کد خبر: 962498
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
ایران تأیید کرده که نفتکش ریاح که منابع غربی از ناپدید شدن آن خبر داده‌اند، در سواحل ایران است، ولی دلیل انتقال آن به سواحل ایران، نقص فنی بوده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز گفت که یک نفتکش خارجی که ظاهراً همان نفتکش ریاح است، به علت نقص فنی توسط یدک‌کش‌ها و برای تعمیرات به لنگرگاهی در آب‌های ایران هدایت شده است. موسوی گفته که این نفتکش پس از بروز نقص فنی درخواست کمک کرده و نیرو‌های ایرانی، طبق مقررات بین‌المللی برای کمک به سمت نفتکش رفته و آن را با یک یدک‌کش منتقل کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه جزئیات بیشتر در این باره را به بعد موکول کرده است. روز سه شنبه منابع غربی از جمله روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست گزارش کردند اطلاعات حمل و نقل دریایی نشان می‌دهد یک نفتکش متعلق به امارات از دو روز پیش در حال عبور از تنگه هرمز در آب‌های متعلق به ایران متوقف شده و دستگاه ردیابش از آن زمان خاموش شده است. آسوشیتدپرس نیز همین روایت را تأیید کرده و گفته که تانکر ریاح چند روز پیش در زمان عبورش از تنگه هرمز مسیرش را به سمت ایران تغییر داده و سپس از ارسال اطلاعات مربوط به محل خود خودداری نمود. برخی منابع گفته‌اند مقصد نفتکش ریاح بندر شارجه در امارات متحده عربی بوده و برخی هم مقصد آن را فجیره گزارش کرده‌اند. هرچند این نفتکش در چارچوب قوانین ثبت کشتی ها، در امارات ثبت شده، ولی خبرگزاری رسمی امارات دیروز از قول یک مقام اماراتی که نامش فاش نشده گزارش کرد که چنین نفتکشی نه به امارات تعلق دارد و نه در اجاره این کشور بوده است. این مقام مسئول گفته است که این نفتکش پرسنل اماراتی هم نداشته است و درخواست کمکی هم ارسال نکرده است. هرچند یک مقام امریکایی که خواسته نامش فاش نشود، درباره موضع ایران در خصوص کمک به نفتکش ریاح ابراز تردید کرده و گفته که هرچند این نفتکش در آب‌های سرزمینی ایران است، اما مشخص نیست که این کشتی توقیف شده، یا به آن امدادرسانی شده، ولی رویترز نوشته که از زمان اعمال تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران، بسیاری از کشتی‌ها از مسیر‌های تازه تردد می‌کنند، سامانه‌های مکان‌یاب خود را خاموش و مقصد نهایی خود را پنهان می‌کنند. علاوه بر این، آنچه وضعیت کشتی ریاح را پیچیده کرده، دشواری مشخص کردن مالک آن است. تا این لحظه، هیچ کشور یا شرکتی ادعایی مبنی بر مالکیت این نفتکش مطرح نکرده است. به نوشته رویترز، بر اساس اسناد ثبت‌شده، مدیریت این کشتی با شرکت «پرایم‌تانکر» مستقر در امارات است. اما این شرکت اعلام کرده است که تانکر را به یک شرکت اماراتی دیگر به نام «موج البحار» فروخته است. شرکت موج البحار نیز عنوان کرده است که تا دو ماه پیش مدیریت نفتکش را بر عهده داشته، اما آن را به شرکتی به نام «کی‌آر‌بی پتروکم» واگذار کرده است. این شرکت نیز تاکنون به درخواست برای اظهارنظر، پاسخ نداده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
خوب یک کشتی بی صاحاب در آبهای ایرونه ؛پس معلوم میشه مال خودمنه و نبایس دنبال صاحبش بگردیم؛ اگه کسی ادعایی داره سند؛مدرکش رو بیاره تا طبق قانون باهاش تعامل کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار