کد خبر: 962368
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
رئیس‌جمهور امریکا ظاهراً قصد ندارد از توئیت‌هایش عقب‌نشینی کند. ترامپ دیروز یک بار دیگر به نمایندگان زن معروف به پیشرو دموکرات حمله کرد و گفت که اگر از بودن در امریکا خوشحال نیستند، آن را ترک کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ترامپ گفت: «من نژادپرست نیستم» و دلیل آن را، هم‌عقیده بودن خیلی از امریکایی‌ها با خودش عنوان کرد. اصرار او بر مواضع خودش باعث شده موضع‌گیری‌های منتقدان علیه او تندتر شود. در حالی که قرار است کنگره امریکا قطعنامه‌ای در محکومیت اظهارات نژادپرستانه ترامپ به رأی بگذارد، چهار زنی که ترامپ به آن‌ها حمله کرده، گفته‌اند که زمان استیضاح ترامپ فرارسیده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در حالی به حضور و برنده‌شدن دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور می‌اندیشد که سخنان نژاد‌پرستانه او خشم جامعه این کشور را برانگیخته و او را به یکی از نامحبوب‌ترین رؤسای جمهور تاریخ امریکا تبدیل کرده است. در پی افزایش موج مخالفت‌ها با اظهارات نژادپرستانه ترامپ در روز‌های اخیر، ترامپ برای خارج شدن از زیر بار انتقادات دموکرات‌ها، از طریق بازی با الفاظ، ادعا‌های نژادپرستانه خود را توجیه کرد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، ترامپ دو شنبه شب در سخنرانی خود در کاخ سفید، درپاسخ به این سؤال که آیا نگران است که بسیاری از مردم این توئیت‌ها را نژادپرستانه می‌بینند و گروه‌های ملی‌گرای سفیدپوست هم همین‌گونه صحبت می‌کنند، گفت: «من نژادپرست نیستم، چون بسیاری از مردم با من هم‌عقیده‌اند. آن‌ها همیشه شکایت دارند، خوب اگر این طور است همین الان به کشورهای‌تان بازگردید. اگر می‌خواهید برگردید، اگر هم نمی‌خواهید، برنگردید، اما اگر خوشحال نیستید، می‌توانید امریکا را ترک کنید».

ادعای ترامپ درحالی است که بسیاری از مردم امریکا در سه سال گذشته اعتراضات گسترده‌ای را علیه اظهارات نژادپرستانه و نحوه برخورد با مهاجران برگزار کرده‌اند. ترامپ در روز‌های اخیر با توهین جدید به برخی نمایندگان زن دموکرات کنگره، اصل‌و‌نسب آنان را به رخ کشید. ترامپ دموکرات‌های مخالف سیاست‌هایش را که اصالت غیرامریکایی دارند، به باد توهین گرفت؛ اقدامی که با واکنش‌های زیادی مواجه شد و امریکایی‌ها آن را نژادپرستانه توصیف کردند.

ترامپ در ادامه سخنان خود به اسم ایلهان عمر، نماینده دموکرات و مسلمان کنگره که اصالتاً اهل سومالی است اشاره کرد و گفت: «کسی از سومالی آمده، کشورش مفلس است و دولتی مفلس دارد، به کشور ما آمده و اکنون نماینده کنگره است، خب هرگز ناراضی نخواهد بود. او چیز‌های افتضاحی درباره اسرائیل می‌گوید. او از اسرائیل و یهود بدش می‌آید، مسئله به همین سادگی است». ترامپ در عین حال تأکید کرد: «این دموکرات‌ها اهل کشور‌هایی هستند که دولت‌های‌شان یک فاجعه کامل وتمام عیار محسوب می‌شوند.» ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید همواره سیاهپوستان و مهاجران را مورد هجمه‌های تندی قرار داده است که این اظهارات، موجی از واکنش‌ها را در داخل و خارج از امریکا برانگیخته است. هرچند نژادپرستی از دهه‌ها پیش در جامعه امریکایی ریشه دوانده است، اما به باور بسیاری از کارشناسان، «جریان نژادپرستی و سفید برتر‌پنداری در امریکا، بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ جان تازه‌ای گرفته است». رئیس‌جمهور امریکا که به بهانه عدم رعایت حقوق بشر، سایر کشور‌ها را مورد نکوهش قرار می‌دهد، خود یکی از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر است که خشم افکار عمومی امریکا را برانگیخته است.

واکنش جمهوریخواهان و دموکرات‌ها
چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنا، جمهوریخواهان را به خاطر سکوت‌شان در برابر توئیت‌های ترامپ مورد انتقاد قرار داد و گفت اظهارات ترامپ مصداق نژادپرستی است و این مسئله را زیر سؤال برد که چرا جمهوریخواهان نسبت به این اظهارات واکنشی نشان ندادند، ابراز شرمساری یا با آن مخالفت نکردند.

همچنین نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا هم در توئیتی که در واکنش به اظهارات ترامپ منتشر کرده، نوشته: «وقتی دونالد ترامپ به چهار زن عضو کنگره می‌گوید به کشور‌های خود بازگردند، تأیید می‌کند که برنامه‌اش برای «باعظمت ساختن امریکا» همیشه به معنای دوباره سفیدپوست کردن امریکا بوده است». اظهارات نژادپرستانه و توهین‌آمیز ترامپ علاوه بر آنکه واکنش‌های تند دموکرات‌ها را در پی داشت، موجب کاهش چشمگیر محبوبیت ترامپ نیز شد. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، ترامپ با وجود کسب حمایت ۹۴ درصدی هم‌حزبی‌های جمهوریخواه خود، طبق نظرسنجی جدید در رقابت برای تصاحب کاخ‌سفید در انتخابات سال ۲۰۲۰، در رتبه چهارم قرار گرفته است.

زمان استیضاح ترامپ فرا رسیده
در واکنش به سخنان نژادپرستانه ترامپ علیه رنگین‌پوستان، چهار زن با اصالت غیرامریکایی در کنگره به این حملات توئیتری پاسخ دادند و خواستار استیضاح ترامپ شدند. به گزارش سی‌ان‌ان، آیانا پریسلی، نماینده دموکرات در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: «هدف این بیانات منحرف کردن افکار عمومی است و ما نباید در این دام بیفتیم». وی افزود: «این تنها حرکتی برای منحرف کردن و ایجاد اخلال از سوی فرهنگ فاسد، پریشان و سنگدل این دولت است. ما می‌خواهیم به مسئله مردم امریکا بازگردیم». ایلهان عمر، عضو دیگر کنگره که هدف بیانات ترامپ قرار گرفته بود، سیاست‌های ترامپ را دستورکار ملی‌گرایان سفیدپوست خواند و در اظهاراتی گفت: «زمان آغاز روند استیضاح فرا رسیده است». در دو سال گذشته بسیاری از نمایندگان دموکرات در واکنش به سیاست‌های جنجالی ترامپ خواستار استیضاح او شده‌اند. اما این مسئله با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا و عدم همراهی آنان، تاکنون با جدیت مطرح نشده است.

از سوی دیگر، دموکرات‌های مجلس نمایندگان قرار است قطعنامه‌ای را به منظور محکومیت صریح توئیت‌های نژادپرستانه ترامپ به رأی بگذارند. به گزارش پایگاه هیل، بر اساس اعلام استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان، احتمالاً این رأی‌گیری سه شنبه شب به وقت محلی صورت بگیرد. در متن این قطعنامه نوشته شده است: «این قطعنامه اظهارات نژادپرستانه دونالد ترامپ را محکوم می‌کند؛ اظهاراتی که ترس و نفرت را علیه امریکایی‌های جدید و افراد رنگین‌پوست با این ادبیات که شهروندان مهاجر کشور ما و افراد به زعم ترامپ شبیه به مهاجران باید به کشور‌های دیگر برگردند تشدید کرده و به آن مشروعیت می‌بخشد». به موجب این قطعنامه، از همه نمایندگان خواسته می‌شود که انتخاب کنند آیا حامی دیدگاه رونالد ریگان رئیس‌جمهور اسبق، مبنی بر قدرتمندتر شدن امریکا از بابت پذیرش مهاجران و پناهجویان هستند یا معتقد به پیام ترس و وحشت دونالد ترامپ.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار