کد خبر: 962312
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۷
به بهانه بازنشر یادنامه شهید «عبدالحمید دیالمه»
شاهد توحیدی
سرویس تاریخ جوان آنلاین:‌ در تیرماهی که اندک‌اندک از سال جاری دامن برمی‌کشد، معراج او و دیگر شهدای هفتم تیرماه ۱۳۶۰، ۳۸ ساله شد. عبدالحمید دیالمه که عمق ایمان و اندیشه و تعهد را در هم آمیخته بود، به یکی از نماد‌های انقلابی‌گری در ادوار انقلاب و تأسیس نظام تبدیل گشت، هرچند به‌درستی در زمانه خود شناخته نشد. آنچه در این مجال معرفی می‌شود، یکی از معدود یادمان‌های اوست که از سوی دفتر نشر معارف نشر یافته و اخیراً تجدید چاپ نیز شده است. در دیباچه این یادنامه آمده است:

«کسی اگر او را نمی‌شناخت، باور نمی‌کرد این جوان لاغراندام با این محاسن بلند و قد و قامت متوسط، همان وحید دیالمه باشد که آوازه‌اش دانشگاه‌های مشهد را برداشته است. کسی باورش نمی‌شد این وحید دیالمه که تمام عمر دانشجویی‌اش را با یک کت سر کرده، از خانواده‌های اصیل و صاحب‌نام تهرانی باشد و پدرش سرهنگ بازنشسته و دکتر مملکت. کسی که با وحید نشست و برخاست داشت می‌دانست این آدم که توی جلسات خانگی اول و آخر بحث را با استادی تمام جمع می‌کند، گروه‌های چپ را عاصی کرده. طوری به دیار شتافتند اگر جلسات سخنرانی‌اش را تعطیل نکند، ترورش خواهند کرد. بهار جوانی وحید گرچه کوتاه بود، اما بذر‌هایی که کاشت بعد‌ها به گل نشستند و جزئی از گلستان انقلاب شد. وحید آن روز‌ها اینگونه غریب نبود. او یکی از تأثیرگذارترین و شناخته‌شده‌ترین جوانان پیش‌برنده نهضت امام در مشهد مقدس به حساب می‌آمد. چه می‌شود کرد؟! سی و چند سال از شهادتش می‌گذرد، اما کمتر کسی او را به عنوان یک متفکر و استاد عقاید اسلامی می‌شناسد. کم قصوری نیست که فعال‌ترین جوان انقلاب اسلامی در مشهد ناشناس باقی بماند. وقتی سخنرانی‌های وحید دیالمه را گوش می‌کنید به خودتان می‌گویید باید پیاده‌شان کرد تا بشود کتاب و برسد به دست بچه‌های امروز. سیر مطالعاتی (شهید دیالمه) جایش در میان سیر‌های مطالعاتی امروز دانشجویان خالی است.

اصلاً وحید را به فراموشی سپرده بودیم. این هم از برکات فتنه ۸۸ بود که لااقل نامی از او بر زبان‌ها بیاید و نطق مجلسش را علیه بنی‌صدر بعد از ۳۰ سال از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش کنند! اما این هم آسیب زد، چون ناقص بود. شناخت همه از دیالمه محدود شد به همین سخنرانی و موضع‌گیری‌هایش علیه سران جبهه نفاق. شخصیت علمی و متفکر وحید در بازار سیاست گم شد. هویت متعالی و انسانی وحید با عقیده‌ای علمی و عقلی جامعیتی داشت که هنوز ناشناخته مانده و بعد از ۳۱ سال -که انقلاب در فتنه ۸۸ خانه‌تکانی کرد- به یاد او افتادیم. تازه فهمیدیم در گوشه آرشیو روزنامه‌ها و تصاویر، چون وحید دیالمه‌ای را داشتیم که در یک عکس و نام یک خیابان خلاصه‌اش کرده‌ایم. وحید از دریچه تفکر دینی خیلی چیز‌ها را می‌دید. حب و بغض‌های شخصی در مقابل شخصیت باتقوا و متفکر او جایگاهی نداشت. وحید وقتی از کسی انتقاد می‌کرد با دلیل و منطق جلو می‌رفت. کسی جرئت نداشت در غلیان احساسات و هیجانات آن روز‌ها علیه افراد محبوب حرفی بزند، اما او حقیقت را فدای مصلحت نمی‌کرد. تیغ انتقادش از نیام زبانش همواره بیرون بود. نماینده مردم مشهد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، جوانی بود ۲۶ ساله از تهران. دارای مدرک دکترای داروسازی از دانشگاه فردوسی، سخنران جلسات اعتقادی، فکری و سیاسی دانشگاهیان و جلسات عمومی. دکتر عبدالحمید دیالمه در زمره نام‌آوران گمنامی است که تاکنون کاری در شأنش انجام نشده. کمتر انقلابی‌ای در حد شهید دیالمه ناشناخته مانده است.

اعتراف می‌کنیم که آنچه در این صفحات از نظر می‌گذرد، کامل نیست. به‌رغم پیگیری‌ها و صرف زمان زیاد به آنچه دلمان را راضی کند نرسیدیم. خواننده بی‌شک جا‌های خالی زیادی خواهد دید و سؤالات بی‌شماری به ذهنش متبادر خواهد شد که پیگیری‌های ما برای جواب دادن به آن‌ها نتیجه مطلوب نگرفت. لاجرم به همین مختصر اکتفا کردیم، به امید آینده‌ای که دیالمه را آنگونه که شایسته آن است دریابیم و دریابند. با کمال شرمساری این مختصر را تقدیم می‌کنیم به روح بزرگ شهید با این امید که جرقه‌ای باشد برای کار‌هایی وزین‌تر و شایسته‌تر و از این بابت سپاسگزار خداوند خواهیم بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار