کد خبر: 962371
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
مجلس نمایندگان امریکا در اقدامی البته دیرهنگام و در نهایت بی‌نتیجه و در واقع باید گفت نمایشی دو لایحه با هدف تنبیه عربستان بابت نقض‌های حقوق بشری به تصویب رساند که یکی از لوایح کسانی را هدف می‌گیرد که صدور دستور و اجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را بر عهده داشتند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، با وجودی که این لوایح با حمایت دو حزب اصلی مجلس نمایندگان امریکا مواجه شد، اما این طرح‌ها مسیر دشواری را در سنای تحت کنترل جمهوریخواهان در پیش خواهند داشت. رهبران جمهوریخواه سنا با هم حزبی‌های خودشان و دموکرات‌ها بر سر میزان تنبیه عربستان بابت قتل خاشقجی، فاجعه انسانی در جنگ یمن و تکرار مستند بازداشت و حبس فعالان اختلاف‌نظر دارند. مجلس نمایندگان امریکا به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که عربستان سعودی را بابت بازداشت و آزار و اذیت فعالان حقوق بشری زن که به محدودیت‌های کنونی و قدیمی برای رانندگی زنان و مسافرت آن‌ها بدون حضور یک مرد اعتراض داشتند، محکوم کرد. این مجلس به اتفاق آرا لایحه خاشقجی را با ۴۰۵ رأی موافق به تصویب رساند و طبق آن مدیر اطلاعات ملی امریکا موظف شد عاملان این کشتار را شناسایی و روادید برای این افراد را رد یا ملغی کند.
لایحه خاشقجی که از سوی تام مالینوفسکی، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا تقدیم شد، به شدت شبیه بخشی از پیشنهاد جیمز ای. ریش، رئیس کمیته روابط خارجی سناست که طبق آن نباید برای مقام‌های سعودی دخیل در کشتار خاشقجی روادید صادر شود. این تلاش‌ها ادامه راه باب کورکر، سناتور سابق جمهوریخواه و سناتور‌ها رابرت منندز، لیندسی گراهام و پاتریک لهی برای به جریان انداختن «قانون جهانی مگنیتسکی» و مجبور ساختن دونالد ترامپ برای اعلام اسامی و تحریم مقام‌هایی است که در قتل خاشقجی دست داشتند. با وجود اینکه ترامپ به لحاظ قانونی ملزم بود ظرف ۱۲۰ روز گزارشی ارائه کند، اما هرگز پاسخی نداد. با این حال، دموکرات‌ها و تعدادی از جمهوریخواهان در سنا به دنبال چیزی بیشتر از لایحه جیمز ریش هستند و مایلند محدودیتی برای فروش تسلیحات غیردفاعی به عربستان هم در نظر گرفته شود؛ اقدامی که به گفته آنها، پیامی قاطع از نارضایتی ایالات متحده از اقدامات آل‌سعود منتشر می‌کند و همچنین به کاهش اثر منفی ائتلاف نظامی تحت امر سعودی در جنگ داخلی یمن که فاجعه‌ای انسانی رقم زده است، کمک می‌کند. مجلس نمایندگان امریکا در روز‌های آتی یک سری تدابیر دیگر برای محدود کردن قابلیت نظامی عربستان در نظر می‌گیرد و قرار است تدابیری به رأی گذاشته شود تا از فروش تسلیحاتی دولت ترامپ که ماه مه با اعلام وضعیت اضطراری و دور زدن کنگره تأیید شد، جلوگیری به عمل آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار