کد خبر: 962372
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
صاحب نظریه پایان تاریخ و مدعی پیروزی الگوی لیبرال‌دموکراسی بر سایر الگو‌های حکومتی در جهان بعد از فروپاشی شوروی در پاسخ به سؤالی در مورد توقف روند گسترش لیبرال‌دموکراسی در جهان، ترامپ را در زمره سیاستمدارانی دانست که بخش لیبرال‌دموکراسی‌های غربی را که همان حاکمیت قانون و تحدید قدرت دولت باشد، تضعیف می‌کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «فرانسیس فوکویاما» که روز یک شنبه به مناسبت انتشار کتاب تازه‌اش با عنوان «هویت: تمنای منزلت و سیاست نفرت» در نشستی به میزبانی اندیشکده «اسپن» صحبت می‌کرد، وضعیت کنونی را یک «بحران واقعی» توصیف کرد و با یادآوری روند گسترش دموکراسی لیبرال در جهان از دهه ۱۹۷۰ تا دهه گذشته گفت: «الان چالش‌های متعددی وجود دارد. برخی از آن‌ها موارد بسیار سنتی هستند، از این منظر که دولت‌های خودکامه‌ای مانند روسیه و چین را دارید که اعتماد به نفس و جسارت بسیار زیادی به دست آورده‌اند و حالا دارید به نوعی از بازی ژئواستراتژیک بازمی‌گردید؛ بازی قدرت‌های بزرگ.»

فوکویاما افزود: «اما فکر می‌کنم مسئله تهدیدآمیزتر و تحولی که انتظار آن نمی‌رفت، چیزی است که داخل لیبرال‌دموکراسی‌ها در جریان است. لیبرال‌دموکراسی، متشکل است از دو مجموعه نهاد به هم متصل؛ بخش دموکراتیک وظیفه رأی‌گیری، انتخابات، حسابرسی سیاسی و اراده عمومی را بر عهده دارد و بخش لیبرال هم مسئول حاکمیت قانون و نظم مبتنی بر قانون اساسی است که قدرت را محدود می‌کند، حتی اگر آن قدرت مورد تأیید اکثریت بخش دموکراتیک باشد.» او گفت در سال‌های اخیر در برخی از کشور‌های لیبرال دموکرات، سیاستمداران یا احزابی بر اساس آرای مردمی به قدرت می‌رسند و سپس تلاش می‌کنند از اختیارات خود برای تضعیف حاکمیت قانون استفاده کنند. ترکیه، مجارستان، لهستان، ایتالیا و برزیل از جمله کشور‌هایی هستند که فوکویاما به عنوان نمونه‌هایی از وقوع این پدیده، به آن‌ها اشاره کرد. وی گفت: «بدم می‌آید که این را بگویم، اما ایالات متحده در سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ را برگزید. فکر می‌کنم ما در قیاس با دیگر دموکراسی‌ها، نهاد‌های قدرتمندتری داریم و به همین دلیل خسارتی که وارد شده، تا الان نسبتاً محدود بوده است، اما او کاملاً در این الگو قرار می‌گیرد.»

عشق راست‌ها به اسرائیل ضد اسلامی است

فوکویاما در ادامه در مورد ارتباط «پوپولیسم» و «یهودستیزی» گفت: «می‌دانید که به صورت سنتی این دو، بسیار به هم مرتبط هستند. در دهه ۱۹۳۰، جنبش‌های پوپولیستی چنین وضعیتی داشتند و قطعاً موارد متعددی از یهودستیزی را نیز در میان راستگرایان و ملی‌گرایان سفیدبرترپندار ایالات متحده مشاهده می‌کنید.» این نظریه‌پرداز امریکایی افزود: «اما ما در دوران بسیار پیچیده‌تری زندگی می‌کنیم که این دو از یکدیگر جدا شده‌اند. به عنوان نمونه، «خیرت ویلدرز» [سیاستمدار راستگرای افراطی]که حزب پوپولیست «آزادی» را در هلند رهبری می‌کند، عاشق اسرائیل است... خنده‌دار است که او آنقدر با مسلمان‌ها ضدیت دارد که اسرائیلی‌ها را دوست دارد، چون آن‌ها هم ضد مسلمان‌ها هستند، این دیدگاه اوست که آن‌ها ضدمسلمان‌ها هستند.»

او سپس با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سیاستمداری پوپولیست بدل شده، گفت: «هویت اسرائیلی از هویت قدیمی لیبرال که از جنبه‌های مختلف تلاش می‌کرد یک لیبرال‌دموکراسی اروپایی باشد، فاصله گرفته و به وضعیتی رسیده که در آن هویت یهودی نقش محوری‌تری پیدا کرده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار