کد خبر: 962317
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۸
هنوز دانش‌آموزان به تعطیلات تابستانی عادت نکرده‌اند که باید بگوییم، کمتر از دو ماه دیگر به بازگشایی مدارس باقی مانده است. شاید این دو ماه برای بچه‌ها زیاد باشد، اما برای مسئولانی که وظیفه رفع نواقص و کاستی‌های مدارس و سیستم آموزشی را برعهده دارند زمان بسیار کمی است
سرویس ایران جوان آنلاین: هنوز دانش‌آموزان به تعطیلات تابستانی عادت نکرده‌اند که باید بگوییم، کمتر از دو ماه دیگر به بازگشایی مدارس باقی مانده است. شاید این دو ماه برای بچه‌ها زیاد باشد، اما برای مسئولانی که وظیفه رفع نواقص و کاستی‌های مدارس و سیستم آموزشی را برعهده دارند زمان بسیار کمی است که به سرعت هم از دست می‌رود. در این میان مسئولان آذربایجان‌غربی در شرایطی از کمبود ۸ هزار کلاس درس خبر می‌دهند که آموزش و پرورش استان درصدد تغییر کاربری برخی از مدارس است! اتفاق عجیبی که این شائبه را به وجود آورده که آموزش و پرورش به‌جای تأمین کلاس‌های درس، مسیر درآمدزایی خودش را طی می‌کند!

زمان زیادی به شروع فصل مدارس باقی نمانده است. در حالی که دانش‌آموزان از همین‌روز‌ها در حال تهیه کیف و کفش‌شان هستند، دانش‌آموزان آذربایجان‌غربی نمی‌دانند باید کجا به ادامه تحصیل بپردازند. چراکه مسئولان این استان اعلام کرده‌اند آذربایجان غربی با کمبود ۸ هزار کلاس درس مواجه است. البته این تمام ماجرا نیست و معضل دیگری که نگرانی‌های بسیاری برای مردم استان ایجاد کرده، تصمیم آموزش و پرورش استان به تغییرکاربری برخی از مدارس استان است. آن هم در شرایطی که معضل قبلی یعنی کمبود مدارس برطرف نشده و حالا هم قرار است یک سری از مدارس تغییر کاربری داده شوند! موضوعی که برخی با انتقاد از این تصمیم مسئولان معتقدند که مسئولان آموزش و پرورش این استان بدون توجه به معضلات منطقه در خصوص کمبود فضای آموزشی به دنبال درآمدزایی از محل فروش مدارس است.

کمبود ۸ هزار کلاس درس

کمبود نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی چالش اصلی آموزش وپرورش استان است و مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی در این‌باره تأکید می‌کند: «۸ هزار کلاس درس نیاز اصلی استان است.» ابراهیم محمدی با اشاره به اینکه در سال گذشته هزار و ۷۵۸ نفر نیروی جدید از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ وارد سیستم آموزش وپرورش استان شده و امسال نیز هزارو ۹۱۰ نفر از این دو طریق وارد سیستم آموزش وپرورش استان خواهند شد، اضافه می‌کند: «ارومیه بعد از پیرانشهر و سردشت سومین شهر دارای مشکل فضای آموزشی است که نیازمند توجه دولت و خیران مدرسه‌ساز است.» گفتنی است که امسال یکی از اولویت‌های کاری آموزش وپرورش استان ساماندهی نیروی انسانی است و مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی در این خصوص بیان می‌کند: «برای اولین بار در استان در مهر ۹۸ هیچ مدرسه وکلاسی بدون معلم نخواهد بود.» لازم به ذکر است که به گفته این مسئول سال تحصیلی گذشته ۵۵۰ هزار دانش‌آموزش در مرحله آموزشگاهی، ۷۰ هزار نفر مرحله شهرستانی، ۴ هزار نفر مرحله استانی و۵۰۰ نفر در مرحله کشوری فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی وهنری شرکت کردند. قدرت‌اله قاسمی، معاون پرورشی اداره کل آموزش وپرورش استان نیز با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته تعداد هزار دانش‌آموز در ۲۲ عنوان رشته قرآنی، فرهنگی، هنری و پرسش مهر منتخب استانی شدند، می‌گوید: «میزان ۲۵۰میلیون تومان اعتبار برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و فعالیت‌های تابستانی سال ۹۸ موردنیاز معاونت پرورشی اداره کل آموزش وپرورش استان است.»

تغییر کاربری مدارس به جای رفع کمبود!

حالا با این شرایط که آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی درگیر کمبود مدارس است، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی می‌گوید: «براساس قوانین و مقررات بحث تغییر کاربری مدارس اجرایی می‌شود.» پیمان آرامون با اشاره به اینکه بحث تغییر کاربری مدارس استان که از سال گذشته مطرح شده براساس قانون و مقررات اجرایی حل و فصل می‌شود، می‌افزاید: «در ۱۲ شهرستان استان تعدادی فضای آموزشی مشمول طرح تغییر کاربری شده‌اند که این مناطق در شهرستان‌های ارومیه ناحیه ۱و۲، سلماس، چایپاره، چالدران، خوی، مهاباد، اشنویه، بوکان و میاندوآب قرار دارند.» گفته شده است این فضا‌های آموزشی توسط کارشناسان کمیته مشترک مورد بازدید قرار گرفته و شامل طرح تغییر کاربری شدند. سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ در مجموع ۱۱۰ ملک با مساحت ۵۵ هزار و ۸۷۸ مترمکعب شهری و ۳ هزار و ۲۸۱ مترمکعب روستایی مشمول طرح تغییر کاربری مدارس استان شدند، ادامه می‌دهد: «نیاز به فضای آموزشی و تجهیرات در استان یک ضرورت است.» نایب رئیس شورای شهر ارومیه با اشاره به اینکه در برخی مناطق ارومیه نیاز به ایجاد فضای آموزشی احساس می‌شود می‌گوید: «در برخی مناطق ارومیه از جمله شهرک گلشهر، گلمان، والدین شاهد و الواج به دلیل نبود مدرسه مردم با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.» عادل فتاح اضافه می‌کند: «باید با توجه به اولویت‌ها بودجه‌ای برای احداث مدارس جدید در مناطق جدید ارومیه تخصیص داده شود.» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «در دومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان در رابطه با اجرای بند (ه) تبصره ۹ قانون بودجه مبنی بر تغییر کاربری املاک مازاد آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت.» علی مصطفوی اضافه می‌کند: «تغییر کاربری فضا‌های آموزشی به کاربری مناسب‌تر، ساماندهی املاک و فضا‌های آموزشی و تبدیل به احسن کردن آنها، تعیین و تکلیف املاک و زمین‌های بلااستفاده، بهره‌برداری از سرمایه‌های راکد و کاهش وابستگی آموزش و پرورش به منابع دولتی از جمله اهداف اجرای این طرح است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یعقوب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
باتوجه به تامین مالی اموزش پرورش جهت ساخت کلاس و مدرسه این امر میتونه کمکی بزرگ کنار خیرین برای تامین نیازهای استانمان باشد و الالخصوص در خیلی از روستاهایمان مدارسی هست که سالها بلا استفاده شده و مخروبه میباشند و که در بعضی موارد روستاییان پناه برای احشامشان کرده اند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار