفسگیر انتخابات کشتی به پایان برسد.

از بهشت به خانه کشتی!
حالا علیرضا دبیر دو سال بعد از پایان کارش در شورای شهر در خیابان بهشت از امروز مسیر اتوبان تهران – کرج و مجموعه ورزشی آزادی را باید طی کند تا با حضور در دفترش در خانه کشتی به عنوان نفر اول کشتی کارش را آغاز کند. انتخاب دبیر در حالی بود که او با توجه به عدم احراز صلاحیتش توسط نهاد‌های نظارتی، ۴۸ ساعت قبل از انتخابات توانست مجوز حضور بگیرد. مجوزی که او را به شانس اول انتخابات تبدیل کرد تا در غیاب امیررضا خادم و عباس جدیدی که صلاحیت‌شان احراز نشده بود کار آسان‌تری برای رسیدن به صندلی کشتی پیش‌رو داشته باشد. البته دبیر در صحبت‌هایش در مجمع به شدت از بیرون گذاشتن قهرمانان کشتی انتقاد کرد: «نمی‌دانم جرم جدیدی و خادم چیست، اما‌ای کاش اینجا بودند. فکر می‌کنم جرمشان دوست داشتن کشتی باشد.»
با تمام این حاشیه‌ها، دبیر در حالی به صندلی ریاست کشتی رسید که به گفته خودش در ۱۳ سال گذشته دو بار می‌توانسته به این صندلی برسد، اما یک‌بار لابی‌های سیاسی و بار دیگر بی‌میلی خودش سبب شد تا انتظارش برای رسیدن به مدیریت کشتی طولانی شود: «سال ۸۵ هم می‌توانستم رئیس فدراسیون شوم، اما معامله سیاسی کردند و من وارد این بازی نشدم. قبل از المپیک ریو خواستند برای من حکم سرپرستی بزنند که موافقت نکردم، گرشاسبی هم شاهد این صحبت من است.» البته دبیر در قامت ریاست فدراسیون کشتی با توجه به عدم احراز صلاحیتش توسط نهاد‌های نظارتی و ایراد گرفتن سازمان بازرسی به حضورش در انتخابات، کار سختی پیش‌رو خواهد داشت، مسئله‌ای که می‌تواند برای کشتی چالش‌برانگیز و هزینه‌زا باشد.

انتخابات مهندسی شده بود؟
انتخاب علیرضا دبیر حاشیه‌های دیگری هم داشت و رقبای اصلی وی در مصاحبه‌هایشان پس از پایان مجمع، نحوه انتخاب شدن دبیر را زیر سؤال بردند. مانند عبدالمهدی نصیرزاده که گفته می‌شود از نزدیکان یکی از اعضای ارشد دولت حسن روحانی است، وزارت ورزش را به مهندسی انتخابات متهم کرد: «می‌گویند هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که بگندد نمک. من فقط  احساس می‌کنم وزارت ورزش باید رویه سالم‌تری در پیش بگیرد. کاملاً مشخص بود چیدمان مجمع مهندسی شده بود، حتی نعمتی تماس می‌گرفت و برای کاندیدای خاصی تبلیغ می‌کرد.»
حمید بنی‌تمیم دیگر نامزد مطرح انتخابات نیز دیروز در لفافه و با کنایه اعتراضش را به گرفتن مجوز دقیقه نودی دبیر با وجود عدم احراز صلاحیت عنوان کرد: «تمایلی به صحبت درباره تأیید صلاحیت‌ها ندارم. انتخابات یک هنر است و هنر دوستان از ما بیشتر بود. فقط امیدوارم کشتی ما هرچه زودتر به آرامش برسد و دیگر حاشیه‌ای نداشته باشد و در المپیک هم موفق باشد. مراجع نظارتی نیز باید کارشان را انجام دهند تا اگر مشکلی بوده، بررسی کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار