کد خبر: 962485
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
برای سال تحصیلی جدید تمام هزینه تحصیل دانشجویان دانشگاه پیام نور توسط بانک‌های مورد قرارداد دانشگاه پرداخت می‌شود. اهمیت این مسئله زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم پیام نور پس از دانشگاه آزاد، بیشترین دانشجوی کشور را در خود جای داده است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: به طور طبیعی وزارت علوم به دانشجویان، تسهیلات مالی برای کمک به شهریه ارائه می‌دهد ولی با محدودیت روبه‌رو است؛ اما دانشگاه پیام نور با امضای تفاهمنامه‌ای با دو بانک جدید تا سقف ۲۰ میلیون تومان براساس شهریه به دانشجویان وام می‌دهد.
دانشجویان با یک بار مراجعه به بانک می‌توانند تمامی شهریه دوران تحصیل خود را پرداخت کنند. به طوری که بانک‌های طرف قرارداد به سامانه گلستان دانشگاه متصل هستند و به صورت خودکار در هر ترم تحصیلی شهریه دانشجو را پرداخت می‌کنند. این در حالی است که بازپرداخت شهریه دانشجویان ۴۸ ماهه بوده و با سود ۳ درصدی محاسبه می‌شود.
محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه به طور متوسط دانشجویان این دانشگاه کم‌برخوردار هستند، گفت: «طبق برنامه‌ریزی و تفاهمنامه‌های متنوعی که با بانک‌های مختلف امضا کرده‌ایم از سال تحصیلی جدید هیچ‌یک از دانشجویان دانشگاه پیام نور دغدغه شهریه تحصیل نخواهند داشت.»
جالب اینکه شهریه این دانشگاه به طور میانگین یک سوم دیگر مراکز علمی است. در طول سال گذشته دانشگاه پیام نور نزدیک به ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای شهریه دانشجویان از طرف بنیاد علوی و بانک‌های طرف قرارداد خود پرداخت کرده است، اما امسال نیز این مبلغ با افزایش دو برابری به ۳۰میلیارد تومان رسیده است.
این دانشگاه دارای ۷۰۰ هزار دانشجو در مناطق محروم است که از نظر مالی شرایط مناسبی ندارند. به همین دلیل این دانشگاه به علت نامناسب بودن وضعیت مالی همه دانشجویانی که در نقاط محروم تحصیل می‌کنند، نمی‌تواند میزان شهریه خود را افزایش دهد.
دانشگاه‌های سایر کشور‌ها برای رفع مشکل‌های مالی ۷۰ درصد بودجه خود را با استفاده از کمک‌های خیران تأمین می‌کنند. سال گذشته هم خیران بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال به دانشگاه پیام نور کمک و افزون بر ۳ میلیون مترمکعب هم زمین به دانشگاه پیام نور اهدا و پرداخت هزینه‌های تأمین جهیزیه و کمک به ازدواج دانشجویی را نیز تقبل کردند.
دانشگاه پیام نور در مهر سال ۱۳۶۷ تأسیس شد. این دانشگاه براساس روش آموزش از راه دور و نیمه‌حضوری تأسیس شد و از نظر ساختاری دانشگاه پیام‌نور دارای یک سازمان مرکزی و در سراسر کشور است. این دانشگاه دامنه وسیعی از رشته‌های مختلف را به‌طور متفاوت ارائه می‌دهد که شیوه آموزشی این دانشگاه، آموزش باز و از راه دور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار