کد خبر: 962266
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
دونالد ترامپ در حالی به حضور و برنده‌شدن دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌اندیشد که سخنان نژاد‌پرستانه و کارنامه سیاه او خشم جامعه این کشور را برانگیخته و دولتش را به بدترین و فاسدترین دولت‌های جهان مبدل ساخته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ در حالی به حضور و برنده‌شدن دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌اندیشد که سخنان نژاد‌پرستانه و کارنامه سیاه او خشم جامعه این کشور را برانگیخته و دولتش را به بدترین و فاسدترین دولت‌های جهان مبدل ساخته است؛ تا آنجا که به آتش‌زدن پرچم این کشور درمقابل کاخ‌سفید و اعتراض گسترده پناهجویان منجر شده است. ترامپ با توهین جدید به برخی نمایندگان کنگره، اصل‌و‌نسب آنان را به‌رخ کشید. ترامپ دموکرات‌های مخالف سیاست‌هایش را که اصالت آن‌ها غیرآمریکایی است، به باد توهین گرفت؛ اقدامی که با واکنش‌های زیادی مواجه شد و آمریکایی‌ها آن را نژادپرستانه توصیف کردند. ترامپ در توییتری اعضای زن و دموکرات کنگره را مهاجرینی خواند که به‌ادعای او، بدترین و فاسدترین دولت‌های جهان هستند. رییس‌جمهوری آمریکا ادعا کرده است این نمایندگان کنگره حق ندارند بگویند چگونه باید کشور را اداره کنند. این در حالی است که پدربزرگ و مادربزرگ خودِ ترامپ نیز آلمانی و مادرش اسکاتلندی بودند.

همچنین، وی از نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، خواسته است مقدمه بازگشت رایگان این نمایندگان را از جایی که آمده‌اند، فراهم کند. باوجوداین، نانسی پلوسی این سخنان نژاد‌پرستانه ترامپ علیه مخالفانش را یادآور نگرش‌های نژاد‌پرستانه معتقد به برتری سفیدپوستان و اقدامات گروه‌های افراطی دانست که رنگین‌پوستان را زنده‌زنده در آتش می‌سوزاندند. با تمام این‌ها، توییت توهین‌آمیز ترامپ بی‌پاسخ نماند و تعداد زیادی از نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ازجمله برنی سندرز، کامالا هریس و الیزابت وارن، او را به نژادپرستی متهم و رفتار و سخنان تبعیض‌آمیزش را محکوم کردند.

«جو بایدن» که طبق نظرسنجی‌ها بخت زیادی برای پیروزی در انتخابات پیش رو دارد، در پاسخ به این اظهارات ترامپ در توییتر نوشت: «بگذارید شفاف بگویم: نژادپرستی و دیگرهراسی در آمریکا جایی ندارد». توییت بایدن را تقریبا تمامی نامزد‌های دموکرات بازنشر و هر‌یک از آن‌ها نیز به‌نوبه خود، سخنان تبعیض‌آمیز روز گذشته ترامپ را محکوم کردند. الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده زن کنگره که چند روز پیش با حمله کلامی ترامپ مواجه شد، در حساب شخصی توییتر خود نوشت: «آقای رییس‌جمهوری، کشوری که من «از آن آمده‌ام» و کشوری که همه ما به آن سوگند می‌خوریم، ایالات متحده است؛ اما با‌توجه‌به اینکه شما مرزهایمان را با اردوگاه‌های غیرانسانی نابود کرده‌اید و این کار‌ها را به‌دلیل سودجویی خودتان و شرکت‌هایی انجام داده‌اید که از این اردوگاه‌ها نفع می‌برند، درباره فسادی که زیر پایتان در جریان است، درست گفته‌اید». افزون‌براین، الیزابت وارن، استاد دانشگاه هاروارد و سناتور ایالت «ماساچوست»، نوشت: «این کشورِ آن‌هاست. فارغ از اینکه ترامپ این را بفهمد یا نه، باید با آن‌ها با احترام رفتار کرد».

کامالا هریس، دیگر نامزد دموکرات که چندین کتاب پرفروش از وی منتشر شده، با قراردادن تصویر توییت ترامپ در حساب شخصی خود نوشت: «بگذارید حمله نژادپرستانه رییس‌جمهوری را همان چیزی که هست بنامیم: ضدآمریکایی». حتی ترزا مِی، نخست‌وزیر بریتانیا، هم سخنان ترامپ بر ضد این زنان عضو کنگره را نپذیرفتنی دانست. کاربران توییتری نیز با انتشار توییت‌هایی همراه با # ترامپ نژادپرست است و # فرمانده کل نژادپرستان، خشم خود را ابراز کردند. این هشتگ‌ها به موضوع داغ توییتر تبدیل شد و به‌بیان‌دیگر، «ترند» روز یکشنبه شبکه توییتر شده بود. اظهارات نژادپرستانه و توهین‌آمیز ترامپ علاوه‌برآنکه واکنش‌های تند دموکرات‌ها را در پی داشت، موجب کاهش چشمگیر محبوبیت ترامپ نیز شد.

به‌نوشته روزنامه ایندیپندنت، ترامپ با وجود کسب حمایت ۹۴ درصدی هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواهش، طبق نظرسنجی جدید «وال‌استریت ژورنال» و «ان‌بی‌سی نیوز»، در رقابت برای تصاحب کاخ‌سفید در انتخابات سال ۲۰۲۰، پس از بایدن، سندرز و وارن، در رتبه چهارم قرار گرفته است. این روزنامه دلیل احتمالی این تنزل جایگاه ترامپ را خشم جامعه آمریکا از رفتار‌ها و سخنان نژادپرستانه او دانسته است. سخنان نژادپرستانه دونالد ترامپ در حالی خشم جامعه آمریکا را برانگیخته است که چندی پیش و در مراسم سالگرد استقلال این کشور، عده‌ای از تظاهرات‌کنندگان قبل از آغاز مراسم جشن استقلال آمریکا، پرچم این کشور را مقابل کاخ‌سفید آتش زدند؛ چراکه به سیاست‌های اعمالی دولت ترامپ معترض بودند. این اعتراض منجر شد رییس‌جمهوری آمریکا برای امنیت بیشتر در مراسم روز استقلال، از پشت شیشه‌های ضدگلوله سخنرانی کند.

یکی از اختلافات مهم نمایندگان دموکرات آمریکا با دولت ترامپ، سیاست‌های او درقبال پناهجویان است. الکساندریا اوکازیو کورتز که جوان‌ترین نماینده دموکرات کنگره آمریکاست، هفته گذشته بعد از بازدید از یکی از مراکز بازداشت مهاجران در ایالت «تگزاس»، اوضاع پناهجویان را «هولناک» توصیف کرد. ۸۱ درصد از اعضای حزب دموکرات خواستار استیضاح ترامپ هستند؛ اما نانسی پلوسی مخالف این اقدام است. پلوسی اعتقاد دارد استیضاح او در‌حال‌حاضر اقدامی «ناپخته» و «بسیار تفرقه‌انداز» است.

دونالد ترامپ علاوه‌بر‌اینکه در مواجهه با خواسته‌های داخلی کشورش کارنامه ضعیفی دارد، در دیگر مسائل نیز همچون پناهندگان کارنامه‌اش سیاه است. اگر نگاهی به این موضوع بیندازیم، متوجه می‌شویم میلیون‌ها پرونده پناهندگی در دادگاه‌های آمریکا خاک می‌خورد و همزمان کاخ‌سفید با اقداماتی برای جلوگیری از رسیدن پناهجویان به مرز‌های آمریکا تلاش کرده است از حجم پناهجویان بکاهد. باوجوداین براساس توافقنامه جدید، پناهجویان اساسا امکان حضور در دادگاه و ارائه درخواست را نخواهند داشت و بعد از بازداشت، مستقیما به گواتمالا فرستاده می‌شوند. دولت آمریکا حتی به پناهندگان کشور‌های همجوار خود، مانند مکزیک، چراغ‌سبزی نشان نداد و برای جلوگیری از ورود آن‌ها به آمریکا، احداث دیوار مرزی را پیش برد تا مهاجران و پناهجویان مکزیکی هم نتوانند به خاک آمریکا برسند. این موضوعی است که خشم تعداد زیادی از این مهاجران را برانگیخت و به تظاهرات ضدآمریکایی در مرز‌ها و اردوگاه‌های پناهجویان مکزیکی منجر شد.
همچنان‌که جمعه‌شب (۲۱ تیر)، گروهی از معترضان به طرح‌های مهاجرتی دولت آمریکا پرچم این کشور را از سازمان مهاجرت و گمرک در «دنور» پایین کشیدند و آن را با پرچم مکزیک جایگزین کردند. براساس گزارش «راشاتودی»، برخی تظاهرات کنندگان با برداشتن موانع نزدیک این ساختمان و عبور از آن‌ها، پرچم مکزیک را با پرچم آمریکا جایگزین کردند. در جریان این حادثه، پرچم نقاشی‌شده‌ای نیز به‌اهتزاز درآمد که روی آن شعار علیه برنامه مهاجرتی نوشته شده بود. همچنین، مأموران اداره اجراییات گمرک و مهاجرت آمریکا، موسوم به آیس، بیش از دوهزار مهاجر را که ازنظر ترامپ غیرقانونی هستند، در ۱۰ شهر بزرگ آمریکا بازداشت و از این کشور اخراج کنند.

به‌گفته دو مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا، این عملیات قرار است در چند روز انجام شود و اخراج مهاجرانی را نیز شامل می‌شود که با پرداخت وثیقه اجازه حضور در ایالات متحده را داشتند. بر‌این‌اساس، حتی ممکن مهاجرانی نیز بازداشت شوند که هدف اصلی این عملیات نیستند؛ اما در زمان عملیات در آن محل حضور دارند. اداره آیس با دستور ترامپ مشغول اخراج مهاجران غیرقانونی از ایالات متحده آمریکا در سریع‌ترین زمان ممکن است، حتی بدون اینکه امکان زندگی این افراد در خارج از آمریکا یا کشور‌های مبدأ خود را سنجیده باشد. افزون‌براین، انعقاد توافق کشور امن ثالث که از دیروز با مکزیک در حال توافق است، یکی از روش‌های کاخ‌سفید برای جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکاست که تاکنون به‌نتیجه نرسیده است. به‌نوشته «نیویورکر»، واشنگتن همچنان تلاش می‌کند مسوولان مکزیک را به امضای توافقنامه کشور امن ثالث متقاعد کند. ترامپ ماه گذشته در تلاش برای متقاعدکردن مکزیک به بازداشت پناهجویان پیش از رسیدن به مرز آمریکا، تهدید کرد ممکن است توافقنامه تجارت آزاد با این کشو را لغو کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار